Finansiering av glasögon

Hej!

Igår var jag och min man inne på Synsam för att införskaffa nya glasögon. Som jag förstått nu är Synsam väldigt dyra kanske jämfört med många konkurrenter. Fick lite panik när slutsumman hamnade på ca 5500 kr trots halva priset på bågen och typ näst billigaste glaset så frågade lite om avbetalning, och dom har avbetalning hos resurs bank (ingen ränta, uppläggnings eller aviavgift). Är generellt emot allt som har med lån och avbetalningar att göra, men då vi ska flytta i februari och nyss lagt handpenning, vill jag gärna ha kvar så mycket pengar som möjligt och blev lite snål😅

Har såklart råd att köpa glasögonen, men undrar om det ser dåligt ut för banken att man har nått sånt på avbetalning? Typ får man dåligt kreditvärde? Min plan va kanske att man avvaktar till efter flytten i februari och ser hur allt ser ut i pengaväg och betalar av allt då. Känns lite pinsamt när man ska in till banken och slutföra bolånet att dom kanske ser att man har nån avbetalning på Synsam?

Kom med er åsikt tack haha😅

2 gillningar

Hej!

Förstår absolut hur du tänker… det var tight här med när jag köpte bostad i ungefär samma ålder och man höll i varje krona.

Ja tyvärr är det så så vitt jag vet. Avbetalningar som läggs upp med en bank brukar synas på tex UC och det påverkar absolut kreditvärdigheten.

Men inte så att ni inte skulle få ett bolån om allt annat ser bra ut. Det skulle väl eventuellt kunna påverka räntan ni kan få. Precis som att kreditkort sänker kreditvärdigheten på marginalen.

Jag skulle försöka undvika det, och som glasögonorm själv tycker jag inte att Synsam är särskilt prisvärda. Men det är en annan femma! När du nu har ett recept är det väldigt billigt att använda det för att beställa glasögon online och du kan säkert hitta ett annat, likvärdigt par för 2-3K med dina styrkor.

Jag hade hellre snålat på glasögonen och köpt någon annanstans än att lägga upp en avbetalning. Men jag förstår också om man vill ha en fysisk butik att kunna gå till.

2 gillningar

Varför göra inköpet hos Synsam då de enligt dig och just i din stad är dyrare än hos en konkurrent :roll_eyes: ?
Själv är jag liksom hos bankerna, otrogen och väljer de som ger mest kvalité till lägsta pris.
Jag köper definitivt inte “billiga” glasögon men däremot glasögon billigt.

2 gillningar

Kanske inte svar på din fråga men jag var i EXAKT samma situation förra veckan, hittade ett par bågar jag gillade (kostade 500) hos Synsam och så blev det totalt 5500 med glas. Jag blev mest provocerad över priset, så av ren princip tänker jag inte betala det. Jag köpte bågarna och skickade in dem på glasbyte hos Renoptik istället, blev ca 1800 kr totalt istället och glasögonen funkar finfint!

11 gillningar

Tack för tipset! Försöker få tag på Synsam nu så hoppas inte det hunnits skicka iväg och fortfarande går avbryta. Har funderat ifall det går göra nån sån lösning😊 Absolut att jag egentligen kan tänka att 5500 är rimligt på glasögon, men inte när man köper nästan billigaste glaset och det finns 10 nivåer till i kvalitet😅

Brukar själv köpa glasögon utomlands. Det har generellt fungerat bra. Ett par bra glasögon brukar kosta runt 1000 kr. Ska man ändå resa sparar man snabbt och lätt in resekostnaden när man köper glasögon.

Om man har något mer allvarligt synfel och särskilda behov är detta kanske ingen självklar modell men för normala behov är det en no-brainer.

Hoppas det löser sig!

Exakt, det är ju deras ”basnivå” eller vad de nu kallar det glaset för, och jag har väldigt svårt att se vilken kvalitetsskillnad de skulle vara mot mina förra glasögon som kostade runt tusenlappen, och som dessutom då hade blåljusfilter och hela baletten. Tycker inte det går att motivera det priset riktigt. Skulle vara livrädd för att råka tappa glasögonen🫠

Så är det säkert. Själv är jag i normala fall väldigt avogt inställd till den typen av prissättning och affärsmodell som t ex Synsam har, men jag råkar vara ungefär lika skarpsynt som en mullvad. Jag behöver därför en hel del tid med kvalificerad optiker, och det händer att de glasögon som tillverkats på mitt recept helt enkelt inte blir riktigt bra. Där har Synsam varit fantastiskt bra att ha och göra med. En del andra kedjor kan inte ens erbjuda glas i mina styrkor.

9500 spänn betalade jag för mina senaste glojärn. Ett billigt pris för att undvika ett handikapp.

2 gillningar

Kolla om du har rätt till något typ av bidrag för glasögonen.

Jag har rätt till det trots att jag är vuxen på grund av keratokonus.

I Region Skåne kan du till exempel få bidrag för både svår översynthet och närsynthet.

1 gillning

Du verkar agera i affekt.

Det faktum att ni lagt handpenning på ett lån borde inte innebära att konsumptionslån är en bra idee eller att 5500 för ett par glasögon (som ni använder hela dagarna i många år) är särdeles mkt pengar.

1 gillning

Handlar mer om att jag tycker att glasögon är bland det tråkigaste jag vet att lägga pengar på haha, sen är det mer att jag inte vill ha lite pengar på kontot kopplat till bankkortet och vill inte använda vårt sparande till det så tänkte mer ifall det kvittar ifall man betalar av. Ifall man har avbetalning på 36 mån handlar det kanske om ca 150 kr i månaden.

Vi har gott om marginal i kalkylen, är ett billigt parhus vi har köpt och kommer b.la lägga om hela golvet på nedervåningen med ekparkett, måla om och köpa bil och fortfarande ha mer än 100k kvar. Så det handlar mest om snålhet kanske😅

1 gillning

Förståeligt men irrationellt.

Synsam är sämst. Brukar köpa mina direkt från Hongkong istället, brukar gå på 2000kr med märkesbågar. Jag fattar ju att det kostar med lokaler, personal och maskiner. Men 10 000kr för glasögon som kostar någon hundring i Asien sticker i ögonen (pun intended).

Varit hos Synsam en gång och de lyckades inte fixa brillorna på tre försök så fick bli retur tillslut, tog ett år innan jag fick pengarna tillbaka. Helt hopplösa, kommer aldrig handla hos dom igen. Aldrig varit med om så inkompetent personal och dålig service tyvärr.

2 gillningar

Kolla in på spec savers, betydligt billigare. Jag också tar billigaste båge som inte ser ut som skit och ingen behandling på kristaller….du kanske behöver byta glasögon nästa år, och nästa år…
Också när du säger du har råd att köpa glasögon varför ska du finansiera dem? Det är en motsats.

5 gillningar

Nöjd med Synsam. Bra service. Hade problem med glasen och de fixade på garantin trots att tiden gått ut.

Men visst kostar det.

Är försent tyvärr, ringde dit och dom sa att dom redan va skickade på tillverkning.. Jo du har nog rätt, bara att le och betala antar jag😊 tur att man inte köper glasögon varje dag

2 gillningar

Skulle gått till Specsavers :nerd_face:

6 gillningar

Synsam är väldigt dyra. Min funktionshindrade dotter har gått många år på Synsam men när nya glas skulle kosta 4000 kr i befintlig båge och två par helt nya (varav ett par solglasögon) skulle kosta 3000 på Sepcsavers blev det byte. Det var samma tilläggsbehandlingar och receptet kom från ortoptist på sjukhus.

Så jag instämmer med @Larzs0n , du skulle ha gått till Specsavers.

1 gillning

Aktie ägar rabatt 20% om du äger 200 aktier. Gäller även på abonnemanget. Plus att de delade ut lite i år gjorde att det blev ett bra pris på mina nya glasögon.

4 gillningar

Jag håller med att glasögon är bland det tråkigaste man kan köpa så jag spenderar så lite som möjligt, sen har jag min fru som har haft glasögon hela livet och haft med behandling och utan utan och säger att hon ser ingen skillnad och därför köper hon alltid utan någon behandling. Trist att du fick inte avbryta ordern men kanske nästa år :slight_smile:. Samtidigt man fick betald någon vecka sen, du kan fortfarande lägga lite pengar för månaden åt sidan och inte ta något från dina sparade pengar om man bara lider lite denna månad. Om det tar mer än en månad så kan du ha som mål att sätta tillbaka pengarna nästa månad.

1 gillning