Någon som gjort ögonoperation för synfel i Lund/Malmö?

Hej, är det någon här som har tips på klinik eller ögonläkare som gjort framgångsrika och pålitliga ögonoperationer i Malmö eller Lund? Någon som har gjort liknande operationer för att åtgärda synfel och kan bidra med erfarenheter? Har tänkt på detta i flera år men har fegat ur varje gång eftersom det känns så riskfyllt.

Flera i min familj, jag och många av mina vänner har gjort ögonlaser hos Memira. Det har gjorts flera miljoner laseroperationer på ögon sedan 80-talet och det finns inga kända stora fall där det misslyckats i Sverige, så det du skriver om risk förstår jag inte riktigt?

De tackar nej till väldigt många som vill göra ögonlaser, för du måste ha rätt förutsättningar, vilket få personer har. Så om du blir godkänd för en laseroperation så är det inte några risker förutom att det kan bli lite torrt i ögonen första året, för mig försvann torrheten efter 3 månader, men var ju bara att ta lite ögondroppar som de rekommenderar första tiden.

Det är det bästa jag, min familj och mina vänner gjort i våra liv. Alla säger det som jag vet om som gjort det här!

Det bästa är också att roboten som skjuter laser in i ögonen bara behöver 30 sekunder per öga på sig att genomföra hela kalaset, så total operationstid är ca. 1 min.

1 gillning

Ok, detta låter onekligen toppen! Har läst om mindre goda erfarenheter men det är ju viskleksmaterial på Flashbacknivå så kanske inte den bästa källan. Men din erfarenhet låter ju god, och min pepp genast större. Får man fråga vad det kostade att göra er operation? Och vad kallas den du gjorde? Har fått för mig att det finns lite olika tekniker.

Jag vill säga också att jag ser bättre nu än jag tidigare gjorde MED glasögon, riktigt häftigt faktiskt!

Jag gjorde Trans-PRK, där lasern bränner bort första lagret, justerar insidan av ögat och sedan får det läka. Kunde ta mig hem själv efter operationen, var som att gå hem utan glasögon ungefär, hade då -2 på bägge ögonen.

Skulle råda dig att inte läsa på Flashback eller något amerikanskt forum. Boka en konsultation på Memira, berätta om din oro. Så gjorde jag och de log bara och förklarade allt i lugn och ro, kändes mycket bättre efter det! Tänk också på att deras verksamhet fungerar bara om det går riktigt bra för alla, de hade aldrig fått finnas kvar om de gjorde befolkningen blinda till exempel, så rent logiskt måste det ju vara mer eller mindre riskfritt.

Den enda riktiga risken är att du får lite torrare ögon som sagt, men det försvinner med tiden.

Trans-PRK - Memira Eyecenter

1 gillning

Hm, stort tack för dina svar! Är väldigt väldigt peppad på detta nu, men ser att tiden för mig också börjar rinna ut…Memira har någon 45-årsgräns verkar det som. Vet du om de gör astigmatiker?

Boka en konsultation! Det är det bästa tillvägagångssättet, för att, som vanligt… svaret på din fråga är: det beror på :wink: Det är även gratis, första steget med konsultation.

Stort tack för alla svar, dags att ta tag i detta efter många onödiga år av funderingar :sweat_smile:

Håller gärna tråden öppen om fler har input i ämnet!

1 gillning

Läs den här tråden också innan du lägger dig under kniven. Det är verkligen inte riskfritt med en ögonlaseroperation.

3 gillningar

Åh, stort tack för input! Nu blev jag tveksam igen…verkar ju inte helt unheard of med trubbel…

@Rewzen hur ställer du dig till historierna i tråden ovan? Innan jag bokar tid och börjar härja kanske det är en god idé att överväga riskerna.

Det är riskfritt på samma sätt som att åka flygplan, visst kan det gå illa, men det är en på miljonen eller mindre.

Skulle det vara hög sannolikhet för riktiga komplikationer skulle de aldrig få genomföra laseroperationer i Sverige. Tänk på den enkla logiken @Mickel, de skulle aldrig få göra det här om det inte fungerade, de har hållit på i över 15 år, gjort flera hundra tusen operationer.

Så jag skulle säga så här: är du bekväm med att åka flygplan så borde du vara bekväm med att göra en ögonlaseroperation hos Memira. Ofta när det är något som gått snett visar det sig att de snålat och åkt till södra Europa för att genomföra lasern, eller tagit något billigt alternativ, istället för Memira.

De har till och med en garanti att de korrigerar synen gratis om du inte är nöjd, de gör detta inom 5 år, för att de vet att du kommer bli nöjd.

Fråga de på Memira under konsultationen hur många som blivit blinda eller fått riktiga komplikationer senaste 10 åren, så kommer de bara le mot dig. Tänk också på att de gör flera hundra sådana här operationer dagligen över landet, globalt görs det flera tusen sådana här operationer varje dag. Skulle det inte fungera bra så skulle ju de miljoner människorna som genomfört laseroperationer historiskt kanske säga ifrån, så att säga…

Alla operationer innebär risk.
Allt annat är lögn

Tro inte på de som säger att det är riskfritt utan att de kan publicera data som stödjer det. Det är samma som att lita på någon som säger att det är riskfritt att köra utan bälte för de har aldrig farit illa.

Det finns en anledning till varför många liknande kliniker friskriver sig ansvar om det går fel. Och även om du skulle bli kompenserad, tycker du någon kompensation hade det varit värt komplikationen?

3 gillningar

Jag kan rekommendera att du går till en riktig ögonläkare och kollar din ögonhälsa, risk för näthinneavlossning etc innan du marscherar till spa-receptionisterna på det privata Memira, som är experter på att erbjuda en myspysig upplevelse. Tänk snygg dam i receptionen med fillers både här och där. God espresso. En flashig folder om ett nytt liv (med finansiering).
Och en läkare som är måttligt intresserad att prata risker.

Jag har ett stort synfel och kan inte göra Lasik/Lasek. Memira rekommenderade ICL.
För mig, i fyrtioårsåldern… heldumt.

Googla på videos på ögonoperation om ni vill ha hjälp att hålla nyårslöftet om mindre matintag :grin:

Varför är ICL heldumt som läkaren rekommenderade? Då hade du ju haft bra linser resten av livet och inte fått åldersseende, operationen är också helt reversibel då de inte tar bort dina naturliga linser. Har en vän som gjort och är helnöjd, använder aldrig läsglasögon eller liknande och är snart 60 år. Är det dumt att ha perfekt syn mellan 40-90 år tänker du?

Och om det går fel, är det värt att se mycket dåligt mellan 40-90 år?

Operationen är ju reversibel? Hur många operationer tror du går dåligt?

På er som skriver låter det ju som att de gör halva befolkningen blinda, vilken värld lever ni i?

Det är otroligt mycket farligare att åka bil än att göra en ögonlaseroperation eller flyga flygplan.

Det finns ju alltid risker, men ni förstår väl att de är minimala, annars hade ju inte Memira fått driva bolag i 15+ år och göra flera hundra tusen operationer.

Du har nog missförstått.
Att operera in en syntetisk lins framför den egna gör inte att du slipper åldersseende eller starr.
Den naturliga linsen kan däremot ersättas i ett något senare skede.

”Perfekt syn” är juniorspelare en sanning med modifikation. Visst, om man tror att ens öga inte förändras något mer någonsin, och att operationen blir helt lyckad och inte leder till halos eller andra fel.

Sist men inte minst är det en ordentligt ökad risk för näthinneavlossning när man börjar skära runt sådär.

1 gillning

Och jag har en vän som ångrar sig eftersom hon har stora problem efter sin operation av bägge ögonen…

2 gillningar

Ja men logiskt sett förstår ni väl att företaget inte hade fungerat om alla blev missnöjda?

Men ja, gör som ni själva vill såklart, min ögonlaseroperation är som sagt det bästa jag gjort i mitt liv, och jag har hört samma av alla jag känner och hört om som gjort det.

Tror man att alla flygplan ska störta när man flyger eller att alla ögonlaseroperationer förstör allas ögon ska man ju såklart hoppa över.

Och om man tror att alla har samma förutsättningar så kan man lätt bli besviken :face_blowing_a_kiss:

1 gillning

Edit: sen på bollen ser jag nu! :grin:Jag har inte opererat i Malmö/Lund men vill tipsa om att man också kan göra den operation jag gjort: linsimplantat! Jag hade för stort synfel på ena ögat för vanlig laser så gjorde istället linsimplantat hos Memira i Luleå. De skär helt enkelt ett mycket litet snitt i ögat och petar in linsimplantatet framför din egna lins. Det är ännu smidigare läkning än laser och ännu lite mindre risk för komplikationer då du inte tagit bort något av det egna ögat. Nu ser jag helt perfekt :slight_smile: Dyrare än laser men för mig iaf helt klart värt det!

2 gillningar