Tack för input, börjar dra lite öronen åt mig när flera vittnar om riskerna. Det låter ju suoer! Vet du hur det ser ut med ökad risk vid tryckskador (ex med bandyboll i ögonen från andra tråden) med den metoden du kört?
Gällande ICL beskriver FDA det bra här.
Korta svaret: ja, självklart blir ett opererat öga känsligare.
https://www.fda.gov/medical-devices/phakic-intraocular-lenses/what-are-risks
Dagsfärsk artikel på tal om att göra ingrepp som inte är livsnödvändiga.
Allt som är standardiserat på nivån att det är rutin kan alltid gå fel.
Och påtal om att “men man kan ju inte fortsätta sin verksamhet om man levererar dåligt”

Memira är bland de företag i Sverige med högst betyg, konstigt nu när alla blir blinda som ni skriver, nästan som att ni inte är logiska i ert tänkande.
confirmation bias ![]()
Recensioner går att köpa.
Från leverantörer i Indien så kostar de ca 300kr för 5000.
Jag vet för jag är exponerad mot den branschen
Bra argument, så måste det vara, det kan ju inte vara så att ett 15 år gammalt bolag med flera hundra tusen nöjda kunder har fått ett bra betyg.
Det är du som skapar luftslott utan konkreta bevis.
Sen blir du kränkt när dina luftslott blir punkterade.
Presentera data på att det “är riskfritt”
Jodå. Men man ska vara medveten om att det är en enorm skillnad på att göra en mindre korrigering med laser, jämfört med att peta hål i hela ögat och stoppa in en intraokulär lins framför ögats naturliga dito. (Ungefär lika stor skillnad som mellan att gå till frisören och attt göra en hårtransplantation). Allas ögon är olika och om man är det minsta rädd om sina bör man få en första hälsokoll från en riktig ögonläkare. Inte löpandebandgubbarna på Memira, inte deras säljande receptionister, utan en läkare utan intresse av att sälja dig något.
Nej men helt riskfritt är det inte, precis som att det inte är riskfritt att köra bil eller flyga, men nästan alla klarar sig fint. Inget i livet är ju riskfritt egentligen.
Mors. På inget sätt expert på ämnet men äldre bekanta och släktingar har opererat ögonen av olika anledningar och bytt bort sin egen lins…
Vanligaste anledningen. Grå starr. Dvs den normala linsen grumlad. Behöver bytas ut.
Tre personer jag känner runt 65 satte in mulifokala linserna och såg sedan bra på alla avstånd och såg inga nackdelar. Det pratas ibland om haloeffekter runt ljuskällor etc…
I ett av fallen fanns ingen grå starr. Bara avundsjuka över att frun inte behövde glasögon alls längre och såg bra på alla avstånd.
Vi testade påståendet genom att låta henne läsa mikrotexten på en tablettask i mataffären och ganska liten text långt bort i andra änden av lokalen där det borde kunna bli suddigt . Wow. Jag förstår inte hur det fungerar men det verkar göra det!.
Ett par andra bekanta satt inte in multifokala pga hög ålder 80+ (och hög kostnad). Funktionen hos dom mulifokala bygger på att Hjärnan lär sig tolka bilden på rätt sätt. Är man gammal ökar risken att man inte klarar av “omprogrammeringen av hjärnans bildhantering” på ett bra sätt.
Då måste man göra om operationen med en fix standardlins och börja använda progressiva glasögon igen.
Värt att rota i ??. Stelnande lins och behov av läsglasögon/progresiva börjar ofta innan 50
Jag har opererat ögonen hos Memira för 5 år sedan. Lätt det bästa jag gjort. Kostade ca 36 000 kr. Förstår oron, jag tvekade i flera år. Vågade först efter att min harige far gjort en starroperation. Ångrar bara att jag inte gjorde operationen tidigare. Kommer flera som gjort det och alla är nöjda. De som gjorde den före 2010 hade diverse bekymmer en tid och några fick operera om. Men känner ingen som gjort operationen senaste 10 åren som haft problem.
Jag undrar om du inte blandar ihop Memira och Lirema. Jag upplevde just Lirema som väldigt påstridiga och säljfokuserade. Gick för ett second opinion till Merima. Till att börja med ringde läkaren upp mig och försökte övertala mig att avboka min tid, eftersom enligt den preliminära informationen som jag angav så var jag icke-lämpad för operation. Efter synundersökningen, som jag trots allt insisterade på, förklarade hon noggrant och vänligt men bestämt att jag definitivt inte var lämpad just nu (pga åldern) men var välkommen på en annan undersökning tidigast om fem år. Om de är endast ute efter pengar känns det som en mycket märklig säljstrategi ![]()
Nej Memira är det jag pratar om. Lirema har jag ingen erfarenhet av. Jag upplevde hela Memira-grejen som en kafkaartad historia hela vägen från den silikonbystade och säljiga receptionisten till den hale läkaren som skickligt duckade alla typer av kliniska frågor. Fokus låg på att invagga mig i hur ont om tider de hade, hur många bra finansieringslösningar de hade och när jag ville prata risker och komplikationer bjöds jag på en god espresso…
Men att göra en enklare typ av laseroperation är en helt annan grej än den intraokulära implantatet som gällde ömmast aktuellt för min del.
Jag är väldigt sugen på att göra ett linsbyte (RLE) på Merima. Om det var så att det var 100% chans på att jag skulle få perfekt syn hela livet så skulle jag inte tveka en sekund. Jag har kört med linser i flera år och rent ekonomiskt, om jag skulle klara mig utan dem så vore operationen en god investering (och hade jag vetat om möjligheten hade jag sparat ännu mer). Jag kan inte tänka mig något bättre sätt att lägga pengarna på men jag funderar ju på riskerna och om nyttan av operationen överväger det besvärliga med att ha linser och läsglasögon.
Om någon har erfarenheter på att tänka på detta så tas råd tacksamt emot.
Någon annan som har åsikter om RLE?
Jag hade bara gjort det om jag var tvungen pga grumling av min egna lins.
Kolla inspirationsvideon här så förstår du varför.
Har själv varit sugen på att göra en FS-laser, kostar typ 19 000 kr per öga. Jag är en risktänkande person så därför jag drar mig för det. Jag tänker att om det ska hända något så kommer det självklart hända mig ![]()
Vet att det fanns företag som gjorde exakt samma operationer som memira men tog typ halva priset. Någon som vet om detta? Vad jag förstod så var det ibland samma läkare bara att memira tog mer betalt då dom är så stora och kända.
Jag kan inte uttala mig om olika typer av operationer, men jag gjorde en för 8 år sedan (minns inte vilken sort dock).
Generellt kan sägas att jag hade torra ögon i typ ett år, och jag kan även fortfarande känna det ibland om jag är inomhus hela dagen i en torr miljö.
Jag hade mestadels glasögon innan eftersom linser skavde i ögonen och det var jobbigt efter bara ett par timmar (provade ett tiotal olika under flera år, månad/vecko och dag).
Jag var också bekymrad om riskerna men valde ändå att satsa på det. Men det var i huvudsak för att jag har ett väldigt aktivt liv. Tränar typ dagligen, är gärna ute i skog och mark och då har glasögonen ofta varit ett hinder.
Hade jag haft ett ”normalt” liv där glasögonen mest var irriterande på vintern och lite då och då hade jag inte tagit risken, även om den såklart är väldigt väldigt låg (men väldigt stora konsekvenser)