Synsams abonnemang på glasögon - mygel eller vettigt?

Verkligen missnöjd med Synsam. Tyckte optikern var stressad. Beställde bågar iaf. Hände inget på 3 veckor. Ringde butiken, satt kö i flera timmar på flera försök. Mejlade butiken, inget svar. Ringde vanliga kundtjänst, kunde inte göra något utan att mejla butiken åt mig. Åkte då dit igen, tydligen hade de inte beställt någonting och de hade fel på telefonen?! Nu efter ytterligare några veckor har jag hämtat bågarna. Dels ej nöjd med färgen och styrkan är helt konstig.

Får bli näthandlarna igen, både billigare och bättre service.

Edit: Nytt besök hos Synsam. Efter lite felsökning så har de centrerat glaset fel. De märkte upp med en penna på glaset och ska göras om. Känns väldigt exakt att de använder ögonmått för detta men okej. :face_with_monocle:

Var något på nyheterna om detta. Någon som ville avsluta, men då skulle tvingas köpa loss dyrt

Var hos en lokal Synsam butik i småstaden. Dom pushade så enormt stenhårt på abonnemanget att jag sa till dom att jag endast vill ha receptet utskrivet efter undersökningen så att jag kan köpa glasögonen jag ville ha någon annanstans.

Prisskillnaden pratar vi landade på ca 10 000kr jämfört med att köpa ett par vanliga slipade glasögon med bågar, samt att par solglasögon på nätet i jämförelse med att ha abonnemanget hos Synsam.

Till och med optikern frågade under tiden undersökningen pågick om jag hade fått ta del utav deras pangerbjudande som gör en fattig direkt. Skamligt och pinsamt att de tror att man går på sånt skräp.

2 gillningar

Jag har sett oseriösa säljmetoder och onödigt höga priser hos både Synsam och Specsavers. Min gamla mamma träffade en optiker/säljare i vit rock som tog in henne i ett mörkt rum för en kombinerad synundersökning och hårdsälj.Hon blev lurad att göra dyra tillägg som hon inte alls behövde med argumentet att det var medicinskt motiverat.

Du kan få bra glasögon till ett mycket billigare pris hos Favoptic. Nackdelen är att det bara finns en butik (i Stockholm) med direktförsäljning och optiker, annars är du hänvisad till nätet och eget recept. De tar inte heller vissa komplicerade recept. De har bågar av hög kvalitet men utbudet är något begränsat. Glasen är desamma som du får i den dyra butiken. Du kan kolla i lugn och ro på nätet vad du vill ha och ser direkt vad det kostar.

Har varit sugen på att testa Synsam men förstår inte riktigt deras prissättning.

Går man in på deras hemsida och tittar på deras onlinesortiment skiljer ju glaspriserna beroende på bågval. Ett par bågar för 450 kr kostar 1050 kr med enkelslipade glas. Verkar ju billigt. Ett par bågar för 1100 kr kostar 3400 kr med enkelslipade glas. Varför skillnad?

När man väl gjort synundersökningen är man ju fast och jag vill veta innan vad kalaset kan gå på. Det får jag hos många andra kedjor på respektive hemsidor.

1 gillning

Gör inget avtal med Synsam! Spring snabbt förbi!

Alla mina glasögon är trasiga, men OK - ett enda par läsglasögon är allt jag behöver. När jag var i butiken i Nybro idag för ett nytt syntest så rapporterade jag att de alla har gått sönder. (Kvaliteten är skit…).

Damen i butiken hade ett tåg hon skulle hinna med, hade ont om tid och tog hand om mig, såväl som nästa kund samtidigt - och informerade mig (liksom ALLA andra kunder närvarande i butiken) att jag var tvungen att ta med glasögonen som gått sönder om jag vill slippa “självrisk” (3 månaders betalning extra). Jag hade inte de defekta glasögonen med mig i väskan, så valet var att antingen betala 3 månader extra, eller inte få mitt ärende gjort. Eftersom detta kostar mig 470 kr per månad måste jag ha betalat 1 410 kr extra.

Den här damen i butiken borde gå in på google och läsa på orden: "kundservice, integritet etc. etc. till nästa gång hon ska med tåget så att kunder i hennes butik kan behålla sin integritet och få individuell service. Kundservicen jag fick var verkligen undermålig.

På måndag åker jag ner till Synsam Nybro igen med mina defekta glasögon och kräver att de reparerar dem. Jag kommer INTE att få detta avtal förnyat genom att gå in på ytterligare ett år.

Och jag behöver verkligen inte 3 glasögon. Jag behöver bara 1 läsglasögon. Jag kommer att behålla de gamla, trasiga glasögonen från Synsam tills jag kan köpa mig läsglasögon på vanligt sätt utan abonnemang, köpekontrakt, fakturor och/eller autogiro.

Men hoppas damen kom med tåget!

Abonnemang kan vara bra om man tro man kommer behöva uppdatera recept, gillar olika bågar samt solglasägon. Om man har jobbglasögon kan de lägga in de i priset ochså så arbetsgivaren betalar de. Köper man 1 par, köp de direkt.

1 gillning

Har haft deras abonnemang, och byte glasen en gång, förlängde dock inte abonnemanget efter två år även om dom pushade på med att min glasögon inte är försäkrade om jag inte förlängde abonnemanget. Fortsatte betala ett år till. Sen sa jag upp abonnemanget. Efter 3 år och totalt 21.000 kr utgifter var glasögonen mina.
Då har jag ett par solglasögon, ett par läsglasögon och ett par progressiva glasögon.

Det som verkligen fick mig att avsluta abonnemanget snabbt var när jag ville boka en ny synundersökning innan 3:e året var slut. Det fanns hur många lediga tider att boka kommande dagar och veckorna. Men jag som kund fick en tid för synundersökningen om en månad! Alla övriga lediga tider är bara för ”nya kunder”! Varför ska jag då vara betalande kund hos Synsam?

Gick till Smart Eyes där jag fick tid för synundersökning inom 3 dagar. Kvinnan som gjorde undersökningen kom fram till att jag inte behöver nya glasögon än, men kanske om 6-12 månader. Jag ska återkomma då. Fick 50% rabatt på synundersökningen. Ditt går jag gärna igen om några månader.
Till skillnad från Synsam så äger man sina glasögon hos Smart Eyes efter 24 månader, om man väljer deras abonnemang.

Kommer dock aldrig att gå tillbaka till Synsam och kommer inte att rekommendera Synsam för någon. Kände mig också rätt lurad som kvinnan i artikeln, speciellt med tanken på att en kund som varje månad betalar till Synsam få hamna sist i kön när det är dags för en synundersökning. :rage:

2 gillningar

Nu hämtade jag de korrigerade glasen. Är fortfarande fel tyvärr, de har failat på mittpunkten igen. Dessutom har de lagt på ett blåljusfilter så allting är typ gult? Wtf? Vad är felet på denna kedja? Aldrig varit med om så många problem. Ska försöka få ett helt återköp så jag kan beställa själv på nätet så det blir rätt, tyvärr verkar det för komplicerat för Synsams personal att lösa detta.

Detta blir mitt 6 besök bara för att de inte kan göra rätt, blir så frustrerad.

1 gillning

Dags igen, nya glas, blåljus borta men slipning fortfarande fel. Är precis som att kanterna inte har rätt styrka så allt i perifirin är suddigt. Det är det ej på gamla glasögonen eller på solglasögonen som Synsam också gjort nu.

Ger upp nu, blir vansinnig, slängde glaset och beställde glas hos annan optiker. Aldrig mer Synsam. 3000kr och tid&energi jag kunde haft roligare för.

2 gillningar

Intressant. Jag tröttnade på säljarna på Synsam och tog mitt recept till en annan butik och fixade glasögon. Har haft dem en vecka och tyckt att de känns lite konstiga. Nu har jag kommit på att de verkar suddiga i åtminstone underkanterna.

Det är inte så prisvärt. Om din syn inte ändras ofta fortfarande som min, eller om man är nån glasögon fashinista som faktiskt vill byta hela tiden kanske…

Att glasbyten pga styrkeförändring ingår och utan att förlänga uppsägningstiden kan göra det väldigt prisvärt. Glasen är den största delen av kostnaden.

Fast sen gäller det att man har användning för 3 par glasögon vilket är lite mycket. Man behöver bara vanliga och solglasögon. Men man kan ta ett väldigt billigt tredje par för sport och dylikt där de har större risk att gå sönder.
Jag tycker fortfarande att hitta ett par snygga bågar är en ganska stor del av problemet med att köpa glasögon så även om de är försäkrade i abonnemanget…

En till sak att tänka på är att man kan bli tvungen göra ett bågbyte om det är gamla plastbågar som utgått e dyl och inte något de enkelt kan slipa in och byta glas i butiken.
Verkar lite olika beroende på modell. Men jag har fått nya bågar med nya glas av samma modell efter 3 år på 2 av paren och nu kan jag säga upp det imorgon och behålla dem med nya grejor…

1 gillning

Har tillslut fått tillbaka pengarna som tur är. Blir att gå till nån annan. Aldrig Synsam.

Ang kanterna så sa sommarjobbaren att det är normalt för det glaset jag fått. Varför ordinarie personal inte sagt det under dessa 3 byten av glas jag gjort inte kunde berätta det och då ev erbjudit ett annat glas vet jag inte. Vilka skojare.

1 gillning

Men hur mycket ändras synen då? När jag var tonåring så hände mycket men senaste 12 åren har jag haft ner eller mindre samma recept, bara väldigt små skillnader som säkert beror på dagsform/optiker/utrustning.

Min har blivit sämre vart annat år sen jag var 16 till jag var 35 och var 4-5e år sen dess. Nu har närsyntheten planat ut vid 43 men åldersynen börjar komma…

Jag kan inte säga att jag har haft några dåliga upplevelser om Synsam eller deras abonnemang. Dom svarar snabbt, fixar och trixar så fort jag går in i butiken, synundersökning har jag fått inom 24 timmar osv…

Men jävlar vad dyrt. Nu bodde jag i och för sig inte i Sverige innan dess, men jag skulle uppskatta att jag lagt ungefär 500kr/år på glasögon sedan jag fyllde 18, ink undersökningar.
Synsam kommer att ha kostat mig ca 4500kr/år de här två åren, och inte nog med det, jag måste ändå skaffa nya när jag säger upp det. Jag tog 3 par men har använt solglasögonen kanske 4 gånger och det ena paret kanske 3 timmar på 16 månader.

Dumt beslut av mig och dyr läxa.

Det som svider mest är nog att behöva se “Synsam” i månadsbudgeten. Jag har funderat flera gånger på att ringa och försöka betala av skiten och lämna glasögonen hos dom bara för att bli av med utgiften.

1 gillning

Minns att det var otroligt missvisande marknadsföring kring abonnemangen, gick dit för att kolla upp det då de skylltat med rätt så rimiga kostander men i praktiken skulle kostnaden bli flera ggr högre.

Första/sista gången jag gick in på Synsam, för terminalglasögon och kanske vanliga.

Istället för att hjälpa en nybörjare med bågar och skit var det bara snack om abbonemang och solglasögon.

Fick gå därifrån.

2 gillningar

Begärde ut recepten från optikerna jag varit på senaste 20 åren för att få en uppfattning om hur min syn ändrats (De skickar till ens folkbokföringsadress). Noterar att det ser ut att vara lite baklängeshopp vid näst senaste mätningen. Min synskärpa ser ut att ha legat stabil 12 år medan astigmatismen har ökat :smiling_face_with_tear: .

Vinkel på höger sida, för “Axel”. Övriga har värden på vänster sida.

image

Sfär Glasens styrka
Axel & Cyl För astigmatism (brytningsfel). En cylinder längs en viss axel?
Add Tillägg för progressiva eller läsglasögon
PD/PD/a och PD/n Pupillavstånd. Pupill till näsans mitt. PD/a = PD (på) avstånd. PD/n = PD nära → För läsavstånd/läsglasögon
Prisma Skelning
Korr visus Synskärpa på långt avstånd med glasögon
Fri visus Synskärpa på långt avstånd utan glasögon
Hab visus Synskärpa på långt avstånd med gamla glasögonen
bin båda

Du måste inte skaffa nya när du säger upp det. Du kan köpa ut dem och kostnaden går ner hela tiden. Efter 3+ år köper man ut dem för en månadskostnad.