Tror de flesta som planerar att anlita Synsams tjänster borde lyssna på Plånboken från den 4 Juli. Rätt läskiga försäljningsmetoder de verkar ha. ![]()
https://open.spotify.com/episode/71ha7qQRbzMrKMkkliAp5v?si=c5xVY1ldTjqaSZ_sv4H7wQ
Tror de flesta som planerar att anlita Synsams tjänster borde lyssna på Plånboken från den 4 Juli. Rätt läskiga försäljningsmetoder de verkar ha. ![]()
https://open.spotify.com/episode/71ha7qQRbzMrKMkkliAp5v?si=c5xVY1ldTjqaSZ_sv4H7wQ
Har varit kund hos Synsam i flera decennier, de senaste med abonnemang. Tyvärr har företagets försäljningsmetoder blivit allt aggressivare. Deras optiker är trevliga och duktiga. Deras säljare tar till vilka metoder som helst för att man ska göra sitt årliga byte och förlänga och fördyra sitt avtal. Själv blev jag lurad att byta samtliga tre bågar trots att det inte alls var vad jag önskade. Säljaren påstod att så var reglerna. I butiken pågick ombyggnad så urvalet var minst sagt begränsat och jag var inte nöjd med mina va när jag lämnade butiken. Vid mitt sista besök blev det krångel med glasen också. Utan at informera mig hade man “bytt ner” kvalitén på glasen. Det i kombination med en ifrågasättande attityd och ett otrevligt bemötande blev droppen för mig. Nu har jag sagt upp mitt avtal. Har noterat att många optiker nu erbjuder samma “service”, dvs uthyrning av glasögon, så jag ser fram emot att vilja någon annan. Tips?
Specsavers. Billigare (mycket billigare) än Synsam och det kostar ungefär vad du får betala i abonnemang i 12 månader (med samma kvalitet på bågar och glas). Skillnaden är att du äger glasögonen direkt och inte efter 36 månader. Jag har aldrig sett meningen med leasing/abonnemang på glasögon eller mobiltelefoner för privatpersoner. Det är inte bilar med ett stort kvarvarande restvärde som vi talar om.
Mina första hade jag i 10 år, andra i 16 år. Det blev billigare än abonnemang.
Brukar köpa ett par för ca 2000kr vart fjärde år ungefär från https://www.smartbuyglasses.se/
Billigare, snabbare och bättre kundbemötande och garanti än några svenska kedjor jag varit hos tidigare.
Har varit sugen på att beställa ett par från Aliexpress också, då kan köpa brillor med slipat glas för någon hundralapp. Tänkte typ ha i badhuset, vid träning osv.
Hos Synsam äger man inte glasögonen, man hyr dem. Om man vill behålla dem efter 36 månader måste man köpa ut dem till restvärde. I praktiken kan det här bli väldigt dyrt eftersom man redan har betalat “hyra” i tre år och ändå måste betala extra för att faktiskt äga glasögonen. Dessutom förlängs bindningstiden om man byter eller lägger till nya glasögon under abonnemanget.
Jag har glasögon från Synsam som kostade 1200€ (företaget jag jobbar på står för en del, så jag betalade inte allt själv), sen tog jag receptet och beställde ett par för 100€ härifrån att ha i reserv.
Har man inte fullt lika komplicerade ögonfel som jag kan man säkert komma ner i nån hundring i kronor.
Helnöjd med Zenni glasögonen, så rekommenderar.
Bra rättelse av vad jag skrev. Jag vet ju (men skrev inte) att det precis som vid annan leasing är krav på att betala restvärdet om man vill behålla glasögonen efter 36 månader.
Hyrglasögon tycks vara en problembransch, vilket Råd & Rön skrev om för någon vecka sedan.
Bakom betalvägg:
I artikeln nämns bland annat det som @Propofol berört ovan:
Vissa delar har dock blivit tydligare, som att man inte får glasögonen när tiden löpt ut. Men det stora problemet är att konsumenter inte förstår att den ursprungliga avtalstiden förlängs med tolv månader på samtliga glasögon om man byter ut ett par.
Råd & Rön har granskat de beslut i Allmänna reklamationsnämnden 2025 som rör glasögonabonnemang. Konsumenten förlorade i samtliga fall.
Har Råd & Rön någon undersökning av kvaliteten på olika glasögon?
Hade varit väldigt värdefullt när man inte kan jämföra själv.
Nej, får ingen träff när jag söker på glasögon bland testerna.
Däremot finns det en gammal artikel från 2016 om att solbrillor från macken ger lika bra UV-skydd som exklusiva solglasögon för tusentals kronor. Men det var nog inte riktigt det du frågade om.
Fick nya arbetsglasögon på Synoptik, och tänkte passa på att samtidigt köpa nya privata.
Alla i butiken från optiker till säljare var konstant på mig om Abbonemang, trots att jag redan i början sagt att jag inte är intresserad. Jag vill inte hyra mina glasögon, jag vill köpa dem. Till slut backade jag ut ur butiken, som på flykt från en zombiearmé.
Om de är SÅ angelägna om att sälja abbonemang, så måste det vara ett dåligt köp för kunden. Tänker jag.
Köpte på Specsavers, mycket nöjd med kvalitet, bemötande och pris.
Det brukar också sällan finnas tid att faktiskt räkna på kostnaden tillsammans med kunden. ![]()
Skickade förslag till Råd & rön att undersöka kvaliteten på olika glasögon.
Jag gick till Specsavers för ett par år sedan men de lyckades inte få till rätt styrka efter andra försöket så avbröt jag och fick pengarna tillbaka men inte för undersökningen. De ville boka en ny tid men ska jag gå där tre-fyra gånger eller ner så förlorar jag mer i inkomst än vad jag sparar.
Styrkan var så fel att kändes farligt att köra bil. Och kvinnan tyckte att jag behövde använda dem i ett par veckor för att ögonen skulle vänja sig. Har haft glasögon i 45 år och har aldrig behövt vänja ögonen någon gång förut.
Så det blev dyra Synsam men som konstaterats i tråden så var säljsnacket osmakligt. Nästa gång jag behöver nya glasögon blir det en optiker som finns i kommunen som inte ingår i någon kedja.