Synoptik vill säga upp mitt abonnemang efter undersökning

Här om dagen var jag på synundersökning hos Synoptik. Den var gratis eftersom den ingår i mitt abonnemang hos dem. Jag är på plats på Synoptik och optikern var online när de gjorde undersökningen. Det är första gången jag haft en optiker som är online istället för på plats. Enligt den optikern behövde jag en styrka på -6,75 och hen påstod att omställningen skulle vara så stor att jag kommer behöva byta ut glasen i två steg innan jag fick styrkan -6,75, för att vänja mig vid den styrkan. Vid förra synundersökningen (för ca 10 månader sen) var min syn oförändrad och

Dagen efter ringde samma Synoptik som jag gjort undersökningen hos. De sa att glasen blir för dyra och på grund av det sa de att de tänker säga upp mitt glasögonabonnemang, att jag behöver köpa ut mina glasögon och bekosta de nya glasögonen själv. De ville även att jag skulle göra en ny undersökning hos en optiker som kommer att vara på plats. När jag frågade hur mycket glasen kostade så hade de inte något pris på dem.

Får de verkligen göra så här?

3 gillningar

Det beror väl på avtalsvillkoren? Samt om de villkoren är skäliga i meningen konsumentlagstiftningen.

Det låter ju spontant lite suspekt.

4 gillningar

Hittade avtalet här:

https://www.synoptik.se/glasogon/allmanna-villkor-gai

Det verkar inte stå något om just det här i det.

1 gillning

Synoptik har rätt att säga upp Avtalet 48 månader från Utlämningsdagen med tre (3) månaders varsel. Kunden har i detta fall rätt att behålla de Glasögon som vid tidpunkten omfattas av Avtalet utan att ersätta Synoptik under förutsättning att Kunden har betalat samtliga Månadsavgifter

Det låter åtminstone som att du får behålla nuvarande glasögon?

3 gillningar

Då skulle jag isåfall behöva köpa ut 3 stycken glasögon. Jag har hela tiden betalat alla fakturor i tid som ingår i abonnemanget.

Behöver du köpa ut glasögonen då? Kan du inte bara beställa nya glasögon i rätt styrka, hoppas de kommer inom 3 månader och när du har nya glasögonen lämna tillbaka de gamla? Eller behöver du fortfarande dina nuvarade glösögon om du köper nya?

Enligt avtalet behöver du inte köpa ut glasögonen. Du behöver betala de sista tre månaderna som vanligt och sen får du behålla de glasögon som du har. Men jag är inte förvånad att en enskild butik försöker fula sig. Hänvisa till avtalet och bestrid om de försöker lura på dig en slutbetalning.

6 gillningar

Det står att de har rätt att säga upp avtalet efter 48 månader, fast jag har haft det i ca 22 månader och betalat alla fakturor i tid.

1 gillning

Riktiga skojare låter det som. Utan att känna till hela konceptet luktar det försäkring om detta, och en bra tumregel gällande försäkringar är att man enbart ska försäkra sådant man inte har råd att täcka själv om det händer något, i detta fall köpa nya glasögon. Så försök klämma sista blodsdroppen ur detta och avsluta sedan försäkringen.

2 gillningar

Enligt deras villkor borde du ha rätt att säga upp avtalet utan att betala något mer.

Kunden har rätt till nya glas under Avtalstiden om receptet behöver ändras efter genomförd synundersökning hos vår optiker. En förutsättning för att Kunden ska kunna byta glas är att vår optiker gör bedömningen att bågen har den konstruktion eller är i det skick att det är möjligt att byta glasen utan att bågen går sönder. Om de nya glasen har ett annat pris än de gamla glasen kommer priset att justeras därefter.

Om Synoptik i väsentlig mån bryter mot dessa Allmänna Villkor har Kunden rätt att säga upp Avtalet i förtid. Synoptik har dock 30 dagar på sig att vidta rättelse.

Att köpa ut de ska kosta 30% av årsavgiften efter två år

Kunden har rätt att köpa ut ett eller flera Glasögonpar när Avtalet upphör. Efter att Glasögonen ingått i Avtalet i ett (1) år från Utlämningsdagen är priset 70 % av den årliga avgiften för Glasögonparet, efter två (2) år 30 % av den årliga avgiften för Glasögonparet och efter tre (3) år 10 % av den årliga avgiften för Glasögonparet.

Svaret skulle vara till @Choclate

Låter märkligt. Skulle som andra föreslagit gräva i avtalsvillkoren, men ta det ett steg längre.

Förmodligen är det ett franchise (troligen, vet ej), vilket innebär att de är bundna av villkoren i franchiseavtalet.

Så kolla med franchisegivaren och fråga om detta är ok. Dvs surfa i princip in på bolagets webbsida och kolla kontaktuppgifterna.

Troligen har de synpunkter på den lokala butikens handlande eftersom det kan skada anseendet för märket som helhet.