Jag behöver nya glasögon, två par faktiskt, och är på jakt efter en bra optikbutik.
Opti-(pun intended
)-malt vore en fysisk butik i centrala Stockholm, allra helst i City/Norrmalm eller på Kungsholmen, med ett brett sortiment av glasögonbågar i olika prisklasser från budget och uppåt.
Viktigt för mig är:
Bra, tydlig, professionell, ansvarsfull, engagerad och tålmodig kundservice. Jag har långa känselspröt och känner igen “Jag HATAR mitt jobb, får jag gå hem snart?”-personal redan på c:a 12 meters håll.
Gärna hög “teknologisk” nivå. T ex att man spelar in kundens rörelsemönster på video för att progressiva glasögon ska få exakt rätt “synfältsindelning”, istället för att man bara sätter ett kryss med tuschpenna lite random, gärna samtidigt som man ropar “Åh Mimmi, ska du handla lunch? Kan du köpa en vaniljkeso till mig? Taaaaaaaaack!!!” till en kollega, så att allt blir jätterörigt och krysset hamnar fel = glasögonen kan inte användas. (True story.)
Helst ska man kunna få låna hem ett antal glasögonbågar i 3-7 dagar, så att man kan prova hemma i lugn och ro.
Butiken ska ha ambitionen att hålla överenskomna leveranstider, och svara snabbt och adekvat i telefon och på mail. Uppstår det en försening så vill jag gärna bli upplyst om det, på deras eget initiativ.
Butiken ska helst tillhöra en större kedja men det är inget absolut krav.
Prisnivå är det väl inte så meningsfullt att diskutera egentligen, eftersom det ju beror mer på vilka glas och bågar man väljer, än vilken butik man väljer.
Men 8-9 000 kr är väl det absoluta maxpris jag kan tänka mig att betala för ett par glasögon. Tänker mig då att glasen är “top notch” och med antireflex- och repskyddande behandling, och att bågarna är i låg/mellansegmentet. Får gärna bli betydligt billigare än så. Inga Louis Vuitton-brillor, således.