Ja, det är det där med syfte jag menar. Om syftet är att bli mätt och få i sig näring så finns olika sätt att nå dit, som kostar olika mycket. På samma sätt kan man tänka kring t ex boende och transporter.
Visst sparar man pengar. Jag brukar göra research när det har betydelse. Mycket bygger dock på trial and error.
Jag skulle tro att jag sparar >10% i snitt när jag är om mig och kring mig vilket jag oftast är.
- Köper mycket hårdost när den säljs på rea. Håller i 6 månader minst och smakar ofta bättre med tiden.
- Köper skivspill smörgåsmat. Sist rökt kalkon för 49.90 Kr kilot .
- Kollar försäkringsbolag med ett par års mellanrum. Man kan ofta hitta bättre deal. Dom höjer inte sällan lite extra varje år för trogna kunder.
- Bytte mobilabbonemang när gamla bolaget höjde rejält. Halverade kostnaden och fick mer data och ett bättre nät.
- Kors i Taket … Prutade på fasta elpriset från Vattenfall för många år sedan. Skickade dom ett motbud med priset från billigaste alternativa leverantör med BRA betyg.
Dom bjöd emot så när som på något enstaka öre. Tog det. -9% ! om jag minns rätt. - Köper alltid väl utvalda däck via postorder som levereras direkt till däckmonteringsfirman där man samtidigt fått en monteringsbokning.
Betydligt billigare och man får exakt den däckstyp man vill ha för bra pris. - Köper allt från olika APOTEK på nätet. Ibland halva priset. Allt är dyrare i butiken från hylla. Allra mest uppseendeväckande är att man kan beställa via nätet för avhämtning om 2 timmar och åka dit och hämta och få nätpriset “över disk i en påse”.
- Köper bildelar, oljor mm från Tyskland på postorder. Mycket billigare och kommer hem på ca 1 vecka och frakten går på ca 100 SEK. Dessutom levererar dom fabrikaten man vill ha och specar Ex Boschpylar. Inte NONAME som på ex Biltema eller andra.
Allra viktigast är dock att köpa rätt prylar. Händer att jag väljer fel pryl och då stör det verkligen över tid. Som extremt bullriga däck expempelvis eller obra dammsugare.
Matkostnader kan man enkelt optimera utan större ansträngning om man är flexibel med vad man äter när. Jag har mentala nivåer för vad som är ett bra pris på exempelvis köttfärs / kyckling / creme fraiche / äpplen / ägg / annat. Det spelar ingen roll om jag äter äpplen denna vecka eller nästa - då äter jag när det är 20 istället för 35 per kg.
Heh. Under eftersnacket på en ostprovning sa han som höll i provningen:
Alltså, jag å några kollegor har som kul grej att en gång/månad ta en runda genom stadens affärer och leta på bra ostar med kort/passerat bäst före. Butikerna brukar kalla det “kort datum” och sälja extra billigt. Vi i branschen brukar kalla det “lagrad” och ta extra betalt.
När det gäller saker som är återkommande köp eller något man behöver eller vill ha men inte är i akut behov av det så har jag bevakningar på Prisjakt för typ allt. Ex: Jag behöver en dammsugare, jag bestämmer mig för att jag vill ha någon av dessa fyra modeller baserat på recensioner/tester. Alla läggs in på Prisjakt. Tre veckor senare får man en pling på att en av de har gått ned en tusenlapp och så har man sparat det bara för att man hade lite tålamod. Mycket förbrukningsvaror på samma sätt, typ diskmaskinmedel, diskmedel, man sätter upp prisbevakningen och glömmer bort den tills det plingar. Nu har vi Amazon Prime och det är oftast Amazon som plingar, annars får man väl tänka på fraktkostnaderna. Bara den här delen av vår strategi sparar oss nog 1-2000 kr/mån i snitt. Sen beräknas besparingarna utifrån vissa saker som man strikt inte behöver, ingen behöver en stor OLED-tv men vi vill ha det bästa av det bästa och då kan vi lika gärna se till så att vi betalar det absolut lägsta möjliga priset.
Detta är utöver prisjämförelse i matvarubutik, abonnemang osv.
Det där liknar min modell med bevakning i appen Matpriskollen. Det är också en klart användbar grej.