Hur maniska är ni med att kolla jämförspriser?

Jag vaknade i dag strax före 6 och efter att jag varit uppe på toa så gick jag och la mig och försökte somna om, eftersom jag gick och la mig sent i natt. Det visade sig dock vara omöjligt att somna om, då min hjärna gick igång på toapapper. Jag var i tisdags och handlade toapapper på rea på Willys. Jag hade noterat att det stod olika priser/kg på Willys hemsida och på prismärkningsskylten i butiken, ca. 33 resp. 28-29 kr/kg.

Jag brukar normalt köpa det toapapper som har lägst kg-pris, vilket oftast är en Eldorado-bal med 64 rullar. Eldorado-pappret håller dock, enligt min mening, låg kvalitet - mycket luft i rullen (endast 76 g papper per rulle) och fibrer som inte riktigt håller ihop för mekanisk påfrestning - så nu när de reade ut finpapper - Serla med 3 skikt och 166 g papper per rulle till ett kg-pris som enligt Willys hemsida låg i närheten av Eldorado-papprets kg-pris (ca. 33 kr/kg), så tänkte jag att jag skulle passa på.

Jag var redan i butiken lite fundersam på om prismärkningen verkligen var rätt. Jag var rätt säker på att jag läst ca. 33 kr/kg för Serlapappret på Willys hemsida, även inkl. rabatten, men på prismärkningen i butiken stod det ca. 28-29 kr/kg. Jag borde självklart ha kollat att priset stämde redan i butiken, då jag vet att Willys personal ibland kan ha lite svårt med att få till jämförspriserna rätt.

Eftersom jag hade lite bråttom så brydde jag mig aldrig om att kolla att de räknat rätt på kg-priset. Jag tänkte att 28-29 kr/kg iaf. är bättre än 33 kr/kg och t.o.m. billigare än Eldorado-pappret. Ändå hade jag en känsla efteråt av att det kanske inte riktigt blev helt rätt. Bl.a. eftersom Serla-pappret är så mycket tyngre per rulle. Det kändes som att Serla-pappret nog hade blivit mycket dyrare än vad som uppgivits på hemsidan resp. i butiken. Jag hade läst något om 18 rullar för 118 kr, jämfört med Eldorados 64 rullar för 165 kr.

Jag låg i sängen och började räkna i huvudet. Till slut gav jag upp. Jag insåg att jag inte skulle kunna somna om och att jag behövde miniräknare och korrekta siffror för att räkna ut det hela och se om jag hade blivit uppskörtad eller om jag hade gjort ett bra köp. Jag gick upp, bryggde en kopp kaffe och satte mig med miniräknaren och kvittona från den senaste tidens inköp av toapapper. Kollade hur mycket de olika rullarna vägde.

Enligt mina uträkningar visade det sig dock att det hade varit ett bra köp, med tanke på att kg-priset för finpappret faktiskt blev lägre än för fulpappret. Är det bara min hjärna som är så här störd och håller på att räkna ut sådana här grejer, eller är vi fler som funkar på samma sätt?

Mina beräkningar

Serla: 18 rullar/förpackn. 166 g/rulle, tot. 2,988 kg/förpackn. Normalpris 118 kr/förpackn. Reapris 89 kr/förpackn. kg-pris (rea) 29,79 kr/kg.

Eldorado: 64 rullar/förpackn. 76 g/rulle, tot. 4,864 kg/förpackn. Normalpris 165 kr/förpackn. kg-pris 33,92 kr/kg.

14 gillningar

Jag kollar väldigt ofta på jämförelser priser när man har ett utbud att välja på, springer inte mellan en massa butiker för att jaga bästa pris. Börjar nu också försöka introducera detta tänk för barnen.

Men ditt fall är ett väldigt bra exempel, Pris kontra kavlité.

2 gillningar

Jag gillar inte att snåla på sånt, köper alltid Serla oavsett pris. Även livsmedel snålar jag ej på. Jag finner ditt exempel ganska extremt eller egentligen helt galet att lägga sån tid och energi på dasspapper :face_with_steam_from_nose:

5 gillningar

Jag har nog aldrig tittat på prislappen för dasspappret. Jag har två kriterier:

• Lång rulle så man inte behöver köpa nytt så ofta
  • Lagom grov struktur så att skiten fastnar på pappret

Men jag känner igen mig 100% i att ligga vaken och göra mindre viktiga analyser och beräkningar :smiley:

1 gillning

För samma eller liknande produkt jämför jag. Jag vill inte betala mer i onödan. Jag kan gräma mig väldigt efter om jag inser att samma sak kunde köpas 20% billigare någon annanstans. Jag borde lära mig vifta bort det, men det är svårt!

Jag betalar däremot gärna lite mer om jag får en bättre produkt/upplevelse. För exemplet med toalettpapper skulle jag välja något som ger rumpan en bättre upplevelse än billigast möjliga.

För mig är det balansen mellan att ge mig det bästa möjliga (upplevelse/hälsomässigt etc.) men att inte betala mer än nödvändigt.

Kollar bara på det när det är liknande grejer bredvid varandra och jag inte är så brydd om kvaliteten.

Toapapper är för viktigt för det, köper alltid Serla.

1 gillning

Hmm… Aldrig kollat sååå noga.
Däremot har jag börjat undvika returpapper i hushållspapper och toapapper. Enligt råd och rön är returpapper klart tveksamt för allt som har med livsmedel att göra. Dvs det mesta man använder det till. Innehåller typisk otrevliga kemikalier.
Samma gäller ex stekspadar av återvunnen plast. Speciellt svart plast tydligen. Släpper allt möjligt. Kör trä sedan länge.

2 gillningar

Exakt, aldrig plast i matlagning. Vi kör rostfritt, glas, trä och järn i stekspadar, matlådor, skärbrädor och stekpannor. Får lite ångest när man hyr en stuga och stekpannan är en flagande teflon från 90-talet och fullt med svarta plastbestick :grimacing::grimacing::grimacing:

2 gillningar

Kollar i 90prpcent av fallen på jmf pris

Mindre nu än när jag var som extremast med 70% sparkvot, det orkar jag inte med längre. Köper ofta Fixa toalettpapper, Eldorado går tyvärr bort. Och att spara kvitton och gå upp och räkna för att jämföra har jag aldrig gjort, det var rätt extremt måste jag säga. Men inget fel om du själv har behållning av det, men det framstår utifrån som lite väl extremt kanske.

Jag tittar och jämför ofta. Varför betala mer för likvärdiga produkter bara för att prissättningen gått bananas?

Jag fick mig en tankeställare när en refill-förpackning av en produkt var 20 % dyrare/kg än att köpa en ny. Sedan dess tittar jag hela tiden på jämförpriset. Det som ger störst effekt på pris är förstås att köpa större förpackningar men även här måste man vara vaken - känt exempel är att 10 st 10-grams Kexchoklad på lösvikt är billigare än en 100-grams förpackning.

2 gillningar

Jag köper extra mjukt och tåligt toapapper, det är troligen lite dyrare än annat papper. Men just dåligt, billigt toapapper är verkligen anti vardagsglädje. Så är helt ok med en extra kostnad på 15-20kr per månad.

Har ganska hög minimistandard på saker jag köper och använder till vardags, så letar erbjudanden på just de och köper lite extra vid rea.

Som nektariner, de billiga i korg är ofta 30% billigare, men ruttnar fort och smakar mest vatten. Så köper hellre lösvikt. Mer vettig vara för pengarna.

5 gillningar

Matbutikerna tar ut överpriser vilket syns på deras vinster. Om konsumenten inte straffar det så kommer det bara öka, vilket är vad vi ser. Vi kan inte samtidigt klaga på priserna och göda beteendet.

Det är alltså så gott som min plikt att utöva prispress. Det gör jag primärt genom att handla det mesta på Willys och undvika lokala ICA handlaren för storköpen.

Kastar även ett öga på kg/m etc priset med jämna mellanrum för att se att jag fortfarande väljer de varor jag tycker ger mig mest per kr. Det innebär inte alltid eller ens oftast det billigaste, men jag vill göra medvetna val. Toapapper är ett bra exempel där jag likt många här väljer att lyxa till det med att unna familjen premium alternativ.

1 gillning

Nu kanske du är som jag och skyr Kalles Kaviar som synden men det finns andra med olaten att äta den i familjen. Kolla jämförspriset på stora tuben och mellantuben. Hos handlaren jag går till är det oftast dyrare per kg att köpa stort :wink: Innan så var det även billigare att köpa 3st Serla 6-pack än en bulk på 18 rullar men det har de fixat nu… jag råkade blabba vid en intern undersökning om vilket papper jag köpte :wink:

Jag kände under en period liknande vid inhandling. Men med ett bra kapital plus barn så har detta ändrat sig.

Jag gör fortfarande medvetna genomtänkta val, men jag grämer mig inte ofta över en dålig affär längre.

Skönt att läsa att det finns folk som är sjukt mycket ekonomiskt autistiska än en själv.

7 gillningar

Det beror väl både på hur lätt det är att jämföra och hur stor kostnad vi talar om. Men diskuterar vi mathandel så är det rätt sällan.

på Ica kollar jag aldrig vad nått kostar, köper det jag vill ha.
skall jag köpa nått dyrare säg +500:- för en pryl så snabbkollar väl jag att butiken jag är i inte tar för mycket överpris.
Snackar vi +5000:- saker så kollar jag rätt noga men vill ändå försöka köpa i “kända butiker”

2 gillningar

Brukar kolla jämförspris när jag handlar och i de fall fabrikat inte spelar roll så blir det alltid det billigaste.

Vid ett tillfälle noterade jag att det var tre kronors skillnad per kg mellan två olika påsar med salta chips. Valde så klart den billigaste gick hem och berättade om mitt smarta val för min sambo. Hon (fd. livsmedelsutvecklare) frågar då såklart vilken påse som jag föredrar smakmässigt och säger att den som är tre kronor dyrare per kilo är lite bättre. Fick snällt knalla tillbaka och köpa den andra påsen också och lova henne att inte göra om något så dumt igen, åtminstone när det gäller chipsen. :joy:

8 gillningar

“Det finaste pappret är 4-skiktigt, lätt ullbeklätt papper, och det har jag faktiskt bara sett på Investors bolagsstämma, det kör styrelsen med…”

/Tord

Skämt åsido så är det trevligaste pappret jag provat Lotus Comfort. Men det är ganska dyrt och finns bara på Coop, där jag sällan handlar.

1 gillning