Jag vaknade i dag strax före 6 och efter att jag varit uppe på toa så gick jag och la mig och försökte somna om, eftersom jag gick och la mig sent i natt. Det visade sig dock vara omöjligt att somna om, då min hjärna gick igång på toapapper. Jag var i tisdags och handlade toapapper på rea på Willys. Jag hade noterat att det stod olika priser/kg på Willys hemsida och på prismärkningsskylten i butiken, ca. 33 resp. 28-29 kr/kg.
Jag brukar normalt köpa det toapapper som har lägst kg-pris, vilket oftast är en Eldorado-bal med 64 rullar. Eldorado-pappret håller dock, enligt min mening, låg kvalitet - mycket luft i rullen (endast 76 g papper per rulle) och fibrer som inte riktigt håller ihop för mekanisk påfrestning - så nu när de reade ut finpapper - Serla med 3 skikt och 166 g papper per rulle till ett kg-pris som enligt Willys hemsida låg i närheten av Eldorado-papprets kg-pris (ca. 33 kr/kg), så tänkte jag att jag skulle passa på.
Jag var redan i butiken lite fundersam på om prismärkningen verkligen var rätt. Jag var rätt säker på att jag läst ca. 33 kr/kg för Serlapappret på Willys hemsida, även inkl. rabatten, men på prismärkningen i butiken stod det ca. 28-29 kr/kg. Jag borde självklart ha kollat att priset stämde redan i butiken, då jag vet att Willys personal ibland kan ha lite svårt med att få till jämförspriserna rätt.
Eftersom jag hade lite bråttom så brydde jag mig aldrig om att kolla att de räknat rätt på kg-priset. Jag tänkte att 28-29 kr/kg iaf. är bättre än 33 kr/kg och t.o.m. billigare än Eldorado-pappret. Ändå hade jag en känsla efteråt av att det kanske inte riktigt blev helt rätt. Bl.a. eftersom Serla-pappret är så mycket tyngre per rulle. Det kändes som att Serla-pappret nog hade blivit mycket dyrare än vad som uppgivits på hemsidan resp. i butiken. Jag hade läst något om 18 rullar för 118 kr, jämfört med Eldorados 64 rullar för 165 kr.
Jag låg i sängen och började räkna i huvudet. Till slut gav jag upp. Jag insåg att jag inte skulle kunna somna om och att jag behövde miniräknare och korrekta siffror för att räkna ut det hela och se om jag hade blivit uppskörtad eller om jag hade gjort ett bra köp. Jag gick upp, bryggde en kopp kaffe och satte mig med miniräknaren och kvittona från den senaste tidens inköp av toapapper. Kollade hur mycket de olika rullarna vägde.
Enligt mina uträkningar visade det sig dock att det hade varit ett bra köp, med tanke på att kg-priset för finpappret faktiskt blev lägre än för fulpappret. Är det bara min hjärna som är så här störd och håller på att räkna ut sådana här grejer, eller är vi fler som funkar på samma sätt?
Mina beräkningar
Serla: 18 rullar/förpackn. 166 g/rulle, tot. 2,988 kg/förpackn. Normalpris 118 kr/förpackn. Reapris 89 kr/förpackn. kg-pris (rea) 29,79 kr/kg.
Eldorado: 64 rullar/förpackn. 76 g/rulle, tot. 4,864 kg/förpackn. Normalpris 165 kr/förpackn. kg-pris 33,92 kr/kg.