Saker som jag gör gratis men som andra väljer att betala för

Det finns en mängd tjänster och aktiviteter som man kan välja att betala för eller inte. Man kan ha kreditkort eller internetbank med eller utan avgift. Man kan dumpstra mat (gratis) eller köpa den på vanligt sätt. Det finns många andra liknande exempel. Det kan hända att gratisalternativen är sämre/enklare än betalalternativen på olika sätt men vi bortser från den dimensionen här. Om de är tillräckligt bra för att fungera som hyggliga substitut så är de ok.

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde presentera exempel på saker som för dig är gratis (eller nästintill gratis) men som många andra istället betalar för. Jag menar nu saker som du konkret gör eller använder, inte bara sådant som du känner till. Det finns dock två viktiga förbehåll:

1. Vi pratar om legala alternativ. Att “skippa att betala” innebär inte att något är “gratis”.
  2. Vi pratar om metoder/alternativ som är tillgängliga för alla eller iallafall många. Att du som pensionär går in gratis någonstans är ok. Att du har någon förmån för att du jobbar på ett visst företag räknas inte.

Några egna exempel är:

1. Jag har gratis internetbank hos Skandia
  2. Jag har gratis kreditkort hos Preem och Santander
  3. Jag lyssnar gratis på ljudböcker via Biblio (onlinetjänst+app)
  4. Jag lyssnar gratis på musik online via Naxos Music Library (onlinetjänst)
  5. Jag går gratis på kulturevenemang via Kompis Sverige (förening)
  6. Jag tittar på gratis klassiska konserter via Konserthuset play (onlinetjänst)
  7. Läser DN och SvD gratis via föräldrars “pappersabonnemang” (onlinetjänst)
20 gillningar

Städa, tycker det är ganska kul. :flushed:

2 gillningar

Kan man boka in dig typ då? Säkert kan det finnas efterfrågan.

7 gillningar

Bokföring i mitt aktiebolag.

3 gillningar

Vad kör du för bokföringsprogram? Excel är ju gratis men är väl knappt ok? :blush:

1 gillning

Lagar bilen själv för det mesta.
Gjorde ett jobb förra året som verkstan skulle ha 12k för.

Lagar saker i sommarstugan.

O.s.v.

16 gillningar

• Har också gratis internetbank hos Skandia
• Lånar böcker på biblioteket. Finns inte boken på något av biblioteken i närheten kan man föreslå inköp, vilket jag gjort ett par gånger. Boken reserveras automatiskt åt mig och så får jag ett sms när den finns att hämta.
• Komposterar allt trädgårdsavfall och mycket matavfall för gratis prima jord och gödsel till trädgården.
• Hämtar extra gödsel på ridskolan vid behov. Swishar en valfri slant, men ses som en stöttande gest snarare än ett köp.
• Frösår och tar sticklingar av perenner istället för att köpa nytt på plantskolan.

9 gillningar
  • renoverar, bygger och fixar hemma. I möjligaste mån. Hantverkare bara om det är absolut nödvändigt och jag verkligen inte kan eller får göra jobbet. Bättre blir det när jag gör det själv.
  • städar och putsar fönster. Fattar inte mina knegargrannar som har fönsterputs och städhjälp flera gånger i veckan, de måste ju jobba en hel dag för att betala för ett par timmars pigservice.
  • plockar bär, främst hjortron, och svamp, mest kantareller. Grymt lyxigt att ha frysen så full att man måste moffa i sig kantareller en tisdag.
  • lagar all mat från grunden. All mat. Ingen hämtmat. Inga halvfabrikat. Svensson käkar sig fattig på fiskpinnar medan jag äter en omsorgsfullt lagad kantarellpasta.
18 gillningar

Har byggt en sommarstuga, byggt ut huset, bytt fönster, tak, monterat solceller, dragit ventilation, dragit om el och vatten själv.
Har även köpt, renoverat, sålt (med vinst) en massa bilar, motorcyklar och maskiner genom åren.
Har lite AD-HD…
Eller frun säger att jag har AD-IH (allmännt dum i huvudet)…

7 gillningar

Skippar hotell och sover i bilen när jag är på tjänsteresa i egna företaget. Bott för mycket på hotell genom åren, uppskattar det inte längre och sover kass. Bilen ger åtminstone #sparadkrona

5 gillningar

Servar cykeln själv (delarna kostar, men inte arbetet). Klipper oftast håret själv.

2 gillningar

Gillar att fixa och laga saker. Senaste sakerna är en ljusstake jag limmade ihop snyggt och ett par jeans jag lagade i skrevet. (Kostar såklart några ören eller kronor för lim och tråd, men så gott som gratis) Gör det egentligen mer för att jag tycker det är tillfredställande att laga saker, men det sparar definitivt pengar också.

3 gillningar

Klipper håret…syr egna kläder…laga maten från grunden med billiga matvaror spar 3 till 4 k i månaden frösår och tar sticklingar…lagar det mesta själv… tar vara på gamla saker. Gör egna inläggningar och hemmagjord vinäger… mm

3 gillningar

Bra tips från några :white_check_mark:

• Jag parkerar på en gratisparkering och går sista biten (ca 15 min) till jobbet istället för att betala månadsparkering. Win-win med motion dessutom.
• Alltid matlåda och hemlagat,
• Vi målar, tapetserar o fixar det mesta hemma.
• Odlar grönsaker för husbehov och plockar bär.
• Gör egen deo,
• klipper håret själv. Har alltid klipp makens och sönernas, och sedan några år även mig själv.

2 gillningar

Men då måste du väl ha en bil som passar att övernatta i ( och en rejäl sovsäck )?

Måste vara en liten besparing. Kostar inte så mycket på Dollarstore mm. :slight_smile:
Men hur går man egen deo?

Har du någon särskild setup för detta?
Tänker att t ex en Tesla med campingläge, gardiner och madrass är rätt behaglig att sova i när man kan både värma och kyla och slipper släppa in mygg. Att sova i en gammal V70 är mer hardcore…

1 gillning

Har inte räknat exakt vilken besparing, men bra mycket billigare än köpta roll-on.

Receptet
1 msk kokosolja (luktfri)
1 msk bikarbonat
1 msk potatismjöl
Ev. några droppar lavendelolja

3 gillningar

Frugan klipper mig. Tror jag gjort max 2 frisörbesök som jag betalt för i hela mitt vuxna liv (i Sverige i vart fall, utomlands när det kostat 5 dollar har det blivit när det varit aktuellt)

Fixat i princip allt hemma gällande renovering, (ska renovera är taket i sommar tex, det sparar man inte sjuka summor på) trasiga saker, lagar och servar bilar osv.
Städning och fönsterputs också givetvis.

Gymmar hemma (eller på jobbet, även om det inte räknades egentligen i tråden)

Alltid matlåda på ordinarie arbetsplats (och ibland även när jag åker iväg)

Jag har också byggt en del - utbyggnad och garage. Men det var banne mig inte gratis!