Saker som jag gör gratis men som andra väljer att betala för

Klipper mig själv

På campingplatser då, eller? Inte gratis då.

Låter flickvännen klippa mig. Hon har blivit jätte duktig att klippa mig. Så jag sponsrar alltid henne när hon behöver kläder och skor.

1 gillning

Frågan handlade främst om ”avgiftsfria tjänster” eller smarta metoder för att få varor gratis. Gör-det-självande är lite av en annan fråga, särskilt om det är kopplat till att ”vara händig”.

Att klippa håret själv med apparat kan jag tycka är en rimlig grej att ta upp. Det är ändå något som vem som helst kan göra, även om frisyr och hårtyp kan sätta viss begränsningar.

Open Office, Linux och liknande programvaror är förstås en möjlig grej att ta upp. Poängen skulle dock inte främst vara att ha dem installerade utan mer att använda dem i sitt företag eller på annat mer omfattande sätt. För många andra skulle alltså Microsoft 365 vara givet att betala för men du har hittat en metod/modell som gör att det går att få ”den väsentliga funktionaliteten” gratis.

Om vi pratar om gratis parkering så brukade jag tidigare ibland åka bil till Stockholms innerstad på söndagar. Jag parkerade bilen i zon C, precis nära gränsen till zon B. Sedan tog jag fram barnvagnen från bagageluckan och promenerade den sista biten in till stan eller Djurgården. Den här metoden verkar vara betydligt mindre känd än man skulle kunna tro. Övriga dagar i veckan är detta inte gratis.

Att gymma ”gratis” i olika former är väl ok. Eftersom friskvårdsbidrag är tillgängligt för många (även mig) så är det ju en relativt tillgänglig grej. Att använda utegym vore dock ett mer passande alternativ eftersom det är ”gratis på riktigt”.

1 gillning

Kom på en sak till, att vi använder Fritidsbanken för lån av främst vintersportutrustning. Kittat ungen gratis för slalomåkning i lokala backen flera veckor denna vintern.

6 gillningar

Slipar familjens skidor själv
Klipper barnens hår
Plockar och fryser in frukt och bär
Bakar vårt bröd själv

Det här är vettigt. Vi har nyligen fått en sådan där vi bor i Sverige också. När vi flyttar tillbaka till Sverige ska vi börja använda den.

1 gillning

Är Excel gratis?

OpenOffice version är gratis. Att jag föredrar OO beror mest på att jag tycker det är ‘fult’ av Microsoft ta väldigt bra betalt för en produkt de i princip stulit.

1 gillning

Hehe nej det är det visst inte =) Har aldrig betalat för det så tänkte inte på det.
Men verkar ligga på några få % av ett bokföringsprogram per månad.

Det finns ett gratis bokföringsprogram som heter Wrebit. Enbart i mobilen. Jag var skeptisk, men det fyller sin funktion för mindre avancerad bokföring.

1 gillning

Webbversionen av excel är nog gratis för personligt bruk tror jag.

Det här låter extremt. Hur applicerar du ens detta på kroppen? Vad kostar ens deo, 50 spänn i kvartalet? Men du har ju nåt att pilla med i alla fall :grin:

Kul tråd!

Några saker jag kommer på on-top-of-my-head:

• Rakar håret själv (kanske mest eftersom jag inte har så mycket hår på naturlig väg :smile:)
  • Blandar spolarvätska från koncentrat (har alltid en 5-10 dunkar ståendes färdigblandade i garaget)
  • Använder tandkrämstuben tills den verkligen är slut. Det brukar finnas en månad kvar på tuben efter min fru tycker det är dags att slänga den…
  • Använder mitt friskvårdsbidrag för simkort. Gratis för mig när familjen ska bada plus gratis träning på vardagar.

Tillägg angående tandkrämstuben…
Ja, kanske tekniskt sett inte hör hemma i denna topic och kanske lite väl lite besparing. MEN. Faktum är att tandkrämstuben är min pavlovs dogs-trigger för att tänka igenom vår ekonomi. Det har blivit så för att jag förknippar detta med att vara ekonomisk. Så varje gång jag borstar tänderna funderar jag automatiskt på om jag kanske ska sätta in lite extra pengar på sparkontot, eller kanske kollar hur semesterkassan ser ut :grin:

3 gillningar

Ja, jag tror jag sparar in mer på min hemgjorda deo-kräm än vad du gör på tandkrämen. Men som sagt, lite o pilla med har vi ju :sweat_smile:

1 gillning

Använder mig av Google Kalkyler och det är gratis och fungerar alldeles utmärkt för hyfsat avancerade beräkningar. Är gratis som jag uppfattar det. .-)
PS: Kanske det du menar,

3 gillningar

Vem betalar för att få städa?

Ja, nu tillverkar jag ju inte min egen tandkräm, vilket hade varit jämförbart. Jag gör bara samma sak jag ändå hade gjort, men aa…

To each his/her own :grin:

Jag tror det är ganska många som är medvetna om hur det skiljer sig mellan parkeringstaxorna, det märks ganska tydligt speciellt dagtid om man har ett ärende i gränslandet taxa 2/3 då det är nära omöjligt att hitta en p-plats på taxa 3. Söndagar är betydligt lättare att få tag på den där gratisplatsen, då många som har boendeparkering troligen åkt till landet.

På samma sätt brukar jag försöka se till att planera så att jag slipper betala biltullar i onödan. Köper jag något på blocket försöker jag komma överens om att ses kl 19 en vardag, så man kan passera tullarna avgiftsfritt efter 18.30.

1 gillning

Jo, det är säkert så att många har koll på skillnaden i taxa. Däremot verkar inte särskilt många specifikt göra det som jag gör. Vi har exempelvis planerat in museibesök med barnen till söndagar för att kunna göra på detta sätt.