Alternativ till Dagens Industri

Hej,

Jag har testat Dagens Industri och gillar den mycket, men kan inte rättfärdiga priset som en student med en student-ekonomi. Har någon några förslag på sätt att hålla sig informerad? kanske något alternativ till DI?

Mvh,

Justin

3 gillningar

Ja du kan ju kika in denna nyhetssamling vettja!

2 gillningar

Läste dagens industri mycket innan pandemin då jag hade tjänsteresa flera ggr i månaden (bodde mycket på hotell då och tidningen var utmärkt till frukost). Nu har vi nästan aldrig tjänsteresor eftersom våra sammankomster sker digitalt numera.

Rekommenderar denna sida istället. Ger mer kunskap. Dagens industri kan läsas på biblioteket om det finns ett trängande behov av tidningen :slightly_smiling_face:

1 gillning

Håller med. Bättre läsa RT än DI.

Och deras säljare som aldrig ger sig…jag signade 3 månader på digitala tidningen för 19kr i november 2024 och sa upp det direkt för att undvika nyare förnyelse. De har ringt strax över ett års tid, vet inte hur många nummer jag blockerat som är samma nummerserie och kommer därifrån.

Nu, med årsskiftet, verkar de äntligen ha slutat terrorisera. Har aldrig svarat på ett enda samtal utan blockerat varje nummer. Och känner inte jag saknar tidningen heller.

4 gillningar

EFN är gratis och ger bruset om vad som händer på börsen. Men jag baserar inga beslut på sådan information, lika lite som Aftonbladet eller horoskop. Men lite nöje är det alltid :sweat_smile:

Personligen skulle jag aldrig betala för DI

4 gillningar

Jag tänker ungefär som @JFB ovan, men jag kör med Börskollen istället. Jag tycker den sidan ger en bra aggregerad bild över flera svenska sajter med börsnyheter, så att man kan hänga med lite vad som händer inom olika områden. Sällan särskilt hög kvalitet på dessa gratisartiklar (mestadels gratis ska sägas, finns även länkar till nyheter från vissa betalsajter) från olika håll, mycket clickbaits, svag journalistik och dåligt korrekturläst med språkfel och annat, men man får väl vad man betalar för.

2 gillningar

Men som student betalar du endast 99:-/mån för Di digital, rätt prisvärt om du frågar mig.

1 gillning

Jasså, de har jag inte sett tidigare. Det låter betydligt mer prisvärt. Tack för tipset!

Har testat Börskollen nu i några dagar, verkar helt ok för att bara hålla sig lite informerad genom några snabba läsningar om dagen.

1 gillning

Tror inte hemsidan du länkade verkar funkat, ser ingen länk :slight_smile:

1 gillning

Här har du både finansiell utbildning, finans & börsnyheter med mera så som t ex ett student trading lab, webinars & podcasts etc. Globalt och gratis hos Interactive Brokers :ok_hand:

1 gillning

Jag gillar DI och har privat prenumererat flera år. Det intressanta är att varje gång prenumerationen löper ut så går den automatiskt upp till full pris. Då ringer jag upp och förklarar att så mycket kan jag aldrig betala som privatperson. Jag frågar om jag inte kan fortsätta med mitt föregående pris men det går aldrig. Prenumerationen avslutas. Ca 2 veckor senare ringer någon från sälj-avdelningen och erbjuder mig en ny årsprenumeration i form av en kampanj med mitt gamla pris. Exakt det som prenumerationsavdelning sa var omöjligt. Så är man igång igen. Tror jag till och med har påpekat för dem att olika avdelningar erbjuder helt olika priser. Annars hade jag nog tagit mig en koll på EFN.

3 gillningar

Jag hittade denna sida för ett tag sen som kanske är av intresse. Läser DI fortfarande för att kolla valutor och sånt men ja jag orkade inte med deras säljare längre som aldrig sluta ringa.

Jag menar denna sida, Rika tillsammans. Bästa skolan i ekonomi.

1 gillning

Jo DI’s försäljare är odrägliga rent och sagt. Ringer kors och tvärs, spelar ingen roll om man blockar.

Ajdå, sånt är ju bara för jobbigt! Placera har väl lite brus & skvaller också antar jag.

1 gillning

Detta är skälet till att jag vägrar prenumerera på DI. Man blir helt enkelt trakasserad som fd prenumerant.

Andra tjänster bokar man digitalt via AppStore eller motsvarande och kan säga upp utan att behöva ringa deras kundtjänst och nästan förhandla om att få säga upp prenumerationen. Sick.

Dessutom var det när jag var tvångsprenumerant mest tyckande från diverse skribenter och standardreferat man lika gärna kunde hitta gratis på andra ställen.

2 gillningar

Ännu en fördel med hemmakontor, du slipper läsa DI :grin:

3 gillningar

Nu tycker jag iofs att DI är en ganska bra tidning, men läser den betydligt mindre än förr då den fanns på de flesta hotell att läsa till frukosten.

Förstår inte riktigt varför du kopplar detta till hemarbete? Vad tillför det diskussionen?

1 gillning

Tänkte mest lätta upp stämningen :grin:

2 gillningar