Jag prenumererar i dagsläget på DI, men funderar på om det finns likvärdiga billigare alternativ för att hålla sig uppdaterad om aktiemarknaden och företagsvärlden. Eller vet ni om det finns en tidning/nyhetssajt där man kan dela på prenumeration med en kompis för att få ner månadskostnaden? Tack!
Vad är det du söker?
Dagens industri är i princip lika matnyttigt för investeringar som Aftonbladet, bara med den lilla fördelen att man slipper läsa om Carolas nya snubbe.
Prenumererar man på di drabbas man troligen av minst två kostnader. Den ena är den lilla månadsavgiften och den andra stora kostnaden är förlorad avkastning. Ju mer information man har som icke professionell värdepapperspulare desto större är risken att göra något tokigt och förlora avkastning.
Så om man inte har och aldrig ska skaffa några värdepapper så kan di vara ett bra alternativ om man tycker att det är fantastiskt roligt att läsa just di. Har man värdepapper är nog det bästa alternativet till di att inte ha di och därmed minska på den finansiella informationen.
Beror lite på vad man är ute efter. Financial Tones brukar ju ligga 24 timmar före DI på internationella nyheter. Jag själv har slutat med DI för länge sedan. Liknelsen med Aftonbladet är slående.
Jag tänkte mest på att det lite då och då står saker i di som riskerar att få mig rookie att frångå en långsiktig strategi. För mig är det då bättre att inte läsa det så kan jag kanske lyckas hålla strategin något längre.
Läser jag en massa artiklar om att undergången är nära finns det risk att jag säljer trots att jag inte tror att artikelförfattaren har den blekaste aning om en kommande undergång.
Jag vet heller inte vad di ska ge mig för information som jag behöver.
När jag prenumererade sa de att fem separata inlogg ingick. Dvs fem enheter samtidigt. Tror de kanske slänger in fler ibland för att locka till prenumeration.
Affärsdata fick jag tips om tidigare. Det är ju mer hardcore men bra. Jag använde Affärsdata själv för mycket länge sedan och det var bra då. Säkert är det mer spännande idag.
Om du känner någon student så får man det för 49 kronor i månaden via Mecenat i ett år. Tipset annars är att prenumerera på internationella medier som oftast är mycket mer uttömmande men givetvis inte lika fokuserade på Sverige. Financial Times är rätt så dyrt men internationella medier brukar ha kraftiga rabatter kring t.ex. Black Friday, jag kör på DI som student och The Economist (52 euro/52 veckor införskaffat vid någon rea).