Vad tycker ni om Dagens industri, är det värt att prenumerera för att få information som underlag för investeringar och annan nyttig info om nuläget på börsen? Tycker att det verkar vara ett snävt Sverige-fokus, inte så mycket djupare rapportering om utländska bolag och händelser
Nej, Di är mest för att vara med i diskussioner på jobbet. För investeringsunderlag är det bättre att läsa några ÅR i veckan.
Allt som skrivs är redan känt så du kommer inte tjäna mer på investeringar tack vare DI. Prenumerera om du är intresserad av ekonomi och näringslivet och vill ha lite mer fördjupning. Kommer med jämna mellanrum erbjudande 3mån för 59-99kr di digital.
För det ändamålet är den nog rätt värdelös (skulle säga att nästan all nyhetsmedia är det) men det kan ju finnas intressanta artiklar i den ändå.
Det är ungefär lika matnyttigt som Aftonbladet om syftet är att faktiskt få ”nyttig info”.
Däremot kan man ju tycka det är roligare att läsa skvaller om Wallenberg och Lundberg än om Carola och Eric Saade.
Kan vara mysigt att bläddra i, men jag kan inte tänka mig att betala (nästan någonting) för det.
Har det gratis genom jobbet trots detta läser jag den extremt sällan.
Har DI och har under perioder läst den ganska nitiskt, men har tröttnat på sistone. Den har 0 värde rent vetenskapligt (tror aldrig jag sett en vetenskaplig studie refererad till i DI). Istället är det massor av tyckande och hypeande eller nedvärderande av vissa personer och bolag. Efter ett tags läsande känns den väldigt mkt som en småstadsblaska, sannolikt för att svensk finans/industri är ett ganska begränsat nätverk.
Det de är bra på är i enstaka fall undersökande journalistik. De har ju haft ett par scoop där tex vissa finansbolag inte skött sig (Alekta) och även kritiserat vissa blankare (Viceroy) på väl underbyggda grunder. På det sättet fyller de en viss positiv roll i svenskt näringsliv för att genomlysa de värsta avarterna. Däremot skulle jag gissa att väldigt få DI-läsare slår index om de agerar på det som står i DI. Tex har de ofta uppföljningar på sina historiska analyser och aktieråd (vilket är modigt och positivt), men det är ofta skämskudde fram i de artiklarna.
Ibland blir jag dessutom ganska triggad av vissa artiklar där de argumenterar för tex aktiva fonder eller ”personal banking” på ett uppenbart okritiskt och ovetenskapligt sätt. Det är tydligt att många av journalisterna är väl vänskapliga med finansnissar som värderar sina bonusar högre än sina kunder.
Med vänlig hälsning,
F
Jag tycker att det är värt det. Brukar lyssna på börsmorgon och dricka kaffe. Ibland får man lite uppslag för dagen.
Tack för input från er alla, låter som att det inte blir någon prenumeration för min del!
För mig är DI som Hänt Extra för ekonomiintresserade. Har avslutat min prenumeration.
Information är gratis idag tycker jag, inget man behöver betala för längre.
DI läser jag för att ha lite koll på vad som händer generellt på ekonomiområdet men sällan för att använda som underlag för placeringar. Har under flera år återkommande och utan problem utnyttjat erbjudande om allt mellan 1 och 19 kr för 3 månader. Skulle dock aldrig prenumerera till fullpris.