Gratis nyheter/onlinetidning

Som rubriken lyder: Jag har haft en prenumeration på GP som löpt ut och funderar på om det finns något bra kostnadsfritt alternativ till de etablerade stora mediahusen där ALLT är kostnadsfritt? Vill helst inte ha något där hälften är nedlåst eller man bara får läsa fem rader och sedan behöva betala för att få hela artikeln. Besparar mig helst diverse olika bibliotekslösningar.

Sök primärt hemsidetidning, alltså inte e-tidning, PDF och annat dylikt som måste laddas ned. Utan något som är som www.gp.se, som är precis lika generisk som exempelvis www.dn.se, www.svd.se etc… Alltså även på svenska.

Mediadöden, here I come!

1 gillning

Prenumererade ett par månader på dagens industri och laddade ner appen, skapade konto etc… efter att jag sa upp prenumerationen var det mesta fortfarande upplåst och är det fortfarande ett år senare. Det som är låst är deras analyser, aktietips och övrigt siande om framtiden som ändå inte intresserar mig.

2 gillningar

SVT brukar jag läsa.

5 gillningar

Tycker texten är lite tunn på SVT och SR om jag vill läsa nyheter. Vill jag titta/lyssna på nyheter är valet självklart.

1 gillning

Epochtimes brukar jag läsa.

1 gillning

Om du har föräldrar eller vänner som prenumererar på DN eller SvD kan de ”dela med sig” av digitala ”prenumerationer” utan kostnad. Jag utgår här från att vi pratar om äldre personer som fortfarande läser papperstidning.

1 gillning

Detta är tyvärr en av de bästa.

Den är helt användbar men man måste alltid försöka vrida allt som skrivs (och reflektera över vad som inte skrivs) 180 grader åt höger och försöka att inte reta upp sig allt för mycket.

Man behöver verkligen vara på sin vakt innan man konsumerar den sidan. Nästan så att den borde komma med varnings text.

I övrigt om man vill betala för svenska nyheter så är SvD tyvärr det enda läsvärda alternativet.

1 gillning

Jag läser kortisar på svt, lyssnar på sr och vid större världshändelser är det ”alltid” öppet för läsning i de stora tidningarna: DN i Sverige, VG i Norge, Politiken i DK, NY och LA Times i USA, Die Welt i Tyskland osv.

Många bibliotek har tjänsten “pressreader hemifrån” vilket innebär att man loggar in på bibliotekets hemsida och kommer sedan åt hela deras utbud hemifrån vilket oftast inkluderar bla SvD, New York Times etc.
Egentligen ett riktigt guldkorn för den som vill komma billigt undan :wink:

2 gillningar

Guardian och CNN.
Svt som flera nämnt och radio p4 lokalt
Text-tv.

Ersätter inte DN eller SVD eller en större lokaltidning men funkar.

Jag kör di.se på tre månader i taget, går typ alltid få en ”kampanjrabatt” så det inte kostar mer än 30-40kr eller så. Men man får inte glömma säga upp för då låser de in dig ett år till högre pris och det är mindre kul (där sitter jag inlåst för tillfället :roll_eyes:)

Är det inga fler än jag på forumet som läser DN och/eller SvD gratis via ”delning” från äldre släktingars abonnemang på papperstidning? Jag läser alltså både DN och SvD gratis via digitala abonnemang som är kopplade till mina föräldrars prenumerationer.

Detta är alltså helt och hållet lagligt och enligt reglerna som respektive tidning satt upp. För varje pappersprenumeratoon finns det ett antal (tre tror jag) digitala gratis prenumerationer att dela ut till barn eller vänner.

Jag har gjort detta i flera år nu och jag kommer att fortsätta med det så länge som mina föräldrars abonnemang finns kvar, alltså sannolikt så länge de lever. När en av dem går bort får jag nöja mig med en tidning. När båda har gått bort kommer jag att teckna ett eget abonnemang och betala för det. Detta är alltså målet och den premiss som den här affärsmodellen bygger på.

2 gillningar