Tips på nyhetskällor sökes (inte finansspecifikt)

Hej kompisar!

Jag har avvecklat mina sociala kanaler mer och mer, och försöker skruva upp twitter på grund av att jag upplever att plattformen skapar värde för mig i de jag följer.

Utöver det så har jag börjat läsa artikler som google föreslår för mig via browsern i telefonen. Det blir blandade skurar, allt ifrån Kanye Wests arkitekturintresse till kvantuppfinningar på google. Båda intresserar mig, men det hade varit skönt att ha ett aningen mer fokuserat urval.

Till min fråga: Vad, vem och vart läser ni online? Forumet här blir roligare och roligare ju mer jag hänger här, har hittat någon blogg som är lite kul, men det hade varit kul att höra vad ni har för tips. Kan var både folk att följa på twitter, bloggar eller mer etablerade institut.

Områden jag är intresserad av: Teknikutveckling (brett tolkat, men inte specifikt finansiellt (följde Joakim Jardenbergs #ensakidag)), Taleb-esca skribenter (Följer Azeem Azhar som är kul, till exempel), Design (igen, brett tolkat - arkitektur, typografi och UX), Beteendevetenskap och pedagogik.

Tacksam för all input jag kan få här!

Spännande frågaställning! Jag har tänkt massor på detta på sistone! Jag har också kraftigt minskat min aktivitet i sociala medier senaste året, dock snarare av anledningen att minska dopamin-knarkandet än något annat.

Jag är så sjukt bias! Även när jag tror att jag inte är det så är jag bias. Jag tror att jag tar del av en bred världsbild med flera nya perspektiv som ger mig en bättre bild av sanningen - men sanningen är nog snarare att jag läser samma individers text om och om igen för att bekräfta min egna smala världsbild.

Jag tycker det är svårt att utmana sig själv när det kommer till inflöden av relevant information. Sitter nu och aktivt söker information om motsatsen till vad jag vill läsa inom ett område, sen kommer jag läsa de andra delarna automatiskt iallafall - men då vet jag att jag har fått andra perspektiv också.

3 gillningar

https://slashdot.org är en klassiker från 1997 i fältet tekniknyheter. Jag personligen tycker deras sammanfattningar är jättebra, och sen länkar de till en fullskalig artikel om man vill fördjupa sig.

Vad gäller vanliga nyheter är mina huvudkällor:

Den svenska respektive brittiska tidning som är de mest seriösa utan att ha paywalls. The Guardian med sina nästan 1000 journalister är en gigant som täcker det mesta.

Just det här med att erbjuda nyhetsläsning utan att behöva vara inloggad på en tjänst som trackar hur många millisekunder man stannar till vid olika artiklar / formuleringar är något jag som motståndare till övervakning värdesätter.
För SVT är det ju lätt att kunna erbjuda det…fusk att vara skattefinansierad. Men The Guardian har en superintressant metod: donationer och sen måste du inte vara inloggad för att läsa.

Jag har varit månadsdonator till The Guardian i många år och i deras rapporter kan man se hur de har tusentals donatorer i Sverige och miljoner över hela världen. De drar in sjuka summor på sin donationsmodell och kan samtidigt ha dörrarna öppna för att alla oavsett inkomst ska kunna tillskansa sig bra journalistik.

Så fort som en svensk tidning vågar släppa greppet om paywallen och finansierar sig via donationer istället kommer jag vara först i kön för att betala även om det är en sjuk tidning jag inte håller med om alls. Bara för att jag tycker att man ska kunna läsa tidningar utan att vara inloggad, och gillar att alla kan läsa artiklarna.

4 gillningar

Jag slutade för övrigt helt med sociala medier 2014, men tidningar fyller snabbt ut den tiden iaf, haha. Kanske inte fullt ut, jag kanske har lite mer disponibel tid än innan.
Det svåra är att komma ifrån att behöva matas med intryck.

2 gillningar

Jag använder mig av bland annat Omni vilket ofta blir en sammanfattning från en rad olika nyhetskällor. Utöver de så gillar jag text tv appen(SVT).

Enda tidningen jag aktivt betalar för är den lokala morgontidningen då jag bor i glesbygd och förstår vikten av att ha en lokaltidning som granskar “makten” då rikstäckande media har totalt ointresse för vad som händer här. I princip kan hela länet brinna upp och de skulle inte stå i de “stora tidningarna” Ser det lite som att betala en extra skatt för att ha journalister även i min del av landet.

7 gillningar

Jag använder också Omni, skönt med en sammanfattning. Om man hittar något intressant har de länkar till sina källor längst ned i artikeln.

2 gillningar

En annan tidning smyger sig in i diskussionen :o
Screenshot_20210922-100315__01

3 gillningar

Kvartal, goda samhället, bulletin men även några andra altmediasidor ibland för att få vissa infallsvinklar som ej rapporteras på vanliga nyhetssajter.

Omni för MSM rapportering.

1 gillning

Om man bara är medveten om att de här källorna lutar åt vänster så gillar jag dem (prenumererar):

De har en lagom uppdateringsfrekvens också vilket innnebär att det räcker kolla en gång om dagen eller någon gång i veckan. I Sverige besöker jag någon gång i veckan allt från Aftonbladet till vänster till Bulletin och NyheterIdag till höger.

Prenumererade förut på Filter men tröttnade när de hade flera “granskningar” som jag var ganska väl insatt (i.e. har mer bakgrund än journalisten som skrev artikeln )i och insåg hur sjukt vinklade de var och inte alls genomarbetade. Fokus gillade jag också ett tag, men upplevde sedan att de var en klubb för inbördes beundran och slutade prenumerera.

Jag följer ju inte ekonomi-nyheter i MSM utan nästan bara bloggar, men skulle jag göra det så skulle det bli Financial Times eller Wall Street Journal, då kan man “frontrun” (vad heter det på svenska?) Dagens industri med 24-48 timmar. :rofl:

1 gillning
  • Omni (allt svenskt)
  • Reddit News för världsnyheter och toppkommentarerna för att få blandade perspektiv
  • Avanza för aktienyheter
2 gillningar

Omni är väl ok för att ha ett hum om vad som händer men om man inte går till deras källor är innehållet inte sällan djupt som ett fågelbad…

Däremot har de varje söndag ett par tips om långläsning. Långa, öppna, artiklar/reportage om något. Dessa är ofta oerhört intressanta och handlar om de mest skiftande sakerna. Rekommenderad.

Guardian, som nämns ovan, är toppen.

Själv spenderar jag en hel del tid på andra forum, typ SweClockers och Byggahus men även på MinHembio, även om det är en dalande stjärna.

Just det, feber.se stjäl gärna lite tid också… :roll_eyes:

2 gillningar

Jag har mer och mer förvandlat mina medlemsskap i sociala medier till en sorts nyhetsportaler. Jag har själv ett stort fokus på den politiska utvecklingen i Östeuropa och följer en rad personer och nyhetssidor med sådant fokus. Sedan har jag en rad andra mindre intressen som jag på liknande sätt lagt till där. Detta gör att andelen inlägg jag får upp som handlar om folks semestrar, bebisar eller vad det nu kan vara minskat betydligt för att ersättas av olika typer av nyheter inom mina egna fokusområden. Det blir naturligtvis på en relativt ytlig nivå så länge jag inte klickar mig vidare men jag tycker att själva modellen fungerar bra. Det känns mer meningsfullt att använda t.ex. Facebook på det här sättet än som tidigare, främst få en massa uppdateringar om vad olika personer har för sig.

2 gillningar
  • svt.se för nyheter
  • Hacker News som aggregerar blandat
  • Arstechnica för tekniknyheter

Det är i princip de enda ställena jag använder.

Edit: Har varken Facebook, Instagram, Twitter, eller liknande. Har inte haft dem på länge heller, så kanske vet jag inte vad jag går miste om där.

1 gillning

Jag lyssnar på ett stort antal radioprogram i form av podcast.
Främst från Sveriges Radio P1, men också engelska BBC och amerikanska NPR.

1 gillning

Jag kan varmt rekommendera “Delayed Gratification” som skriver om hela världens nyheter typ tre månader senare. Kombinerar det med att kolla Sveriges Radio för att få veta om det finns nåt VMA och “Riksdagen i veckan” nyhetsbrev för att inte missa nån ny lag.

“Science” är lite för… amerikanskt men funkar bra ändå tycker jag.

lobste.rs är som Hacker News utan buller.

2 gillningar
1 gillning

Damn, @Helge :hushed:

Techmeme för dagliga tekniknyheter och The Economist nyheter och fördjupningar.

2 gillningar

Still going strong…

3 gillningar

Det bästa är att man t.o.m. kan hitta ”årets bästa fonder, man borde ha ägd” så man slipper titta på meningslösa YouTubers :joy:

4 gillningar