Bredda min filterbubbla: vilka medier med ekonomisk inriktning följer du?

Vilka andra medier med ekonomisk inriktning konsumerar ni? Jag känner att min filterbubbla behöver breddas.

Just nu konsumerar jag följande:

Nyheter: DNs ekonomisidor, Omni Ekonomi, Ekonomiekot (daglig och extra) samt Plånboken. Saknar mer internationella ekonominyheter med fokus på EU.

Nationalekonomi: Bloggen Ekonomistas. Saknar något som uppdateras oftare och belyser aktuella ämnen på ett mer populärvetenskapligt sätt.

Geopolitik: Peter Zeihans – youtube kanal. (Har även läst alla hans böcker). Tycker att han är fantastisk på alla sätt men jag hör ingen som säger emot honom, i någon fråga, överhuvudtaget. Ian Bremer verkar vara lite mer positiv angående EU:s framtid men i övrigt verkar de ha anmärkningsvärd samsyn. Parag Khanna har, till skillnad mot Zeihan, en extremt optimistisk syn på asien, men jag förstår inte vad hans optimism grundar sig i. Jag får en känsla att han befinner sig i sin egen filterbubbla och tolkar känt data, tex demografin, på ett helt annat sätt. Vad har jag missat och missförstått?

Communitys: RT-forumet och The Financial Died discord (obskyr, kvinnlig ekonomisk community. Väldigt trevlig men har fokus endast på USA). Några fler tips?

Det jag saknar mest är analyser av hur den tekniska utvecklingen påverkar ekonomin. Inte bara på IT/AI området utan även inom energi, säkerhet, transport, livsmedel och läkemedelsbranschen.

3 gillningar

Scocconomics/pengar och politik vill jag i sådana fall slå ett slag för djup grundläggande och hyfsad utförlig ekonomisk förståelse. Den står politiskt till vänster men jag tycker inte det är några problem om man har ett litet kritiskt mindset. Allt är ju politiskt och ofta är det högervridet när det kommer till ekonomi så då är det väl bra med lite variation om du vill bredda dig och nå utanför din bubbla

5 gillningar

För energi skulle jag rekommendera second-opinion ungefär som ekonomiseras fast uppdateras mer regelbundet. Välgjorda artiklar i min mening.

Norges Bank Investment Management - men tror även du har utrymme för att rensa :smiling_face:

2 gillningar

Vad jobbar du med? Du konsumerar mycket som de flesta i finansbranschen inte ens har tid med.
Vad är syftet med din informationsinhämtning?

3 gillningar

Omni gratis och text-tv räcker för mig

Jag håller med här. Jag antog att det handlade om heltid inom ekonomi :slight_smile:

• Rikatillsammans
  • Nyheterna på tv. Oftast både svt och Tv4 en gång om dagen.

Inte mer än så. Orkar absolut inte hålla mig ständigt up to date med information. Jag agerar ändå inte på informationen då jag försöker vara passiv investerare.

Jag pluggar till redovisningsekonom och jobbar som barnskötare, då jag har nästan ingen CSN kvar. Tidigare examen i medie- och kommunikationsvetenskap. :woman_shrugging:t2: Jag tycker att olika aspekter av ekonomi är intressant. Men jag bryr mig inte nämnvärt om “vanliga” nyheter utan läser i princip bara ekonomisidor och vetenskapstidskrifter.

Jag vill hålla bättre koll på stora globala trender som påverkar ekonomin och samhällsutvecklingen. Det är de jag utgår ifrån när jag väljer fonder.

3 gillningar

Jag tror att en mer generellt bra modell är att använda sociala medier, t.ex. Linkedin, och där följa olika ledande profiler inom tech eller andra områden som du tänker ”utgör framtiden”. Jag gör själv detta men med lite annan inriktning än att bevaka ekonomiska trender.

Dessa ledande personer brukar ofta länka till artiklar i internationella media som handlar om rätt ämnen. Att leta upp dessa artiklar på egen hand är knappast realistiskt.

Jag tror att du har missförstått vad termen ”filterbubla” innebär och hur den skapas. :thinking: Människor som försörjer sig på att ha en stark och tydlig vinkel i sina analyser kommer knappast självmant länka till material som på ett trovärdigt sätt motsäger allt de står för. Och definitivt inte på LinkedIn. :wink:

Poängen var att få en mer diversifierad mediekonsumtion, inte söka bekräftelse för den omvärldsbild jag redan har.

Du väljer ju själv vilka personer du väljer att följa. Givetvis finns ”oppositionella” till de etablerade sanningarna eller personer som på annat sätt sticker ut i sina bedömningar.

Iom att du redan har ett stort inflöde av ”mainstream-nyheter” blir precisionen rimligen viktigare. Jag skulle gissa att det är lättare med alternativa röster inom akademiska sammanhang. Det kan också vara bra att söka röster från fler länder än de som har störst genomslag i västerländsk media.

Jag vet inte konkret vad du letar efter men om det ska handla om ekonomi så är ”ekologisk ekonomi” en möjlig ingång. Inte så att de som sysslar med det givetvis har alla relevanta idéer men de kan helt säkert ompublicera inlägg från andra ”oppositionella” aktörer av olika slag.

https://www.economicforces.xyz/ tycker jag postar en del intressanta applikationer av pristeori.

1 gillning

Cornucopia?
Lex Friedmans podcast. Långa djupdykningar med diverse högprofilerade gäster.

Absolut cornucopia. Planet money är en trevlig podd med mikro- såväl som makrospaningar.

Financial times är bra på makro generellt och bäst på täckning av Europa i den kategorin av de tidningar jag läst. Lite väl brittiska ibland. Se till att skaffa på kampanj om du köper en prenumeration.

Edit: Såg att du pluggar, kolla vad du kan få genom ditt universitet/bibliotek , economist, FT mfl. är läsvärda och finns ibland gratis därifrån

2 gillningar

Jag följer främst:

Jag kom att tänka på de första tio sekunderna i det här klippet:

Poängen är att nyheter är ointressant och missvisande utan en gedigen utbildning med historisk kontext i kombination med uppdaterad fakta och data. Därför kanske man hellre lägger fokus på att fördjupa den biten än på förgängliga nyheter?

3 gillningar

Bloomberg.com

Använd Ghostarchive för att komma förbi paywall

Caixinglobal.com också

1 gillning

The Economist. Det mesta du efterfrågar.