Andra bra ekonomipoddar?

Jag lyssnar gärna på poddar när jag cyklar till/från jobbet. Givetvis är Rikatillsammans den bästa och favoriten. Jag har 35min enkel sträcka till jobbet så Rikatillsammans räcker sällan mer än 3 sträckor. Jag behöver tips på andra bra svenska ekonomipoddar att lyssna på, möjligtvis en engelsktalande men då får den vara minst dubbelt så bra som RT. Det är svårare med en engelsktalande pga vindbrus och bristande koncentration.
Här är några jag lyssnar på men tycker ingen av dom är riktigt bra.
Sparpodden
Avanzapodden
Börspodden
Ekonomi på riktigt
En påse pengar
Placerapodden
Smarta cash

1 gillning

Afford Anything - Podd inriktad på FIRE, karriär, fastighetsinvesteringar och att designa sitt liv kring det som faktiskt spelar roll. Att kunna ”afford anything”!

Rational Reminder - Diskussion om marknadshändelser och fenomen utifrån ett forskningsbaserat perspektiv med grund i indexinvesterande. Mycket fokus på de separata riskpremierna på marknaden kopplat till faktorinvesteringar.

FollowTheMoney - Spaningar kring större aktuella världshändelser, finanshistoria och makro.

DI Makrorådet - Makroekonomi på djupare nivå. Ibland gäster så som riksbankschef Ingves precis nyligen!

SEB Makropodd - SEB:s syn på makroekonomin samt deras egna prognoser.

Rational Reminder får anses vara den närmast RikaTillsammans och den har hög akademisk verkshöjd. Kanske lite för hög beroende på dagsform och vad man gör medans man lyssnar :slight_smile:

3 gillningar

Va!? Menar ni att det finns någon annan jämte mig? :joy::kissing_heart:

20 gillningar

Snett bakom :wink:

Tillsammans med @carolinebolmeson’s nya podd
Hur man lever med en ekonominörd- Avsnitt #1 | 10 standardsvar för när din man börjar prata om räntefonder

9 gillningar

Jag är herren, din poddvärd, som har fört dig ut ur underprestation mot index, ut ur träldomshuset.

Du skall inga andra poddar hava jämte mig.

:rofl: :wink:

12 gillningar

Den är riktigt bra.

1 gillning

Kan också rekommendera Follow the money och DI Morgonkoll

Några andra exempel:
Saxo Market Call
The Macro trading floor
Macro Voices
Eurodollar university
Analyspodden
Bagge & Brobacke
Antiloop
25 minuter
The rebel capitalist show (bäst på YouTube)

Sen finns ju The Money guy show på YouTube, USAs @janbolmeson :smiley:

Många lyssningstimmar blir det…

1 gillning

Ingen lika bra, men där är fyra podfria dagar i veckan på cykel jag gärna fyller med något meningsfullt. :biking_man: :sunglasses:

1 gillning

Jag kör med 1,2 ggr hastighet på Spotify och avsnitten räcker inte så långt :sweat_smile:

Funkar med högre hastighet ibland, men inte med alla gäster som ofta talar fortare. För att slippa byta hastighet medan man kör ligger det alltid på 1,2ggr.

Någon mer som lyssnar fortare än på vanlig hastighet?

Jag kör på 1,7ggr hastigheten. Kan säga att 1 avsnitt i veckan räcker inte långt då.

1 gillning

1,7ggr blir för mycket Kalle Anka över rösterna och svårt att hinna reflektera över det som sägs.
Speciellt när gäster är med.

Har nog lyssnat på de flesta ekonomipoddarna där ute, här är dom som jag alltid lyssnar på när det kommer ut nya avsnitt (exkl. RT)

Börspodden - rätt “grov” podd där det ges ut lite slag härs och tvärs. Tycker dock det är stundtals underhållande och många gånger bra poänger som lyfts gällande marknaden.

Kapitalet - inte så inriktad specifikt på börsen utan snarare finans som helhet. Går igenom historiska händelser, lite “how stuff works” och liknande.

Animal Spirits - Engelskspråkig men väldigt välbalanserad. Lite generellt snack om marknadshändelser, bolag men ifrån en indexinvesterares grund.

Market Makers - Mer för dom som vill nörda ner sig i bolag, trading, stock-picking osv.

Fill or Kill - Liknande Marker Makers-podd med trading, stock-picking allt däromkring

Kvalitetsaktiepodden - Om man vill ta fram sin inre Buffet samtidigt som man förstår hur mycket jobb, kunskap och tid som behövs för att bli en bra stock-picker. Om något så får det mig att inse hur mycket lättare det är med index :laughing:

1 gillning

@janbolmeson Om du vill minimera konkursen bland andra ekonomipoddar tycker jag det är dags för dig att adressera den största kontroversen som plågat podden länge. I studion sitter du och caroline på varsin sida med varsitt glas och en tv i mitten. Perfekt symmetri, förutom den där plantan som är bakom dig. Varför finns ingen planta bakom caroline? :thinking: :thinking: :thinking: :thinking: :thinking: :thinking: :thinking: :thinking:

Jag kan inte vara den enda som stör mig på osymmetrin (som vän av ordning). Kan vi snälla justera detta engång för alla. Köp in en planta och placera bakom caroline. :triumph: :triumph:

(Skrivet med glimten i ögat, dock fortfarande väldigt relevant.)

2 gillningar

Hahaha. Ska ta upp det med inredningsansvariga - @Caspian och @carolinebolmeson. Handlar nog mest att det är svårt komma in rummet med en planta där också. :roll_eyes: återkommer! :heart:

4 gillningar

Tackar, skönt att frågan tas på allvar, när jag “ändå har dig på tråden” så gäller givetvis samma sak angående lampan som står vid caroline, men som inte står bakom dig. Skriver givetvis som vän av ordning.

3 gillningar

”Funderar på vilka cirklar som rubbas om jag och Caroline byter plats”… :face_with_spiral_eyes::rofl:

7 gillningar

Känns som något som enbart skulle lämpa sig inför ett extrainsatt halloween avsnitt. Ve och fasa.

“There is a reason they call it the comfort zone, because it’s comfortable. Why would i leave it and not be comfortable?”
– Sheldon Cooper

7 gillningar

Vi ska inga andra poddar hava jämte dig!
:grin:

2 gillningar

Allthehacks är riktigt bra, börja med avsnittet med Arthur Brooks.

Jag gillar många (men inte alla) avsnitt av Tim ferris också.

Har gått vidare från börspoddar och aktieanalytiker, kör indexfonder och återbesöker portföljen max 1 gång i kvartalet. Det är ett bra liv (även om det var roligt att hålla på också, ett tag).

Jag lyssnar inte ens på RT-podden, jag läser transkriberingen.

1 gillning