Tycker det är jättebra att Jan unnar sig välförtjänt ledighet och prioriterar sig själv och familjen före RT.
Men… det är ju lite tomt på söndagskvällen när avsnittet brukar komma!
Vad kan ni tipsa om för alternativa poddar? Vilka är era favoriter?
Krigshistoriepodden.
(Nytt avsnitt kommer på tisdag!)
Efter avsnitt 363 har det blivit mycket Naval. Många guldkorn i det här monsteravsnittet
https://www.monopolmedia.se/program/kapitalet
Lysande ekonomipodd
Har lyssnat en del på krigshistoriepodden
Inte en lyssnar podd, men om man har Youtube, så är The Plain Bagel bra.
https://youtube.com/@theplainbagel?si=0TT1UlTnETvbxJtp
Gillar också!
Trädgården, med Pernilla & John.
https://open.spotify.com/show/3xbPUrurZiR6UNvoCTLkvC?si=JL21uJZjTCOWx0QUaqN3yA
Husesyn med Ulla Skog.
Mysig och informativ podd om byggnadsvård, med vissa ekonomiska aspekter och en bra dos trevligt levererad allmänbildning kring kulturhistoria.
https://open.spotify.com/show/2lmPDv9fIOX52Uvd9L4NSU?si=-imK1R5dQvC-7l0segN1_g
Sen finns ju plånboken och Ekonomiakutens poddar, men mer torra och mest för allmänbildning kring privatekonomi.
Tycker helt ärligt RT är svårslaget när det gäller att lära sig något kring ekonomi. Jan och Caroline är i en klass för sig. Pensionspodden håller dock måttet eftersom den är så smal. Men annars blir det mest diverse hundpoddar, odlingspoddar, akut/intensivvårdspoddar och dokumentärer från SR.
För den vetgirige kan jag varmt rekommendera A-kursen med bl a Emma Frans. Mycket allmänbildande med bra kloka gäster. https://open.spotify.com/episode/5V9mWm6Q9v3BdF2kLOq24Z?si=b3a5cfa7e5114480
Radiokorrespondenterna Ryssland (SR). Fast det gör jag alltid.
Gräns (SR)
Sommar i P1 (SR) Markus Torgeby, Omar Alshogre och Alva Sparrevik tyckte jag var bra. Jag har inte lyssnat på alla i år.
Dessa har jag lyssnat igenom, väldigt kul!
Kvalitetsaktiepodden
Börspodden
Market Makers
Aktiepodden
Krigshistoriepodden
Fill or Kill
Meb Faber Show
Excess Returns
Affärsvärlden Analys
Flirting with Models
IG Börssnack
Nu har jag dock åter landat i ljudboksträsket och lyssnar (igen) genom samtliga Stormlight Archive av Brandon Sanderson inför bok 5 som kommer här till hösten/vintern
Perfekt att kunna lyssna istället för att läsa när båda händerna är ockuperade av vår nykläckta lilla dam
P3 Dokumentär har legat på topp för mig denna sommaren. Har även blivit en del Löpning & Livet.
Vet någon var börsen för alla tog vägen? Mohammeds väg till miljonen? Dog den ut eller har jag missat något
Annars lyssnar jag på tombola podcast som nog är min favorit-podd just nu. Annarsa bygga åt idioter, tyngre träningssnack och allt du velat veta.
Lex Friedman, JRE, Hotspot, A-kursen, Scott Adams, Jordan Petersson, God Ton, Henrik Jönsson, SvD ledarredaktionen, The Poetry of Reality with Richard Dawkins, Guldtands Podcast, Dekonstruktiv Kritik, Historiepodden, Kvartal, Antipodden
Jag kan varmt rekommendera Darknet Diaries. Tänk intervjuer, true crime, hackers och teknik. Man behöver inte vara tekniskt insatt för att kunna ta till sig avsnitten. Jack som driver podden är bra på att förklara och dessutom så har han en mycket behaglig röst att lyssna på.
Finns 148 avsnitt att lyssna ikapp på, släpps ett nytt första tisdagen varje månad.
Någon av dessa lyssnar jag på:
Ska jag säga någon favorit så är det nog Hardcore History. Dan Carlin är en grymt bra berättare och släpper 1-2 5h avsnitt per år. Man blir lycklig varje gång ett nytt avsnitt släpps. Tipsar om Blueprint of armageddon som är en 6 delars serie om första världskriget. Även Supernova in the east som är lika lång fast om Japans del i andra världskriget. Helt sinnessjuka historier som berättas där. Gillar man dystopi, våld och historia ner på individ nivå i ett långt format så är HH rätt podd. Nya avsnitt är alltid gratis men efter några år så kostar de någon dollar styck. Med tanke på hur flera hundra timmar det ligger bakom varje avsnitt tycker jag det är oförskämt billigt.
Fall of Civilization påminner om HH men oftast med äldre historia och mer svepande drag. T ex hur egyptierna upplevde hur sin civilisation upphörde osv. Släpps typ bara ett avsnitt per år men de har även producerat musik, röstskådisar osv. Nästan mer en ljudbok/radioteater än podd imo.
Podden the Rest is History är också trevlig. 2 britter som är lite mer lättsamma, kommer flera avsnittt per vecka om allt möjligt.
Ljudböcker är också bra. E-reader i all ära men mina ögon är oftast väldigt trötta efter en arbetsdag bakom skärmen. Dessutom går det att lyssna samtidigt som man tar en promenad.
Vill gärna ha variation och inte bara snöa in mig på ämnet privatekonomi. Lyssnar på:
P3 Dystopia
P3 Konflikt
P1 Dokumentär
Radiokorrespondenterna Ryssland
P2 Musikhistoria
P3 Musikdokumentär
Olika sommar- och vinterpratare
Kvartal Fredagsintervjun
Jag brukar ladda ner poddavsnitten för att kunna lyssna på dem när jag har tid och möjlighet.
Att lyssna på ljudböcker är också bra. Via appen Biblio finns ett ganska bra utbud. Värt att notera är att inte alla bibliotek tillhandahåller alla titlar. Det går att se det fulla utbudet på Biblio Library (hemsida). Om en viss titel sedan inte finns hos ditt vanliga bibliotek är det bra att ha ett eller några ytterligare lånekort. Då brukar det lösa sig.
Calle började jobba på IG istället för aktiespararna, vilket gjorde att både Jakten på Miljonen samt Sparadiset sattes på is
Spöktimmen - blandat true crime och övernaturligt.
Creepypodden - creepypsta och spökhistorier
Risk Parity Radio - ekonomipodd. En del frågor och svar
The rational reminder - ekonomipodd
Cykelwebbenpodden - om du gillar cykling, tävlingar och prylar
Children of the watch - Star Wars-nörderi
Rebellradion - Star Wars-nörderi på svenska
Gäddpodden - Om du gillar fiske
Time is fish - mer fiske
The match box - mer cykling och träningnörderi
P3 Historia - historiepodd om kända historiska personer
P3 dokumentär
Har du något extra bra att börja med?