Avanzapodden har verkligen sjunkit sen Nicklas lämnade. Har gett de en chans och lyssnat på några avsnitt men nu iom det senaste (episod 312) insåg att det verkligen inte finns något att hämta där. Det är i princip okunniga barn som nu håller låda och låtsas vara värsta aktieanalytikerna.
Episod 312 avslutades (40 minuter in i programmet) med att ifrågasätta låga avgifter för “det fina med Avanza är att ni visar resultatet efter avgifter så varför inte bara kika på hur avkastningen har sett ut under tid?”, “… Det är ju klart att om det är så att fonden avkastar bättre så är det klart det kan vara värt en högre avgift. Det handlar ju om att man får det man betalar för liksom”, “det har blivit lite mismatch i huvudet att billigt är bra. Eftersom avkastningen visas efter avgifter så är det ju jättelätt att jämföra”… GAH!
Visst var det ganska “folklig” nivå på Avanzapodden även på Nicklas tid men tyckte ändå det var ok. Det fanns ju någon form av kompetens där även om man höll en mer lättsam och folklig nivå.
Nu är den biten borta så det minskar det redan skrala utbudet av lyssningsvärda svenska ekonompoddar. Bra för Bolmessons men dåligt för mig. Nu är det bara danske banks podd, scocconomics, rt-podden och ibland minpensionspodden jag lyssnar på
Håller med, jag övergav Avanzapodden för längesen men den hade bra avsnitt ibland tidigare. Avanzas nya sparekonom har jag inget förtroende alls för tyvärr… Både Johanna och Nicklas var mycket bättre och gav ett mer seriöst intryck. Survivorship bias är inget som tas upp direkt
Plånboken på SR Play är bra tycker jag och Ekonomiakuten är bra men ibland lite väl basic beroende på ämnet. De hinner inte dyka så djupt på 30 minuter heller.
Nicklas har en egen podcast som heter Investerarens Podcast. Fast ser nu att den inte verkar vara aktiv längre. Den handlar mest om specifika aktier ändå, så den är inte så intressant tycker jag…
Jo, jag tänkte lite samma och har faktiskt lyssnat på alla avsnitt sedan Johanna och Nicklas försvann för att ge det en chans.
Det handlar dels om trovärdighet, det är svårt att uttala sig om exempelvis 90-talskrisen eller finanskrisen om man själv är för ung för att ha varit med samtidigt som en stor del av publiken faktiskt var med.
Sen finns det vissa perspektiv som man bara kan förvärva genom faktisk erfarenhet. Som nybakad från skolan hade jag som 23- eller 27-åring kanske väldigt hög teoretisk kunskap och högt självförtroende men jag visste ju egentligen ingenting jämfört med mina äldre kollegor.
Själv lyssnar jag på Börspodden och Market Makers, utöver RikaTillsammans då. Har försökt lyssna på andra men de känns istället för gubbiga. Fin balansgång det där. Men jag lyssnar väl främst på Bp och MM för att hålla mig lite ajour om vad som händer på marknaden, inte för att tillämpa i min investerarstrategi utan där är det RT som gäller.
För mig är de lite viktigt att de jag lyssnar på har en ordentlig bakgrund inom ämnet de diskuterar. Annars kör jag hellre musik eller ljudbok.
Jag har Animal Spirits (lite omogen / larvig men ibland oväntat interessant), Rational Reminder (väldigt bra) samt Many Happy Returns (ganska kul, skön lyssning och väldigt informativ, ibland lite för UK specifik). Har nyligen lagt till Bogleheads också men för tidigt att kommentera, verkar ok. Kunskapsnivån i alla dessa poddar är rätt hög.
Jag tycker Avanza podden var ointressant/ dålig redan innan iofs. Men håller med om att den blev ännu sämre nyligen. Det blir mindre intressant när syftet är att sälja in / intervjua vissa fonder eller uppmuntra till mer köp osv.
Måste dock tillägga att jag är stort fan av Avanza och även deras fond Avanza Global
Kapitalet/Marknaden - Lättsamma dokumentärformat med kunniga personer som intervjuas
25 minuter - Mycket filosofi och tankar om kortsiktiga trades. Intressanta analyser av samtiden som inte bara har med börsen att göra.
Makrorådet från DI är min personliga last för allt om makroekonomi!
Followthemoney (svensk podd) - Långa avsnitt som avhandlar omvärldshändelser och spekulerar/filosoferar kring framtiden. Avhandlar också mycket historia.
Jag måste ju säga att poddens kvalitet faktiskt påverkar min syn på Avanza som helhet. Det är ju ändå ett viktigt ansikte utåt för Avanza där de medvetet valt att hålla en viss nivå. Man känner ju då att de vänder sig till en kundgrupp jag inte alls identifierar mig med. Kundgruppen verkar vara youtubers-generationen i typ 15-25-årsåldern som upptäckte börsen där i samband med post-corona-rusningen. Börjar fundera på om det kanske var därför Nicklas mfl lämnade. De insåg att Avanza var på väg åt ett helt annat håll än de själva önskade. Man kan ju kanske hoppas att de har på gång något bra på Carnegie för lite mer mogna investerare.
Det är bara att konstatera att affärsutvecklarna frågat “lite försynt” om podden skulle kunna lägga lite mer fokus på att sälja in de dyra fonderna som Avanza tjänar mest pengar på. Lättaste sättet att garantera årsbonusen.
Vad som är orsak och verkan är inte lätt att veta men att låta blonda praktikanter ”lajva experter” känns lite sådär. Det är i lite samma anda som att placera någon tjej i baddräkt på motorhuven till en sportbil och tänka att den ska sälja bättre så.
Så ja. Låt oss hålla en rimlig ton, ingen mening att hoppa på personer som inte är här för att försvara sig. Kvinnor har dessutom en historik av att slå män på börsen.
Det är inte personerna som gjort något fel. De har ju inte hittat på konceptet själva. Rimligen är det ledningen som är ansvarig och ingen annan.
Att unga kvinnor figurerar i olika sorters reklamfilmer är ju inget ovanligt eller konstigt. Att låta någon figurera i sammanhang där personens kompetens inte riktigt verkar matcha uppdraget gör ju att det blir lätt att göra andra associationer. Om det nu är ett mer jämställt samhälle som är målet borde det också vara tydligt att det här inte är vägen dit.
Kan rekommendera Money Guy Show. Naturligtvis USA-fokuserad, men värdefull även för oss andra. Funnits sedan tidigt 2000-tal.
Tyvärr en del Q&A-avsnitt på senare år, de kan man hoppa om man inte befinner sig i just USA eftersom 75% av frågorna handlar om olika skatteskal, finansiering av studier etc.
”Montrose by Carnegie” låter ju verkligen moget.
För tankarna till typ ”Mr Red by Camilla Läckberg Bag in Box” eller ”Kim Kardashian Gold Eau de Parfum”.
Men visst, håller med i sak om att Avanza halkat av banan i sin framtoning. Tyckte redan Nicklas var sjukt jobbig att lyssna på med sitt evighetstugg men han råkade ju åtminstone säga en del bra grejer mellan varven. De nya barnen tillför ingenting.