Jag får ständigt upp den här reklamen från Avanza om ”högre avkastning” när jag öppnar Facebook. Jag uppfattar reklamen som primitiv och rejält avtändande.
Jag börjar spontant överväga att byta bort Avanza på mer principiell grund, i första hand till någon uppstickare med lägre avgift. Att vara kund hos ett företag som verkar så etiskt kaputt framstår inte som någon bra idé.
När det gäller Facebook så finns det rätt stora möjligheter att själv ställa in vad Facebook ska vara bra för. Jag gjorde tidigare en justering där jag stängde av uppdateringar från gamla bekanta och istället valde att få uppdateringar om Ukraina och vissa andra typer av nyheter som jag har användning för.
Jag bor dessutom nu i ett land där internet inte används som i Sverige. Inga företag eller aktörer har fungerande hemsidor men alla finns på Facebook. Vill jag hitta en restaurangmeny, information om lokala händelser, adresser och telefonnummer eller något liknande så finns det på Facebook.
Nyligen var vi och besökte ett lokalt nystartat familjeföretag som jobbar med legotillverkning för export. De har expanderat mycket på kort tid och anställt ett stort antal tidigare arbetslösa personer på flera orter. Deras framgång baseras till stor del på sonen i familjen som hittat relevanta kunder utomlands via Facebook. Till skillnad från entreprenören själv (hans mamma) så har han lärt sig bra engelska i skolan och kan kommunicera med kunderna. Det handlar om seriösa och välkända företag verksamma i olika branscher.