Jag tänkte lägga ut följande karusell på Instagram i veckan, men vill gärna ha din feedback på om jag är ute och cyklar eller om jag ska göra det bättre / annorlunda.
Sista sidorna sammanfattar problematiken som har med mer än bara superinvesterare att göra. Avanza lockar in med låga priser men tjänar pengar på provision från dyra produkter.
Precis som alla andra aktörer. Svårt att komma runt. Finansiella tjänster är ingen ideell verksamhet. Skulle alla köra fullt ut på billigaste indexfonden skulle antagligen prislistorna se annorlunda ut.
Tänker att vi skippar Lysa vs Avanza-diskussionen i denna tråden, men jag bli nyfiken på vad du tänker kring sakfrågan “kommunikationen om superinvesterare?”
Jag har rekommenderat Avanza till ett par kollegor, men inte för själva investerandet. Avanza är en bank, och en banks kommunikation går alltid ut på att du ska ge dina pengar till banken, så att de kan leverera dina pengar till bankens aktieägare. Däremot är banken helt enkelt bäst som ett kärl för investeringar. Jag ser Avanza som en hink, som en rätt oslagbar hink. Men jag tycker det är viktigt att påpeka att man själv ansvara för vilka fiskar som simmar i den hinken, och att man ska komma ihåg att banken vill sälja allt möjligt lull-lull. Avanzas personal är försäljare. Inte rådgivare. Precis som hos alla andra banker.
Mina två ören.
Helt med . Stör mig mer och mer på deras rätt aggressiva courtage/fond-kick-back marknadsföring samt att sajten mer och mer känns som ett spel än en bank.
Ett tillägg. ”Om du någonsin tänker dig jobba utomlands, byt genast till Nordnet”