Provprat: "Därför tycker jag tyvärr det är svårt att tipsa nybörjare om Avanza"

Kan jag be om din feedback / hjälp? Jag har gått och stört mig lite på Avanzas senaste inlägg om superinvesterare som vi diskuterade här:

Jag tänkte lägga ut följande karusell på Instagram i veckan, men vill gärna ha din feedback på om jag är ute och cyklar eller om jag ska göra det bättre / annorlunda.

Vad tänker du?

30 gillningar

Sista sidorna sammanfattar problematiken som har med mer än bara superinvesterare att göra. Avanza lockar in med låga priser men tjänar pengar på provision från dyra produkter.

Precis som alla andra aktörer. Svårt att komma runt. Finansiella tjänster är ingen ideell verksamhet. Skulle alla köra fullt ut på billigaste indexfonden skulle antagligen prislistorna se annorlunda ut.

1 gillning

Bra upplägg, men kanske lägga in vad ”slackerinvesterarna” hade i avkastning under samma period?

Vi med LF global eller dylika fonder har haft över 20% i avkastning sen årsskiftet. Stor skillnad mot Avanzas ”superinvesterare”.

Deras tjänster är som sagt bra, gillar deras fond och aktiesidor för information. Men deras marknadsföring är unken, tycker jag.

Inga synpunkter på innehållet, men typsnittets kerning skaver som sand i mina formgivarögon… :sweat_smile:

6 gillningar

Oooh, spännande. Kan du säga något mer? Kan du ge ett exempel?

Tycker bild 7 sammanfattar det mesta. :bulb:

1 gillning

Ekar min åsikt precis:

Jag undrar om man inte kan spetsa formuleringen på första-sidan lite:

Rekommendera inte Avanza till dina vänner

Precis som en bankrådgivare så är Avanza bara ute efter att ta dina pengar

Avanza har erfarenhet, och du har pengar—snart har Avanza pengarna och du har erfarenhet

:sweat_smile:

2 gillningar

Det är ojämnt ”tempo” mellan bokstäverna. Så här hade jag lämnat tillbaka ett provtryck av ordet ”superinvesterare”. :slight_smile:

Edit: Gjort på telefon. Snabbt.

8 gillningar

Förändras budskapets kärna om man i andra sliden sätter punkt efter “20 år”? (och skippar även det med mindre typsnitt).

Jag tänker att budskap på Instagram tjänar på koncishet.

Edit: alternativt lägga till “och är fortfarande” efter “20 år”.

Visst blir det så när man vill ha texten inom en fast bredd? Så texten ser fyrkantig ut?

Själv har jag svårt att rekomendera lysa för vänner och mycket lättare att rekomendera avanza plattformen.

1 gillning

Wow! :slight_smile: Ja, den fångar verkligen intresset, men jag vill inte ha en konflikt med dem. Så lite mindre spetsigt även om denna är bättre.

3 gillningar

Tänker att vi skippar Lysa vs Avanza-diskussionen i denna tråden, men jag bli nyfiken på vad du tänker kring sakfrågan “kommunikationen om superinvesterare?”

Rekommendera Avanza till dina ovänner

Så! Fixat! :sweat_smile: Nu är den positiv! :smile:

19 gillningar

Jag har rekommenderat Avanza till ett par kollegor, men inte för själva investerandet. Avanza är en bank, och en banks kommunikation går alltid ut på att du ska ge dina pengar till banken, så att de kan leverera dina pengar till bankens aktieägare. Däremot är banken helt enkelt bäst som ett kärl för investeringar. Jag ser Avanza som en hink, som en rätt oslagbar hink. Men jag tycker det är viktigt att påpeka att man själv ansvara för vilka fiskar som simmar i den hinken, och att man ska komma ihåg att banken vill sälja allt möjligt lull-lull. Avanzas personal är försäljare. Inte rådgivare. Precis som hos alla andra banker.
Mina två ören.

1 gillning

Helt med :+1:. Stör mig mer och mer på deras rätt aggressiva courtage/fond-kick-back marknadsföring samt att sajten mer och mer känns som ett spel än en bank.

Ett tillägg. ”Om du någonsin tänker dig jobba utomlands, byt genast till Nordnet :joy::+1:

3 gillningar

Absolut. Men det kan hanteras med varierande finkänslighet, beroende på typsnitt. :nerd_face:

2 gillningar

Jag undviker det själv till varje pris när jag pysslar i word, kan bli att det skaver estetiskt. :see_no_evil:

1 gillning

Hmm… vad beror det på? Är det teckensnittet? Eller verktyget (Canva)? Eller komprimeringen i bildformatet? Så många frågor. :see_no_evil:

1 gillning

Avanza har bra kerning men dåliga råd

:sweat_smile:

6 gillningar