Jag har aldrig använt Canva, men det här skriver dom själva.
Jag håller med Jan, har stört mig på deras kommunikation också. Ett tag skickade de ut månatliga uppdateringar om hur ens sparande gått jämfört med andra. Även jämförelsen vid årsskiftet säger ju egentligen mer om ens andel aktier vs räntor än hur bra man investerat.
En sak till jag irriterar mig på är deras phishing-härmande mail med en länk till deras hemsida där de ber en logga in.
Jag rekommenderar Avanza över alla andra plattformar om någon undrar vart de ska sätta pengarna. Det har inget med deras kommunikation att göra, utan det handlar om hur bra plattformen är.
Vuxna människor måste kunna ta eget ansvar och tänka själva också. Om ni har en sparsugen vän så säger ni väl inte bara ”öppna konto på plattform X”
Utan ni säger kanske också att de ska månadsspara i billiga indexfonder? Ser inte riktigt dilemmat här. Det blir lite storm i ett vattenglas när RT granskar storfinansen. Risken är att det inte får den effekt som man kanske hoppas.
En i Nordnets LT blockade mig på twitter RT borde avsluta samarbetet omedelbart
Nä jag är ironisk
Jag håller nog med, @Kimarite . Jag anser att Avanza är överlägsen de andra plattformarna även om jag retar mig på att den ligger nere lite för ofta. Bloggen lever sitt eget liv och den går ju lätt att ignorera. Det kanske egentligen är Avanzas blogg man bör undvika att tipsa om snarare än hela plattformen.
Det är inte direkt en granskning, nyhetsbreven kommer till alla kunder och vettiga fonders avkastning syns på deras egen sida.
Kanske att konstruktiv kritik kan få dom att förbättra sin marknadsföring. Finansbranschen bör handla om förtroende, deras reklam är sämre än deras tjänster idag. Vore nog smart för Avanza att satsa på smart marknadsföring. Tycker jag. ![]()
Avanza ger svar för slide 6 - Är det samma superinvesterare man skrivit om historiskt.
Svaret är nej.
Superinvesterare är den grupp som det går bäst för just nu, vilket alltså är en spegling av vad som går bra på börsen just nu. Det gör att vilka som är superinvesterare kan skilja sig något från period till period, beroende på vad man har i portföljen och hur det går för de innehaven just nu.
Något. ![]()
Lite kul. ![]()
Tycker att avanza gått från good guys till inte bad guys men ordinary guys sista 10 åren
- tjänsten är inte robust (lycka till att logga in i krisläge, än mindre göra affärer)
- tjänsten mer och mer polerad på ytan (skaver ihop med ovanstående)
- dyra konstiga produkter som cathie wood
- generationsskifte bland kommunikatörerna (hemberg/nicklas vs betydligt yngre skakigare förmågor)
- säljmejl för fonder med deras ”stjärnförvaltare” med för- och efternamn
Med det sagt använder jag fortf ava då ui:t är bra för automatisering (och faktiskt helt magiskt jämfört swedbank, nordea och danske t.ex). Följer man bara RT:s rules of sanity så blir set ju bra slutresultat, och det är ju viktigast.
“Enshittification” är det trendiga ordet för detta; när produkten mognat och bolaget blivit stort går man från att fokusera på kundnytta till att fokusera på vinst, korkad målstyrning där man ska få vissa siffror att gå upp av nån anledning, och konstiga interna prestigeprojekt. Produkten blir då snabbt sämre och organisationen är nu för tungrodd för att det ska gå att ändra kurs. Many such cases!
Men säg mig vilken plattform som är bättre idag? Nordnet är väl OK men Avanzas UI med Dashboarden har ingen gjort bättre. Dessutom alla nya verktyg med nyckeltal på fem års historik på varje aktiesida osv. Alla storbanker suger och har man inte en köpt tradingterminal vet jag inte vad man ska göra istället om det inte bara är robotspar man vill ha.
Förstår inte vad nyttan är med att piska upp upp en facklor-och-högafflar-stämning i ett hörn av internet om en ickesak.
Jag skulle helt ärligt känna att det var pinsamt om RT gick ut på den här premissen.
Gör en uppföljningssnurra på samma tema:
- Så enkelt blir du Superinvesterare på Avanza
- Köp en global indexfond
- Grattis! Nu är du en Superinvesterare!
- Svenska aktier har högre risk än globalt index
- Globalt index klår Stockholmsbörsen x år av 10 (där x är baserat på sharperatio)
- Strunta i topplistor och grafer. Investera i index så får du bättre riskjusterad avkastning över tid än nästan alla andra.
Din snurra är en attack på Avanza. Med den typen av marknadsföring behöver du ha torrt på fötterna eftersom det upprör många. Samtidigt är det en stor möjlighet att nå ut på det känslomässiga planet. Småspararguiden har ett stort mått av denna typ av känslor i sina artiklar. Kan du spela upp känslan ännu mer? Just nu är det fokus på det tekniska och detaljerna.
Hajpa känslomässigt är inte min starka sida men några idéer:
Jag gillar Avanza. Visst, just det inlägget du hänvisar till var kanske inte deras bästa. Men det känns lite väl hårt att dissa hela deras plattform pga ett enda inlägg.
Har avanza. Tycker det är lite spännande att de gånger jag kommer i kontakt med sånt här så är via RT-forumet. Om det inte hade varit för RT hade jag varit lyckligt ovetandes. Hur gör ni för att hitta detta? Måste man aktivt gå in och leta på deras blogg eller be om att få sin mail nerspammad med reklam?
Kan såklart vara att jag automatiskt filtrerar bort det från mitt medvetande men hittar inget på deras hemsida eller app där man loggar in och ser inte att jag fått något meddelande om detta skickat till mig.
Edit: Nu har jag letat lite till och hittat en ruta på sidan som kommer upp under “just nu” där de länkat till bloggen. Jag har nog alltid automatiskt klickat mig vidare till “min ekonomi” varför jag inte noterat den.
Edit2: Ser att det råkade bli som ett svar på Emilv:s inlägg, vilket inte var meningen.
Ogillar ordet “superinvesterare”. Hur ska det definieras? Och jag har flyttat nästan komplett till Nordnet över tid. Så lätt att inte rekommendera Avanza till mina vänner ![]()
Jag använder Avanza som bank, inte som social media. Läser aldrig reklamen/”artiklarna”. Tycker det funkar bra.
@janbolmeson jag tycker att det är ett bra inlägg. Har själv flyttat över “allt” till Lysa för att det blir så lite brus då. Jag får så mycket meddelanden från Avanza som jag måste logga in på plattformen (och kommer inte direkt till meddelandet) så det är väldigt svårt att skilja på “need to know / need to act” mot “nu har en av våra partners justerat räntan”. Är ju bank hos “alla” storbanker i Sverige och den som sticker ut allra mest är Avanza.
Kanske finns inställningar som minskar på dessa flöden. Är ju kund hos Nordnet också och därifrån får jag markant mycket mindre kommunikation. Tror att “Set it and forget it” kan fungera hos NN på liknande sätt som jag tycker att det gör hos Lysa (från ett brus perspektiv).
Avanza känns tyvärr som dörrknackare just nu och det är bland det värsta jag vet. Jag hatar att bli störd i min borg och det har börjat sprida sig till min digitala borg.
Jag har börjat selektera bort aktörer som stör mig i onödan generellt.
Jag håller med om plattformen och funktion. De är bäst OM man vet vad man håller på med. Det skriver jag ju själv.
Mitt skav och sorg handlar om kommunikationen. Har sett mer än en gång där jag behövt förklara för vänner, släkt att det är myt med superinvesterare och att man inte kan göra så som de säger att man kan. Hur gör du i de fall?
Sedan upplever jag ju inte att det är en diss, mest att det är en sorg på annars så rara ärtor.
Jag har helt ärligt inte fått någon sådan fråga. Har själv avböjt reklamutskick vilket jag gör för de flesta plattformar. De gånger jag rekommenderar Avanza är när folk inte ens vet hur de ska börja. Vuxna brukar ju vara sunda.
Vad gäller unga som börjar spara så känner jag inga sånna. Men jag känner i allmänhet att det är bra att lära sig av sina misstag och begå misstag tidigt i sparkarriären. Det handlar ju oftast om småpengar då. Då sätter sig lärdomarna bättre än att aldrig få bränna sig lite.