Imorgon kommer @Andre_Granstrom här från forumet att besöka oss för en provpodd. Jag tänkte att vi skulle prata om hans syn på sparande, reflektera på några av de gångna avsnittet, prata lite om Fama-French-faktorer och lite aktivt vs passivt sparande.
Om du har något som du vill att vi ska ta upp imorgon, hojta till.
Du kanske är trött på detta, men det vore intressant att höra er båda diskutera/reflektera kring Storskogens kursutveckling, då jag vet att ni båda är insatta
För egen del vore det intressant hur André skulle bygga en screener i Börsdata (som jag förstått han är grym på) för enkel Buy and Hold strategi (baserat på FF5), främst då jag själv sitter och knåpar med det på egen hand för tillfället Han får gärna såga mitt nuvarande filter vid fotknölarna:
Klart ni ska När man väl gått ner i kaninhålet är det dock svårt att inte bli bitter över Europas bistra utbud! Sedan har jag förstått att @Andre_Granstrom ändå har personliga kriterier för exempelvis value så han kanske stock-pickar en mastodontportfölj?
Överviktas fortfarande Sverige i portföljen?
Fråga till båda; Finns det enskilda FF-faktorer som tilltalar mer eller mindre rent intuitivt? Jag har exempelvis själv svårt att acceptera momentum som koncept, oavsett vad datan säger
Jättedumt såklart. Men småbolag och värdefaktorer är ju lite mer intuitiva för min hjärna iaf!
Sedan blir det ju knepigt när olika typer av faktorfonder ger negativa loadings mot andra faktorer
Då är vi två som ska övertygas
Har du planer på en faktorportfölj? Varför/varför inte? @janbolmeson
Reserverar mig för att jag kommer på fler frågor ikväll
Ja, precis. Han är en av de bättre på att göra aktieanalyser, han har hållt en avancerad kurs i två delar om företagsvärdering på Patreon och är en av få som gillar att aktivt välja aktier OCH äger indexfonder samtidigt. Det vill säga att han är inte fundamentalist åt något håll.
Ser som vanligt fram emot ännu ett spännande avsnitt! Jag gillar dessa avsnitt när ni bjuder in forummedlemmar! Det känns mer familjärt och närmare verkligheten
Hoppas på fler sådana avsnitt! Finns många intressanta personer i forumet. Sen förstår jag att folk är måna om sin anonymitet och alla är absolut inte intresserade av att medverka.
Framförallt är jag nyfiken på olika portföljteorier och portföljkonstruktioner som olika forummedlemmar anammat.
Tror han att man har en edge mot andra investerare om man är väl insatt i en branch via sitt jobb? Säg att man jobbar inom läkemedelsbranchen, tror han då att man är en bättre stock-picker av läkemedelsbolag än en finanssnubbe som tittar på bolagsrapporter?
Förutom allt annat så hade det varit intressant om han berättade lite om sin aktieportfölj / lekhink, ser han det som en lekhink, hur stor del av kapitalet är det, hur gör han sitt urval av aktier, köp/sälj-filosofi (momentum, värde, buy & hold, när köper han, och inte minst när säljer han) … ja, åsså sånt typ
Min erfarenhet är närmast det motsatta I sitt och konkurrerande bolag så vet man ofta om alla problem, man ser ofta inte allt som går rätt. Svagheter är välkända. Framtida möjligheter är ofta sådant som bara händer (ofta trots en massa problem). Det räcker ju med att man är lite bättre än konkurrenterna för att det ska gå riktigt bra.
Så min erfarenhet är att för mycket branschkunskap kan vara en nackdel. Man kan lite för mycket om alla utmaningar
Å andra sidan har det ju förhindret mig från att köpa bolag som floppar. Så viss nytta har man ju ändå av det.
Den erfarenheten har jag också inom min bransch. Man tror att man vet allt men i verkligheten har man blivit hemmablind. Det kan vara nyttigt med friska oinitierade ögon ibland.
Om han blev tvungen att sätta alla sina pengar i en fondrobot.
Vilken väljer han, och varför?
Hållbar inriktning eller bred inriktning, och varför?
Jag brottas själv särskilt med den andra frågan… Det största argumentet för att välja en fondrobot är bredden (med låga avgifter), men bredden minskar ju när man väljer hållbar inriktning. Jag skulle gärna vilja höra hur du och Caroline resonerar kring detta också, men kanske är det ett eget avsnitt.
Jag tror att jag har hört att han har läst en amerikansk distanskurs i aktieanalys. Kanske är där inte så många med den synen på svenska börsen. Kan det vara en av förklaringarna till att han slår svenska aktieproffs på fingrarna?
Han är ung med ett stort humankapital och bör kunna ta stor risk med kapitalet han har på börsen. Han kanske ska köpa bostad i närtid, vad vet jag? Men om hans strategier överträffat index med råge, varför inte all in i egna strategier?
Tack för alla frågor och inspel - har tagit med i princip alla frågor. André kommer om en timme och jag har känsla av att detta kan bli riktigt bra.
Ja, så är det verkligen. Min ambition är att det ska bli mycket mer av det här. Jag har en provpodd inplanerad med @Anonym om husbyten, vi har pratat med @Andrum1 om förhållningssätt till pengar och @lina_louise att starta upp sitt första företag. Det finns ytterligare några som jag gärna vill bjuda in.
Jag har fortfarande ett dåligt samvete kring @angaudlinn kring solpaneler, och @zino samt @AllSeasonsPortfolio om allväderportföljen. Just nu överstiger ambitionen lite kompetensen… Men jag tror ju på grit och har vi gjort 300+ avsnitt i rad så ska vi nog komma dit också.
@Andre_Granstrom - denna är nog enklast att göra i forumet. Supersvårt att göra live i podd.