Den statliga sjunde AP-fonden förvaltar nästan 900 000 miljoner kr för över 5 miljoner svenskar. Deras förvalsalternativ i premiepensionen AP7 SÅFA har historiskt dessutom gett den genomsnittlige pensionssparen en bättre genom medelavkastning jämfört med den som gjort egna aktiva val. Idag intervjuar vi Pontus von Essen, Head of Strategy på AP7, om räntor, aktier, sparande och portföljer.
Jag upplever att vi lyckades med att blanda det allmänbildande och det nördiga i avsnittet. Det lite nördiga som stack ut för mig var diskussionen som vi har kring en kapitalbevarande portfölj. Många av oss i forumet har ju varit inne på någon slags allvädersportfölj. Min upplevelse är att ingen av oss i forumet är något stort fan av företagsobligationer. Men Pontus var inne på:
Företagsobligationer (“high yield”) är ett ganska missförstått tillgångsslag.
Min tolkning var att han som jobbat mycket med fixed income hade tagit avstamp i high yield-obligationer i kombination med investment grade-obligationer. Kanske självklart för några av er, men jag har inte riktigt tänkt så. Något definitivt att nörda ner vidare i tänker jag.
En annan lite nördig insikt för mig är att jag har noterat att passiva förvaltare fokuserar mycket på implementation samtidigt som det aldrig jag har hört en aktiv förvaltare säga ett ord om. I övrigt hoppas jag att du gillar avsnittet och du får gärna kommentera med ditt guldkorn. Tack för alla frågor och hoppas att ni känner att jag ändå gjorde några av dem rättvisa.
Hälsningar,
Jan
En sammanfattning av avsnittet
Jag och @carolinebolmeson har bestämt oss för att försöka göra ett 3-månaders experiment i sociala medier. Därav kommer här en Instagram-sammanfattning av avsnittet.
https://www.instagram.com/p/CokVZx_oKOm/
Ge gärna en tumme upp eller tumme ner på det här. Känner mig lite som Bambi på hal is, trots att folk kallar mig för influencer…
Intervjun med Pontus von Essen, AP7 i sin helhet
Annars kan du självklart som vanligt läsa artikeln som är transkriberad (vi har äntligen lite framförhållning igen) så det blir mer transkriberingar i närtid.
Du som gillar att titta på Youtube har hela videon nedan.
Poddavsnittet finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet
Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:
- Intervju med ränteförvaltare i januari | Vilka frågor har vi?
- Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen
Andra relevanta avsnitt:
- Hur mycket pengar behövs för att gå i pension? Med räkneexempel
- Spara rätt och lätt till pensionen
- Bästa diskussionerna i forumet om pension
- Läsvärda diskussioner i forumet om pension
Tack för denna veckan!
Jan