#289 - Intervju med AP7 som förvaltar 5 miljoners svenskars pension | Om räntor, aktier och AP7 SÅFA

Den statliga sjunde AP-fonden förvaltar nästan 900 000 miljoner kr för över 5 miljoner svenskar. Deras förvalsalternativ i premiepensionen AP7 SÅFA har historiskt dessutom gett den genomsnittlige pensionssparen en bättre genom medelavkastning jämfört med den som gjort egna aktiva val. Idag intervjuar vi Pontus von Essen, Head of Strategy på AP7, om räntor, aktier, sparande och portföljer.

Jag upplever att vi lyckades med att blanda det allmänbildande och det nördiga i avsnittet. Det lite nördiga som stack ut för mig var diskussionen som vi har kring en kapitalbevarande portfölj. Många av oss i forumet har ju varit inne på någon slags allvädersportfölj. Min upplevelse är att ingen av oss i forumet är något stort fan av företagsobligationer. Men Pontus var inne på:

Företagsobligationer (“high yield”) är ett ganska missförstått tillgångsslag.

Min tolkning var att han som jobbat mycket med fixed income hade tagit avstamp i high yield-obligationer i kombination med investment grade-obligationer. Kanske självklart för några av er, men jag har inte riktigt tänkt så. Något definitivt att nörda ner vidare i tänker jag.

En annan lite nördig insikt för mig är att jag har noterat att passiva förvaltare fokuserar mycket på implementation samtidigt som det aldrig jag har hört en aktiv förvaltare säga ett ord om. I övrigt hoppas jag att du gillar avsnittet och du får gärna kommentera med ditt guldkorn. Tack för alla frågor och hoppas att ni känner att jag ändå gjorde några av dem rättvisa. :slightly_smiling_face:

Hälsningar,
Jan

En sammanfattning av avsnittet

Jag och @carolinebolmeson har bestämt oss för att försöka göra ett 3-månaders experiment i sociala medier. Därav kommer här en Instagram-sammanfattning av avsnittet.

https://www.instagram.com/p/CokVZx_oKOm/

Ge gärna en tumme upp eller tumme ner på det här. Känner mig lite som Bambi på hal is, trots att folk kallar mig för influencer… :fearful::joy:

Intervjun med Pontus von Essen, AP7 i sin helhet

Annars kan du självklart som vanligt läsa artikeln som är transkriberad (vi har äntligen lite framförhållning igen) så det blir mer transkriberingar i närtid.

Du som gillar att titta på Youtube har hela videon nedan.

Poddavsnittet finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet

Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:

Andra relevanta avsnitt:

Tack för denna veckan!
Jan

15 gillningar

Gillar instagramkarusellen! Ska bli intressant att höra avsnittet! Ligger självklart med 100% av premiepensionen i “sjuan” :slight_smile:

2 gillningar

En stilla undran är ju hur mkt kronförsvagningen gynnat deras portföljallokering.

1 gillning

Jag tyckte Pontus’ analys om att avgifterna påverkar aktiva fonders förmåga att slå index var insiktsfull.

Om vi ska ta hans analys ett tankesteg längre: om en aktiv fond lyckas slå index är den ju mer berättigad att kunna ta ut en högre avgift än konkurrenterna (eftersom den är effektivare). Och betyder det i då fall att högre avgift är lika med bättre förvaltad fond? Rimligtvis inte eftersom de dyraste fonderna inte alltid är de bästa.

Alltså: om låg avgift är likställt med passiv fond och hög avgift är likställd med sämre utfall än index på grund av dyr avgift, var ligger den optimala prissättningen på en aktiv fond som slår index? :thinking:

3 gillningar

har inte lyssnat mer än ett par minuter men ställer frågan när jag ändå har den i huvudet. Man säger alltid AP7 SÅFA eller sjunde AP-fonden. Vad betyder just detta? Vad är nummer sju? Har det funnits 1-6? Såfa, vad är detta? haha ,kanske kan googla men tänkte någon här har säkert allt i huvudet och säket en rolig anekdot eller något.

1 gillning

Det är den sjunde AP-fonden som förvaltar premiepensionen, de andra AP-fonderna förvaltar delar av den allmänna pensionen. SÅFA är statens årskullsförvaltningsalternativ.
Finns lite historik på Wikipedia, AP-fonderna – Wikipedia

4 gillningar

Tack för ett intressant avsnitt!

Jag tyckte det var väldigt skönt att höra att Pontus i princip likställde svenska bostadsobligationer med statsobligationer. Jag har förälskat mig lite i räntefonden Captor Iris Bond, men har liksom flera andra känt oro över hur denna skulle reagera vid en bostadskrasch. Captor investerar främst i nordiska bostadsobligationer, och använder derivat för att uppnå löptid >10 år. Nu känner jag mig mycket tryggare med det valet.

Eftersom ränteallokeringen i min allvädersportfölj har syftet att öka portföljens totala riskjusterade avkastning (dvs vara komplement till aktier), vill jag ha så hög volatilitet som möjligt. Captor är den enda räntefonden i SEK som kommer i närheten av detta, annars är det bara ETF:er som gäller, men då introduceras valutarisk.

Som Pontus säger i avsnittet:

Om du pratar om en jämvikt till aktier som ändå ger något när börsen går dåligt då kanske du måste ha 10 åriga obligationer och liknande. Annars blir volatiliteten på det benet för liten för att kompensera något på aktiesidan. Det finns en massa ETF:er och fonder som har en exponering mot amerikanska 10 åriga obligationer. Vill du ha det som en jämvikt i din portfölj då skulle jag titta på någon sådan ETF.

3 gillningar

Lägre än jämviktspriset på att investera i dessa fonder då en överväldigande majoritet av aktiva fonder underpresterar index efter avgifter med stor marginal.

Alltså är marknaden för att välja fond inte effektiv, då prissättningen på aktiv förvaltning hamnar för högt för att den ska vara lönsam för spararen.

2 gillningar

Jag har läs transkriberingen och tyckte att det var intressant. Och att hans uppdrag är unikt och förstås inte jämförbart med våra små portföljer och målsättningar.

Noterade också en del förståndiga insikter som:

“Det finns en stark korrelation av hur mycket du handlar på Avanza och likande och om det går bra eller dåligt. Vinnarna som du hittar ska du låta vara och förlorarna ska du stänga ner snabbt men folk gör precis tvärtom.”

och när det gäller den ökade andelen småbolag och emerging markets:

“De komponenterna är mer volatila i sig än de här globala aktierna som vi enbart hade innan, det gjorde att hela fonden blev mer volatil så då behövdes inte lika mycket belåning på den för att uppnå den risken.”

Jag tycker att han verkar förnuftig utifrån sitt uppdrag och inte så kategorisk. Bra “intervjuoffer”.

3 gillningar

Plusgrader i Skåne och lägre elpriser. Det syns på klädvalet. :rofl:
(Tublyssnar för ovanlighetens skull…)

tillägg 1½ timme senare: Intressant och ödmjukt, bra avsnitt.

2 gillningar

Jag vill flytta alla mina Isk till PPM :joy::joy: !! Men jag vill bli låst i Ap7 Såfan :person_tipping_hand: . Inga andra valbara dumheter :joy: !

8 gillningar

väntar spänt på kommentarer om att aktiv förvaltning inte fungerar :slight_smile:

1 gillning

Varför gör du det?

1 gillning

Jag tycker ändå jag är ganska tydlig med att det går att generera alpha. Problemet är att jag samtidigt tror att av de 100 som känner sig kallade så kommer 99 av dem misslyckas. Barras var ju t.ex. på det att det finns skill och att den ofta är kopplad till den första kronan men att den blir mindre med ökat förvaltat

kapital. Nästa diskussionspunkt blir ju då avgifter och vem alphat hamnar hos. Jag skulle att vi har en skev fördelning mellan professionella förvaltare och småsparare. Men även inom professionella förvaltare lär vi ha samma skevhet.

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Jämförelse av index och citatet 90 % av fonderna slår inte index

Bra feedback, ska försöka bli tydligare på det.

2 gillningar

Detta var ett mycket bra avsnitt, och det här citatet förtjänar att upprepas många gånger:

Du bör zooma ut på hela ditt liv och kolla på alla dina tillgångar. Ditt jobb, är det säkert eller osäkert? Din boendesituation, har du belånat dig mycket eller lite? Hur mycket pensionsbesparingar har du? Har du en bra tjänstepension?

6 gillningar

Mycket intressant och lärorikt avsnitt! Kul att få lite mer inblick i hur dessa förvaltare jobbar :slight_smile:

2 gillningar

I avsnittet som ligger på youtube så fortsätter avsnittet någon minut (Jan och Pontus diskussion om själva publiceringen av avsnittet). Borde klippas bort antar jag @janbolmeson?

1 gillning

Yes, bortklippt nu. :slight_smile:

1 gillning