Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Liten uppdatering av statsobligationerna

Efter diskussionen i tråden om ränteportfölj för 2023 har jag fått upp ögonen för fonden Captor Iris Bond.

Ett stort problem för portföljen är ju att det råder brist på en räntefond med följande krav:

1. Enbart statsobligationer
  2. Enbart extra långa löptider 10+ år (hög volatilitet)
  3. Valutasäkrad till SEK (särskilt nu när USD/SEK står historiskt högt)

Det finns flertalet ETF:er som uppfyller punkt 1+2 (bl.a. de röda förslagen), och AMF Räntefond Mix uppfyller punkt 1+3, men ingen fond som uppfyller alla 3.

Som ni vet fyller räntefonderna i allvädersportföljen ett annorlunda syfte än vad räntefonder normalt gör. Syftet är inte att bidra med säker/stabil avkastning, utan att vara ett anti-korrelerat tillgångsslag med explosiv avkastning i specifika ekonomiska klimat. Därav är punkt 2 mycket viktig, och jag har varit mycket missnöjd med AMF Räntefond Mix som varit orange (valutasäkrat) förslag.

Captor Iris Bond är en aktivt förvaltad räntefond med:

• Enbart statsobligationer/säkerställda bostadsobligationer, mestadels svenska bostadsobligationer
  • Artificiella löptider 10+ år genom användning av derivat
  • Valutasäkrad till SEK

Fonden uppfyller alltså potentiellt alla 3 punkter jag eftersökte! Den enda tveksamheten är punkt 1. I normala fall bör bostadsobligationer trivas i samma klimat som statsobligationer, men som vi fick erfara 2008 är de inte lika säkra. Vid en mycket svår lågkonjunktur, när folk inte längre kan betala sina bolån, kan dessa obligationer i värsta fall bli värdelösa. Detta är problematiskt för portföljen, men förhoppningsvis har bankerna lärt sig något efter 2008, och allvädersportföljen innehåller andra tillgångsslag (volatilitet, guld) som presterar vid en så djup kris.

Ovan är en jämförelse mellan Captor Iris Bond A (grön), AMF Räntefond Mix (blå), Handelsbanken Euro Obligation (gul) och DJ World Index (lila). Vi ser att:

• Bostadsobligationerna i Captor är i normalfallet väl korrelerade med statsobligationerna i Handelsbanken
  • Vid covid-kraschen mars 2020 underpresterade dock Captor, eftersom folk flydde till de säkrare statsobligationerna
  • Under resterande 2020 överpresterade dock Captor rejält, tack vare SEK-valutasäkring
  • AMF Räntefond Mix har alltför låg volatilitet för att kunna användas i portföljen

Sammanfattat har jag bedömt att fördelarna med Captor Iris Bond överväger nackdelarna, och tagit in det som nytt orange (valutasäkrat) förslag istället för AMF Räntefond Mix. Detta innebär:

• Nytt portföljdiagram i del 3a
  • Nytt portföljförslag för Nordnet i del 5
  • Potentiell möjlighet att konstruera en förenklad allvädersportfölj (utan ETF:er) med hävstång på Avanza ändå, kommer räkna på detta under veckan.
8 gillningar