Tack för ett intressant avsnitt!
Jag tyckte det var väldigt skönt att höra att Pontus i princip likställde svenska bostadsobligationer med statsobligationer. Jag har förälskat mig lite i räntefonden Captor Iris Bond, men har liksom flera andra känt oro över hur denna skulle reagera vid en bostadskrasch. Captor investerar främst i nordiska bostadsobligationer, och använder derivat för att uppnå löptid >10 år. Nu känner jag mig mycket tryggare med det valet.
Eftersom ränteallokeringen i min allvädersportfölj har syftet att öka portföljens totala riskjusterade avkastning (dvs vara komplement till aktier), vill jag ha så hög volatilitet som möjligt. Captor är den enda räntefonden i SEK som kommer i närheten av detta, annars är det bara ETF:er som gäller, men då introduceras valutarisk.
Som Pontus säger i avsnittet:
Om du pratar om en jämvikt till aktier som ändå ger något när börsen går dåligt då kanske du måste ha 10 åriga obligationer och liknande. Annars blir volatiliteten på det benet för liten för att kompensera något på aktiesidan. Det finns en massa ETF:er och fonder som har en exponering mot amerikanska 10 åriga obligationer. Vill du ha det som en jämvikt i din portfölj då skulle jag titta på någon sådan ETF.