Ingen panik för min del, men det vet du. Jag antar att övriga känner detsamma. Dessutom vill jag plussa på det här med att det är trevligt med lite forumfolk som dyker upp och delar sin kompetens och sina tankar.
Frågan är om inte tvärtom vore värre. Blanda och ge så blir det bra variation i podden också.
Intressant! Om ni ska prata om faktorer, så vill jag absolut fråga den följande frågan.
Är det möjligt att faktorer och anomalier vi en gång kände till inte längre funkar? Jag menar, det är ju tiotals år från tex Fama & French studierna.
Det finns tex ett finsk-amerikanskt forskningspapper i vilket forskarna tittar på nästan femtio olika faktorer i över 60 års tidsperiod och deras slutsatser var:
ja, det finns många många faktorer som har överpresterat en viss period (tex value, momentum, size) MEN
effekten har varit väldigt kortvarig (vanligtvis bara lite över ett år) och tidsmässigt oförutsägbar.
Enligt detta sammanfattar de också att
varje aktie har samma framtida avkastningsförvantan som utgångspunkt
(multi)faktorstrategier kan i princip överavkasta men
för att man hela tiden måste aktivt justera faktorer kommer det vara så dyrt att det troligen inte går på riktigt
Har sagt många gånger att jag kommer att återkomma till denna studie, men har så jäkligt mycket jobb och resor just nu…hoppas att jag kan ta ledig på fredag.
Faktorer baserade på risk bör aldrig sluta prestera iaf.
Kom ihåg, en av faktorerna i deras modell är “marknadsrisken”, vilket alltså är hur mycket aktiemarknaden överpresterar riskfria räntan.
Varför överpresterar aktiemarknaden i genomsnitt riskfria räntan?
För att marknaden kräver högre riskpremie för att vilja investera i aktier istället för riskfria räntan,
och denna riskpremie manifesterar sig i genomsnitt som högre avkastning.
Samma sak gäller alla andra riskbaserade faktorer.
Om du tror att andra riskbaserade faktorer kan sluta prestera så bör du alltså också tro att aktier som helhet kan sluta överprestera riskfria räntan i längden.
Det är inte speciellt dyrt. Det finns många faktorfonder med lägre avgifter än lysa.
Inte nödvändigtvis, man kan också tro att över tid konvergerar alla riskfaktorer på aktiemarknaden till just marknadsfaktorn (alla blir beta 1).
Men där det tar längre tid än för marknaden att prisa in risken som sådan.
En potentiell anledning till det kan vara att just aktiebolags möjliga kostnader för finansiering över tid konvegerar till att matcha marknaden som helhet. Alltså när en ny form av risk (som marknaden prisar till en riskfaktor) uppstår kommer sen över tid leda till att den totala kapitalmarknaden (exklusive aktiemarknaden) anpassar finansieringspriset för den gruppen av bolag som exponerar mot den faktorn, så att risken går ner till marknadsfaktorn. Då kommer aktiemarknaden prisa in den sänkta risken så att beta 1 uppnås och riskfaktorn som skiljde sig från övriga marknaden inte längre finns.
Samtidigt som marknadsrisken ger en riskpremie över riskfri ränta.
Vill bara säga stort tack till @janbolmeson för att jag fick vara med och spela in en podd, bland det roligaste jag gjort och inget jag någonsin trott att jag skulle få göra! Jag hoppas att jag som ej “professionell kommunikatör” fått fram allt på ett tydligt sätt Jag kommer självklart sitta nyfiken i tråden för avsnittet och göra vad jag kan för att svara på eventuella frågor, otydligheter och (gud förbjude ) kritik.
Och stort tack till alla som skrivit i den här tråden, jättekul att se så många bra frågor! Om avsnittet blev tillräckligt bra kanske någon är intresserad av att följa mig på Patreon vilket starkt uppskattas.
Jag har sett fram emot det här avsnittet, men nu när jag tittade tillbaka på tråden ser jag att det står “provpodd”. Innebar det att det bara var ett test och att det kanske inte blir något avsnitt?
Det ska som vanligt bli spännande att lyssna! Jag gillar när ni har med medlemmar från forumet i podden! Det blir alltid jätteintressanta avsnitt då. Det finns verkligen riktigt duktiga och kunniga personer i forumet