Lysande häromdagen på Avanza, gör det bara sporadiskt ibland. Blev förvånad att det var en ny röst och efter lite sökning så hade Niklas tydligen slutat. Blev att avsluta prenumerationen.
Ja det var väldigt trist, gillade den podden riktigt starkt!
Det kan stämma om man har byggt upp en riktigt bra organisation, men i 99 fall av 100 är det bara babbel från kassa ledare som tycker folk ska vara tacksamma för privilegiet att arbeta för dem ![]()
Håller med att den blivit totalt ointressant. Johanna och Niclas höll uppe nivån och med sin passion gjorde de podden intressant.
Sparpodden från Nordnet har också sackat ner, men har en mkt högre lägstanivå.
Minpension podden är förvånansvärt intressant med intressanta och korta avsnitt.
Största tappet står Finansinstapodden för. Tidigare var den alltid intressant men sedan börsen började krackelera och de mest sporadiskt gör lite avsnitt så har den blivit totalt ointressant och jag avregistrerade mig.
Penser har sina ljusa stunder men vill ändå ge Rika tillsammans en eloge som håller en enormt hög lägsta nivå.
Det där är så typiskt. ”Dom kallar oss krypto” som sedan bytte namn till ”Kryptoteket” vittrade bort direkt när marknaden för krypto började dala.
Vet att Finansinspektionen hade en podd som var lyssningsvärd, men den verkar ha lagt ner.
Prova kvalitetsaktiepodden. Den är den bästa folkbildande podden om investeringar i enskilda aktier jag känner till. Den är bra redan från början men med lite sämre ljudkvalitet i början. Man kan lyssna från början, starta från avsnitt 100 där de blir 3 poddare till antalet eller varför inte avsnitt 108 där de går igenom sin investerarfilosofi.
Här är några förslag som jag lyssnar på
- Placera podden (ok trots aktie ”tips”, Pekka bra för makro)
- Analyspodden DI (lite som ovan, lite för att höra hur de resonerar om börsen)
- Makrorådet DI (Viktor Munkhammar med ofta väldigt kvalificerade gäster, för att höra deras resonemang kring svensk Marko, räntor mm)
- Financial sense (USA, långt ute på kanten, aktiva förvaltare, mest för att höra vad de tänker)
- Rational reminder (behöver väl ingen introduktion)
- The Memo by Howard Marks (som ovan)
The Morgan Housel Podcast
Kvalitetsaktiepodden
Jag gillar Placeras podd mest. Lyssnar även på Analyspodden, Börsen för alla och Sparadiset även en del andra som Affärsvärldens analys, aktiespararnas podd. Placeras tycker jag håller högst kvalitet med både kompentens och ett lätt sätt.
Dock lyckas komma med en del dåliga tips(men känns bättre när det är egna köp med)
Tack för alla poddtips! Nu har jag ett gäng kandidater att testa igenom
Tack för att du skapade tråden. Ska lyssna igenom förslagen jag också. ![]()
Mäkta förvånad att ingen tipsat om Fill or kill-podden, riktigt bra!
Börspodden finns också på samma tema. Passar mer som underhållning och allmänbildning inom företagande, inte att man ska få investeringstips. Gillar bl.a. skvallret från affärsvärlden och resonemangen om de olika trenderna som pågår (som man inte ska följa). Ger också ofta bra ingångar till diskussioner i lunchrummet eller med familj och vänner, man snappar upp en hel del om hur ekonomin och samhället fungerar.
För några år sedan lyssnade jag mycket på ChooseFI-podden men inte så ofta längre. Osäker på om det är jag som levlat eller podden som blivit sämre…
Annars håller jag med många tidigare, Plånboken i P1 (även om jag tycker att det var bättre innan de delade upp programmet i två, plånboken och Ekonomiakuten) och Börspodden för någon slags allmän koll.
Igår var Niklas med i TV-nyheterna, minns inte om det var i fyran eller Rapport, men han fick vara någon slags expertkommentator av svenska marknaden. Kul för honom att han får större spridning för sin kunskap. Synd att han börjar se smällfet ut, bara. Inte bra för hälsan.
Håller med! Followthemoney var en fantastiskt bra podd! Jag hoppas att den återupptas någon gång i framtiden.
Förr fanns en väldigt bra pod som hette Makrofokus. Nån som vet vad vad som hände med den eller vilka som låg bakom? Poddar de under annat namn idag?