Svensk tidning med bra hemsida/app

Hej!

För några veckor sedan kände jag att det blev överbelastning av information från Twitter, reddit, etc. och valde att kraftigt begränsa min användning av dem. Istället köpte jag en prenumeration av the economist som jag har läst sedan dess för att ha koll på omvärlden. Generellt ligger de en typ en halv dag efter det omedelbara nyhetsflödet som fås på sociala medier, men man får betydligt mindre propaganda, hot takes, samt slipper FOMOn i att vilja gå in och kolla den nyaste utveckligen hela tiden. De ger också ofta bakomliggande kontext som ger en djupare förståelse för skeenden.

Jag är supernöjd med mitt köp, men the economist rapporterar inte så mycket om svenska nyheter. Jag vill därför komplettera med en svensk nyhetsprenumeration. Jag köpte SvD, men avprenumererade efter att jag hade testat deras app. Den saknar massa grejer som the economist gör, som jag anser vara nödvändiga:

• läskvittenser, jag vill inte behöva komma ihåg vilka artiklar jag har läst.
  • möjlighet att spara artiklar för att läsa senare.
  • mindset av mindre ‘SENASTE NYTT’, mindre clickbaits, med fokus på djup. Är mycket mer intresserad av den som är trea på bollen men har granskat uppgifterna än den som publicerar i all hast.

Finns någon svensk tidning som passar in på beskrivningen ovan hyffsat? Jag betalar gärna för tjänsten (föredrar egentligen det, för att undvika incitamenten som skapas av reklamfinansierad e tidningar).

2 gillningar

Har liknande önskemål som dig och har i nuläget precis som du Economist och kombinerar detta med SvD samt Omni Ekonomi. Jag upplever dock att de senare två bombarderar mig med nyheter. Omni Ekonomi ska jag låta löpa ut, deras nyheter är alldeles för fåordiga och de fördjupningar man får tillgång till som är värda att läsa som ingår (2-3 artiklar om dagen från andra nyhetssidor som är upplåsta) kommer oftast från just Economist eller Financial Times. SvD tror jag nog att jag behåller, även om det inte är helt optimalt på det sätt som du beskriver tror jag inte det finns något annat som är mycket bättre. Dessutom har SvD ofta bra kampanjer för att hålla ned priset. Kanske testar något nytt till Black Friday när många nyhetssidor brukar ha kampanjer för någon krona i några månader.

2 gillningar

Tråkigt om det är så illa att det inte finns någon svensk tidning som uppfyller önskemålen. Grymt tips där med Black Friday! Är det så billigt kan man ju hoppa på flera olika gör att känna på dem alla.

1 gillning

SvD i kombination med magasinet Fokus! Ultimat kombo för svensk nyhetsbevakning.

Kvartal fungerar ungefär så som du tänker dig. Har prenumeration där själv. Särskilt de inlästa artiklarna är väldigt lätta att ”beta av”.

Som jag ser det släpar dagspressen efter tekniken. Det känns som gammaldags, inskannade tidningsartiklar bakom allsköns betalväggar överallt.
Vad som egentligen borde finnas, och som jag är övertygad om att folk hellre velat ha och är i behov av, är ett “Spotify” för nyhetsartiklar där man betalar en hundring i fast månadsavgift för att få tillgång till alla artiklar, samlat och klart, från ett helt gäng olika redaktioner. Det kanske även hade kunnat expanderas till reportage och annat från helt oberoende journalister och skribenter.