Vissa saker i livet gör man efter noga övervägda beslut. Man räknar på längden, bredden och tvären för att vara säker på att bilen/brödrosten/flygresan/medlemsavgiften ger maximal nytta i förhållande till alternativa lösningar eller konkurrerande produkter.
Andra saker gör vi av mer ideella skäl. Att vara med i facket eller i Svenska kyrkan är väl de mest uppenbara fallen som många kan känna igen sig i. Jag funderar nu på vilka andra exempel som kan finnas. Jag tänker nu på saker som vi gör som teoretiskt vore möjliga att “räkna på” men där vi helt enkelt avstår för att de “känns bra”, “stämmer med min religiösa tro”, “stämmer med min politiska ideologi” eller stämmer på något annat sätt.
Jag får erkänna att jag är rätt tråkig på den här punkten själv och har gått ur både facket och Svenska kyrkan. A-kassan är jag med i men jag ser den ändå som “nyttobetonad”. Att räkna på den vore svårt men jag ser beslutet att vara med som sakligt motiverat. Jag är inte med där för att “jag gillar a-kassor”.
Jag är däremot med i två föreningar som har koppling till Östeuropa där jag ju också bor numera. Jag har ingen tydlig nytta av att vara med men det känns som en bra markering. Det skulle också i någon mening framstå som pinsamt att gå ur. De gör rent faktiskt bra saker så på det sättet finns en nytta med det hela. När jag bodde i Sverige brukade jag dock besöka olika aktiviteter ibland och det medförde ju en mer tydlig personlig nytta, där och då.
Har ni andra något ni gör av liknande ideella skäl? Ni behöver inte motivera på något detaljerat sätt. Tråden är inte tänkt att reda ut “Om Gud finns” eller något liknande. Man får tro på vad man vill och det är ok att tycka olika.
Här finns det många principer!
Jag skriver aldrig på protestlistor.
Jag skänker aldrig pengar till välgörenhet.
Jag ger aldrig dricks i sverige.
Jag stjäl aldrig. Inte ens om det är en liten plockgodis.
Jag ger tillbaka sådant som är av värde som jag hittar om möjligt.
Jag kontaktar kommunen om jag ser något fel.
Jag slänger inte mat.
Jag ger inte pengar till tiggare i sverige.
Jag deltar inte i undersökningar som företag kommer med hela tiden.
Jag röstar aldrig på något politiskt parti
Jag betalar inte för prenumerationer
Jag betalar aldrig för frisör
Jag betalar aldrig för bio på sf
Jag gör inte rekryteringstest
Jag slösar aldrig något
Jag kastar aldrig något i naturen
Jag slåss aldrig såvida jag inte någon fysiskt ger sig på mig
Jag skriker inte på folk
Jag plockar upp andras skräp ifall i naturen
Jag tar aldrig bilen på korta sträckor
Jag snackar aldrig skit om andra bakom deras rygg
Jag tar ingen skit
Jag bjuder aldrig kvinnor på något i raggsyfte
Jag fjäskar aldrig för kvinnor i raggsyfte
Jag skryter aldrig
Jag undviker att köpa israeliska produkter
Jag handlar närodlar och ekologiskt
Jag utnyttjar välfärdsystemet så mycket jag bara kan
Jag försöker betala så låg skatt som möjligt
Jag hjälper om jag ser någon i nöd
Jag sparar inte till barn
Jag kommer aldrig gifta mig
Jag försöker vara öppen för allt
Jag uttalar mig aldrig rasistiskt
Jag säger emot när något är fel
Jag går min egen väg och inte rädd för att bli ovän med folk
Jag skiter fullständigt i statussymboler
Jag håller mina löften
Jag ljuger inte för barnen
Oj… Nu kanske det spårat ur till annat än vad tanken var men det här var lite kul
Om det är buffe, äter jag så in i helvete så slipper man äta resten av dagen. Självklart går man på det dyraste först, fylla magen med billiga grönsaker kan jag göra hemma.
Jag röstar vänster trots att högerns ekonomiska politik ”på pappret” skulle gynna mig. Är självklart med i facket då ett starkt fackförbund är viktigt i förhandlingar med arbetsgivare. Tror att ett samhälle som präglas av jämnlikhet är ett bättre samhälle för alla.
Jag funderar på detta men är lite kluven. Har DN och SvD digitalt gratis via föräldrarna. Prenumererar just nu på Kvartal. Är dock inte riktigt säker på om jag ska fortsätta med det. Allt känns oklart gällande sådana frågor just nu.
Jag köper alltid de bästa äggen jag kan hitta i butiken, även om jag inte kan påstå att jag märker någon smakskillnad. Ägg från faktiskt frigående hönor på någon liten gårdsbutik är absolut märkbar skillnad (jag hade själv hönor en gång i tiden), men det har jag sällan tillgång till.