Saker som jag gör gratis men som andra väljer att betala för

Du menar de gamla tricket att klippa upp tandkrämstuben i bakändan och sen skrapa ut det som finns kvar?
Så gör jag, men det räcker inte till mer än kanske 3 dagar. En månad låter mycket?

Det handlar kanske om hur mycket tandkräm man använder varje gång då? Jag har rekommendationer på allt från en ärtas storlek till att täcka hela tandborsten för underkäke och sen samma för överkäken. Jag fyller nog ca 80% och använder det både uppe och nere. :slight_smile:

1 gillning

Absolut inte OK att bokföra i Excel. :open_mouth:

Alltså den här tråden handlar väl inte om att göra saker själv istället för att betala andra för att göra det? Utan att faktiskt göra saker gratis som andra betalar för att själva göra?

2 gillningar

Precis. Men varför är det inte ok egentligen om man bygger ett datablad där tillgångar samt EK /Skulder hålls uppdaterade med konteringarna? Vad är då skillnaden ett bokföringsprogram tillför egentligen? Kanske just att någon annan har säkrat att kopplingarna mellan kontering o balansräkning stämmer så det blir svårare att fuska?
Bara tänker att det egentligen handlar om matematiken och att “resultatet” blir detsamma, men kanske blir för lätt att medvetet göra fel i excel som blir förmånligare för den som bokför?!

Det är otillåtet för att man i Excel kan radera en verifikation utan spår. Det får man inte göra.

Däremot är det ju tillåtet att bokföra på papper. Jag bokför i ett av online-programmen för mig själv (Speedledger), men för en gammal förening där jag är kassör bokför jag i en bok. Föreningen har så pass få verifikationer att samma fysiska bok de började bokföra i på 1920-talet fortfarande räcker. Jag tror att den räcker ungefär 100 år till. Boken är i gott skick.

1 gillning

Förr kunde man stå gratis på den stora parkeringen vid stadion på lördagar. Perfekt promenad till city när man hade suttit i bilen ett par timmar, tråkigare tillbaka vid dåligt väder men det finns ju också tunnelbana dit.

Nu kostar det att stå där även på lördagar men betydligt mindre än närmare centrum och lätt att hitta plats.

Hehe kul grej.
Vad blir då skillnaden om man bokför i excel och skriver ut varje år mot att bokföra på papper =) Bara för att utmana lite.
Ogillar när saker måste kosta pengar när det verkar finnas vettiga alternativ =)

Njaa, den punkten var mest med för att belysa pavlov-triggern :smile:

Inget klippa och sånt. Bara dra lite på en kant för att få upp det sista. Tar mig bokstavligt talat 4 sekunder och räcker riiiktigt mycket längre än när min fru känner att det är slut. Kanske inte en månad då, men säkert ett par veckor. Det är alltså skitsamma, men eftersom det är typ 0 effort så kom jag att tänka på det…

Denna fjädern växte visst till en höna. :smile:

1 gillning

Hehe kul grej.
Vad blir då skillnaden om man bokför i excel och skriver ut varje år mot att bokföra på papper =) Bara för att utmana lite.
Ogillar när saker måste kosta pengar när det verkar finnas vettiga alternativ =)

Tanken är väl att man måste skriva i en bok med en typ av penna som man inte kan radera. Det är svårt att radera bläck utan att lämna spår. När man bestämde vad som gäller för elektronisk bokföring var det väl ett rimligt krav för att se till att det inte blev direkt mindre säkert än bokföring på papper.

Även om många av oss inte alltid följer alla regler för när saker skall bokföras så gäller det egentligen att alla transaktion måste bokföras inom någon dag eller två och det skall efter det finnas nedskrivet på ett ställe där man inte radera utan att lämna spår. Om man i praktiken bokför alla transaktioner under en vecka i april gäller ju det du säger, men så får man ju egentligen inte göra.

Betalar bara för saker när det är absolut nödvändigt, så skulle kunna göra listan över saker andra betalar för som jag helt enkelt avstår väldigt lång. Finns hur mycket korkade varor och tjänster som helst. Men några exempel på rak arm:

• Inte helt gratis, men flaskvatten. Tar med en flaska kranvatten hemifrån.

• Kassar i butiker. Finns en form av flergångskasse som är gjord av något slags plastmaterial men är ganska poröst, som går att ha i jackfickan utan att den tar så stor plats så att man kan bära med sig för jämnan. Som bonus brukar de delas ut gratis.

• Banankartonger. Otroligt starka och staplingsbara. Storleken är precis lagom, så även om man fyller dem med ex. böcker blir de inte för tunga.

• Pennor. Passa på när de delas ut gratis, går alltid åt.

4 gillningar

Hej Daniel. Jag är i uppstart och har många frågor. Menat du att det bara är att fråga på?

Skapar mina fakturor i word
gör nästan all mat från grunden, inkl eget bordssmör, majonnäs, såser, soppor, bröd etc etc
har egna höns = egna ägg + kött från överskottstuppar (=slaktar själv) - de äter mest rester o gräs mm sommartid men fodret kostar ju lite vintertid
odlar all frukt/grönt själv så gratis under sommarhalvåret
cyklar eller går så ofta jag kan istället för bilen…

Byteshandel med vänner och bekanta
Lagar kläder
Återbrukar saker
renoverar

• Internet bank hos Skandia
  • Kreditkort hos Norweigan
  • Håller koll på min budget med gratisappar som “Zlantar” och “Debit Credit” (inga premium features som kostar)
  • Snaggar håret med trimmer
  • Går och cyklar överallt för vardagsmotionen
  • Är min egen matleverans
  • Tar med barnen på museum när det är gratisdagar
  • Billiga mobilabbonemang utan bindningstid från tex Fello, Vimla och Hallon. Tar del av deras tillfälliga erbjudanden typ 20kr/månad i x månader och sen byter jag till annan leverantör när erbjudandet tar slut. (Ungefär som att byta elleverantör varje år)
1 gillning

Jag har noterat att det finns en del olika sajter med “Tips om saker som är gratis”. Är det någon som kan rekommendera någon sådan sajt? Jag menar alltså att sajten skulle vara verkligt vettig och presentera saker som inte är uppenbara eller lätta att hitta via massor av andra kanaler.

Låter billigare att bara gå till frisören :rofl:

3 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

Ja det stämmer men i och med att jag alltid varit snäll och sponsrat när hon handlar märkeskläder och skor så får jag något tillbaka. Det vill säga att hon klipper mig. Så det är en win win. Båda blir lyckligare.

4 gillningar

Byter olja och däck själv. Bra timpeng på det :slight_smile:

1 gillning

Inget extravagant. En kombi modell större. Viktigaste är att baksätet fälls ner platt mot bagaget. Sen tillklippta kartonger som passar i fönsterna (mörkläggning & insynsskydd). En skön madrass och varm sovsäck. Började med detta i höstas så inte testat sommar och mygg än :laughing:. Men i vinter har jag bytt ut hotell mot bil 8 nätter.

Nej, hittar trevliga gratis-platser med fin utsikt där man kan koka sig mig en kopp te eller kaffe på gasolköket.

2 gillningar

jango.com för gratis “artistradio” istället för t ex Spotify. (De får in pengar genom att kanske var 20:e låt spela en låt som en okänd artist har betalat för att ha med.)