Saker som jag gör gratis men som andra väljer att betala för

Ensam är inte stark!

• Ge bort urvuxna barnkläder till en vän eller släkting som har barn i rätt ålder. Kanske kommer det tillbaka kläder som passar något av dina andra barn.
  • Sommarstugor och båtar innebär jättemycket jobb …och kan bara nyttjas ibland. Be om en vän om hjälp eller erbjud dig att hjälpa så kanske motprestationen kan bli några dagars nyttjande
  • Har ditt barn problem med matte eller något annat ämne i skolan? Anordna en veckovis “räknestuga” med barnets kompisar (som kanske har samma lärare och samma problem). Rotera ansvaret för att arrangera med andra föräldrar. Eller också kör du räknestugan och en annan förälder gitarrlektioner.
  • Den gamla damen som bor granne kanske har svårt med tunga saker eller IT eller något annat …men kanske har hur mycket tid som helst för att sitta barnvakt
  • Bygg på din brors altan en helg om du är en duktig snickare. Nästa helg kanske ni tapetserar hos dig

Ensam är inte stark. Våga be om hjälp och var generös mot släkt, vänner och grannar.

7 gillningar

När jag hämtar på Arlanda brukar jag ställa mig med bilen vid info-platsen en bit innan och sen rulla upp lagom till att jag inte behöver stå någon längre tid på håmta-parkeringen som kostar.

Använder Figma istället för Illustrator och utnyttjar det man får gratis så långt det går. Första träffen på “free Photoshop online” funkar också väl för mina behov.

Läser DN ofta gratis eller billigt genom att leta efter och nappa på “Läs gratis fram till…”-erbjudanden.

Kanske inte räknas som svar på frågan men kan rekommendera Revolut för att växla pengar i princip gratis jämfört med vad andra aktörer tar.

Modellen med hämtning på Arlanda är bekant. Samma sak fungerar även utomlands och verkar på sina håll vara riktigt utbredd.

När det gäller DN och SvD kan alla äldre personer med “pappersprenumerationer” dela ut digitala prenumerationer gratis till sina barn, barnbarn, grannar, kompisar eller andra. Det finns ett tak men annars är det fritt fram. Jag har både DN och SvD permanent gratis på detta sätt.

Maskinklipper håret själv
Bokför skogsfastigheten själv
Bilen sköter jag delvis själv
Ungskogsröjer skogen själv
Lagar egen mat och tar ofta matlåda
Jagar mitt eget kött till stor del
Städar själv
Skippar streamingtjänster till förmån för annat
Lägenheten underhåller jag själv. Utom badrumsrenovering.
Anlitar aldrig hantverkare om inte absolut nödvändigt
Ingen tidning. Nyheter finns gratis

Har haft SvD och framförallt DN gratis på nätet i flera år. Det kommer erbjudande hela tiden. Ibland brukar jag lyxa med en månad med papperstidningen antingen gratis eller till mindre kostnad ( ca 50 ) för att få magazinen mm till helgen.

TIPS: ( Som gäller alla prenumerationer/erbjudanden )

Om man tecknar sig för förmånliga erbjudanden tex på tidningar, streamingtjänster mm behöver man inte invänta slutet på introduktionserbjudandet innan man kan avbeställa/säga upp abonemanget
Risken är ju att man missar det och så åker man på debitering när erbjudandet gått ut.

Nej, det är bara att säga upp det på direkten eller i alla fall efter någon dag så man vet att beställningen landat.

Detta gäller även erbjudande där man tex skall få en vara, tex IIllustrerad Vetenskap. Man behöver inte vänta till dess varan kommit med att avboka - det kan man göra så snart beställningen bitit och man fått ett kundnummer.

Kan upplevas konstigt att man direkt avbokar en prova på tjänst - men så gör jag alltid ( efter att missat avboka några gånger ) och det fungerar.

2 gillningar