Jag hakar på din fråga med ännu en: Fungerar läsplatta även för att läsa långa texter i word och pdf? Och kan man ge kommentarer i en läsplatta?
Ja, det är olagligt och Calibre som standard tar inte bort DRM.
Men då man kan installera plugins i Calibre, så har någon naturligtvis skapat ett sådant…
Beror på läsplatta hur väl de hanterar detta.
Kobo, som jag har, är dålig på pdf. Det funkar, men då kan man få hålla på att zooma och flytta sig på sidan om texten ska vara stor nog. Epub-formatet är vad Kobo använder. Man kan konvertera till det i Calibre med bättre Och sämre resultat.
Kobo hanterar inte Word.
I Kobo finns lexikon och ordböcker på flera språk att ladda ner och installera som standard. Du kan söka på ord i texten.
Du kan markera text och göra anteckningar. Det jobbiga är om du vill exportera dessa och läsa i annat program på tex datorn. Calibre har en del plugin för detta, men det lite krångligt skulle jag säga. Synkar du biblioteket i läsplattan mot Calibre i datorn kan du sedan läsa anteckningar i Calibre. Man kan dock hacka Kobo och installera ett litet program för fristående anteckningar, men jag tycker det funkar dåligt…
Så vitt jag vet ingen platta som hanterar Biblio. Bara mobilen/surfplatta.
Kobo måste du än så länge gå via datorn, då tex Stockholms bibliotek har valt Adobe för att läsa DRM-skyddade böcker. Och Kobo hanterar inte Adobe.
Men tror det finns andra som man kan låna direkt till. Dock inte så jobbigt att gå över datorn. Dessutom har jag hela biblioteket i datorn som jag hanterar via Calibre. Så det blir ju som en säkerhet också.
Sambon har Kobo och precis skaffat lånekort till Gbgs bibliotek och kan då ladda ner direkt till plattan utan att gå via dator. Så beror en del på biblioteken också.
Aha okej! Då tar jag inte bort DRM då för jag har ingen plugin. Så de som anmält mitt inlägg kan andas ut 
Vad kul om det funkar med Kobo. Vilken platta är det? Och vad använder Göteborg för program för sitt DRM?
Haha folk på Calibres forum var lite ovilliga att prata om dessa saker när jag frågade. Men det är inga problem att hittar information om du vill. Tänker lite i samma banor som du. ![]()
Han har Kobo Libra H20. Vet tyvärr inte vad det är Gbg använder men du kanske kan kontakta biblioteket direkt 
Har nu haft storytel reader version 2, från 2021. Den ramlade ned från nattduksbordet, från en höjd på 60-70 cm. Kaputt. Kan inte vara rimligt att den går sönder så lätt! Kan vara bra och bli påmind om detta som inte framgår tydligt hos storytel och jag fick detta som svar via e-post: ”3-årig garanti som täcker fabriksrelaterade problem. Defekter och skador orsakade av fukt, yttre skador, normalt slitage eller handhavandefel ersätts inte.”
Jag förstår det, men det grämer mig att den inte klarar av lite tuffare hantering trots allt. Så tänk på det att ställa krav på storytel. Har ju andra enheter som klarar det bättre som mobil, surfplatta och så vidare. Med känsligare skärmar. Uruselt och ledsamt att inte kunna använda sin läsare efter bara några månader samt att det är urusel FAQ på sajten. Så tänk efter före. Har som tur är forfarande min gamla Kindle. Dock får jag sluta med storytel.
Jag har en kobo libra H2o och är supernöjd!
Jag laddar oftast ned böcker från z-lib eller lånar på bibloteket. För att bryta upp bibliteksböckernas DRM använder jag programmet Knock, som finns tillgängligt fritt på github.
Bara att fråga om du har några funderingar!
Hej, jag har en Kobo Clara och är väldigt nöjd. Mitt bibliotek stödjer inte Overdrive men det finns sätt förenkla överföringen en aning. Med ett litet tillägg i en konfigurationsfil på plattan kan den komma åt en Google Drive-mapp där man kan lägga dina nedladdade EPUB-filer via datorn. Det går lite långsammare att vända blad men man slipper koppla in plattan till datorn och starta ADE för att föra över varje lånad bok.
Enligt mig borde gränssnitt och användarvänlighet ha kommit längre i den här typen av produkter men skärmen är så mycket bättre än surfplattor att det får vara värt det.
Det här får du gärna beskriva/länka till mer information om.
Tror att det var de här instruktionerna jag följde: GitHub - fsantini/KoboCloud: A set of scripts to synchronize a kobo reader with popular cloud services
Hoppas att det är tillåtet att länka till; så vitt jag vet är inställningen tillåten och det är lite dumt att Kobo inte aktiverat det från början.
Här är ett stort test av läsplattor på PC för alla.
Har kört eInk läsare i många år. Just nu använder jag främst Kindle Paperwhite (vattentät då jag gillar att läsa i spabadet eller badkaret). Frugan använder Storytel Reader. Läser man mest mainstream och / eller på svenska så fungerar Storytel bra. Läser man lite smalare genrer och på engelska så är Kindle fantastisk (om än mycket dyrare). Att läsa är något som ”I want to want to do”, därför vill jag ha så låga trösklar som möjligt. Därför är Amazons ekosystem oslagbart för mig.
Är det en svensk bok så brukar jag köpa den (om den finns) på Bokom som kan leverera direkt till KIndle (beroende på DRM). Finns boken inte där så lånar och konverterar i Calibre från biblioteket.
Någon enstaka gång får jag leta på z-lib etc.
Jag lägger nog mellan 500-1000 kr i månaden på böcker.
Hälften av det är abonnemang, hälften är köp.
En nackdel som Paperwhite har är avsaknaden av fysiska knappar för att bläddra (det finns på topp modellen från Kindle). Tidigare Kindle hade dessa.
För mig som har en okorrigerbar synnedsättning så är läsplatta fantastiskt. Skulle gå miste om mycket läsupplevelser annars. På grund av detta (och även annat) så har jag tillgång till böcker via Legimus från MTM. Tyvärr är de versionerna som tillhandahålls där undermåliga de som finns på marknaden. Speciellt böcker som är inlästa med talsyntes, men även andra kan ha väldigt slarvig inläsning.
Skulle vilja ha tillgång till en bokrobot så att jag skulle kunna scanna in böcker som jag inte längre kan läsa i tryckt form. Har letat men inte hittat.
Stort tack!
Synd bara nu att jag precis är på resande fot och inte kan testa direkt.