Läsplatta och låna digitala böcker på biblioteket

Köp en begagnad från Refurb tex. En 10” Lenova får du för under två loppor.
Jag bor i Linköping och då kan jag logga in via appen PressReader på biblioteket här och läsa en massa tidningar och magasin gratis.
Jag läser SvD varje morgon, även den har changerat så till den milda grad att jag aldrig skulle läsa blaskan om den inte kunde läsas gratis.
Förut lånade jag böcker via biblioteket och läste på platta. Men det tyckte jag inte fungerade så bra faktiskt, utbud och så.
Obs, en läsplatta har inget lyse så du måste ha sänglampan tänd ändå. Jag kör med Padda, Lenova (Androgyn).

1 gillning

Läser du dem i PDF format så du behöver zooma och grejer eller är det hyfsat smidigt att läsa tidningen?

Jag bara läser via appen. Vet inte vad det är för format. Jättesmidigt.

Innan du har en platta kan jag rekommendera booklight för Android. En app som håller igång skärmen på vald styrka. Lägg mobilen på magen och ligg på rygg, så kan man hålla boken i händerna.

Läsplattor kan visst ha lyse. Jag har haft det på min kindle sen 2018.

2 gillningar

Jag har själv en Kindle och en PocketBook. Den senare kan läsa DRM-skyddade böcker.
Ofta när jag ska låna böcker från olika bibliotek så är det som att hemsidan först försöker få mig att läsa boken på Biblio men sen går den ändå att ladda ned filen och skicka den till min PocketBook och så kan jag läsa den (självklart bara under låneperioden). Jag vet inte varför det ändå är möjligt - ska det vara det eller är det under en övergångsperiod?

Precis som någon annan skrev: så fort jag är i en ny stad skaffar jag lånekort: min hemstad + Uppsala + Stockholm + Umeå + Göteborg.
Senast tillskottet: New York public library. Det gick hur snabbt och enkelt som helst och funkar till att låna böcker. Jag har dock inte fått det att funka att låna på mitt nya kort på Library of Congress :grinning_face:

Kindle har sina fördelar (t ex X-rayfunktionen) men PocketBook har sina fördelar att kunna låna böcker på bibliotek.

Obs, glöm inte att det är lätt att läsa köpta böcker i ePub-format på Kindle. Det är bara att maila filen till sitt Kindle-mailkonto så kommer den upp i Kindeln (går så klart inte med lånade böcker).

1 gillning

Ett tipps om boken man köpt har Adobe-DRM kan den enkelt låsas upp, så man kan föra över till sin läsplatta, genom datorprogrammet Calibri och ett plugin man kan googla sig till. Funkar fint om man vill ha böcker från t.ex. Adlibris på sin Kindle.

I Sverige har man ju rätt till privatkopiering så bör vara fullt tillåtet. Detta är inte juridisk rådgivning; att göra detta på böcker du inte äger kan vara piratkopiering.

1 gillning