Ditt sämsta/onödigaste inköp?

Då och då händer det att man köper prylar/grejer som man verkligen tänkt och planerat att det ska användas, eller ibland helt spontant så köper man något för man plötsligt ser ett behov.

Men många gånger så slutar det med att man inte alls använder den där grejen som man har köpt dyrt eller så är inte prylen sådär bra som man hade hoppats på.

Kan du dela med dig av några exempel på inköp du har gjort men som egentligen inte blev så lyckat och kanske visade sig vara helt onödigt? Tänker vi struntar i olika former av värdepapper den här gången, för där lär det finnas fullt med exempel annars :joy:

Kan dela med mig av några egna exempel:

• Robotdammsugare - Användes mycket i början men nu används den aldrig längre nästan. Slutar nästan jämt med att man drar fram den manuella och river av golvet lite snabbt vid behov. Stör mig på när roboten åker runt i lägenheten, i en evighet känns det som, tills den är klar och man får flytta på saker och sig själv… Hunden gillar inte den heller :joy:
  • Hantverktyg Jag bor ju i hyresradhus och är fullständigt ohändig och icke intresserad av hantverk och renoveringar… Vad ska jag med dessa verktyg till som jag ändå har köpt?
  • Airfryer Användes mycket i början när vi hade köpt den. Sen har den bara samlat damm i förrådet och jag har inte saknat den.
7 gillningar

Sminkbord till exet. 2000kr åt skogen och lyckades bryta tån på fanskapet när jag skulle montera ihop bordet då jag råkade sparka i det i förbifarten.

Hon använde det två gånger. Det var tydligen lättare att sitta i hallen framför stora spegeln.:face_with_steam_from_nose:

15 gillningar

Kom den inte till nytta till något annat heller? Möbler har ju en förmåga att ta plats även när de ej används :joy:

Elektrisk potatisskalare.
Fullständigt värdelös pryl.
Det går snabbare och blir bättre resultat att skala potatisen för hand.
Den tar plats, är svår att få ren, är överraskande ineffektiv.
Funderar du nånsin på att köpa en så gör det inte. Om det inte är för att ge bort till någon du avskyr. Väldigt mycket.

16 gillningar

Tänker direkt på olika former av lökhackare som finns… Har provat några stycken hos kompisar som haft och de är helt värdelösa och svåra att diska. Går mycket fortare och enklare med en vass kniv som dessutom är smidigare att diska.

4 gillningar

En fritös som jag använd en gång på 3 år.

1 gillning

Två prylar som används både mycket och ofta hemma :sweat_smile: Robotdammsugaren är väl bästa inköpet det här årtiondet tror jag för oss :slightly_smiling_face:

Ett av dom sämre var nog en husvagn som vi har använt 1 gång, innan vi upptäckte att det var fullt av mögel i den :see_no_evil:

3 gillningar

Så olika det kan vara :joy:

1 gillning

Riskokare = kastrull
Äggkokare = kastrull
Lökhackare = kniv
Avokadomosare = gaffel

Och så vidare. Är min filosofi krings köksredskap.

Så för att svara på frågan, köpte en skåpbil att omvandla till campervan. Borde ha skippat den när jag hörde motorljuden men lyckades sälja vidare till en person med mer tålamod och färdigheter för meck.

6 gillningar

En ktm 450 enduro motorcykel. Kostade 30 lök begagnad. rasade efter 1,5 timme. Renovering kostade 30 lök sålde den strax efter renovering så säg att det nöjet i runda slängar kostade 12k i timmen;)

4 gillningar

Har landat i samma :slight_smile: Har och har haft alldeles för mycket olika köksmaskiner och manicker! Men numera använder jag knappt dessa.

Handlar om hur mycket användning och mervärde man har för maskinen och extra funktioner. I mitt fall betalar jag mer än gärna 3–4k för en riskokare (Zoijirushi) som fortfarande funkar problemfritt 10+ år senare och snittar minst 60–80 kg ris (okokt vikt) om året. :yum:

Timer och keep warm funktionerna är guld värt förutom alla andra funktionerna för att tillreda olika risrätter.

4 gillningar

Riskokare är trots allt en sådan där pryl jag många gånger varit sugen på att införskaffa. Vi äter relativt mycket ris (lagar mycket asiatisk mat) och de verkar vara väldigt smidiga. Men än sålänge har det inte blivit någon investering.

2 gillningar

Känner att jag måste försvara riskokare och fritös (oljevarianten). Används hela tiden hemma. Pommes frites blir så otroligt mycket bättre i fritös än i ugn, och riskokaren är förvånansvärt praktiskt jämfört med att koka i kastrull.

3 gillningar

Hur många gånger har du använt det?

9 gillningar

2 gillningar

Ovanmarkpool. Ville inte ta steget ut och installera en riktig pool, så det blev en ovanmark med värmepump, saltvattenklorinator och hela paketet. Den övriga familjen, de som bestämt insisterade att en dylik tingest tillhör det fysiologiska steget i Maslows berömda trappa, nyttjade dock poolen ytterst sparsamt.

Efter några års etablering och avetablering för sommar och vinter är den nu avvecklad. Vågar inte ens gissa vad kostnaden per nyttjad timme landade på. :crazy_face:

6 gillningar

Riskokare - I love it. Blir mycket godare ris än vanlig kokare. En del som körs i diskmaskin.
Airfryer - vi kör allt möjligt i den. Den är så bra att vi blev tvungna att uppgradera till 2 behållare.
Robotdammsugaren - löste all konflikt om att jag dammsuger dåligt. Ibland får man veva i i hörnen. Tänker uppgradera till en som polerar golvet sen.

Potatisskalare - håller med tidigare talare. Fruktansvärt dålig. Fungerar bara med perfekt formade potatisar. Vill bara kasta den.

Slow cooker - används inte alls. Fattar inte hur man får maten god i den. Tips någon?

Vår nya tv - jag insåg att jag inte gillar att titta på tv. Men resten av familjen älskar sen. Kostade 23000 kr.

2 gillningar

I princip alla köksredskap :joy:
Har köpt slowcooker/blender/ny spis etc etc och använt dessa saker en handfull gånger när de införskaffats men sen slutar det ändå med att jag lagar all min mat via antingen stekpanna eller kastrull :sweat_smile:

1 gillning

Blir nog en duvetica dunjacka. Härlig som fan och perfekt vinter jacka som skyddar så bara ögonen och näsa ej är täckta. Problemet är att om det inte är minus grader så är den för varm. Perfekt för de 10 dagar då det är riktigt kallt. Man är kanske ute i 2 av dom. Så 6 tusen för att användas 5 gånger om året :joy:

4 gillningar