Kompostkvarnar i allmänhet och Biltemas i synnerhet

Fortsättning / Utbrytning från tråden: “Produkter och tjänster värda pengarna?

Ett exempel var när jag köpte en kompostkvarn för att tugga trädgårdsavfall - vikt, ljudnivå och hur grova grenar den i realiteten kunde hantera var sådant som användarnas recensioner svepte förbi - där låg fokus mer på knapparnas storlek och hur lätt/svårt det var att montera ihop den.

3 gillningar

Nu blev jag nyfiken, eftersom jag funderar på att köpa en kompostkvarn för att just minimera trädgårdsavfallet vid min mammas fritidshus. Får man fråga vilken du köpte?

Absolut - det blev Biltemas kompostkvarn. Jag köpte min förra året, detta års modell är identisk i funktion men lite annorlunda design: Kompostkvarn LSS 2500 - Biltema.se

Tack snälla!

Jag har kikat lite på den. Får nog bli en sådan.

Var bara medveten om att den är rätt kass på löv. Gör ett fint jobb med grenar men är du ute efter mer “finmalet” så ska du inte ha denna modell.

Vad innebär “kass på löv”? Jag har aldrig ens sett en kompostkvarn i verkligheten, och är totalt okunnig.

Syftet med att skaffa en kompostkvarn är att kunna köra grenar/kvistar/pinnar i den, med och utan blad/löv. T ex sly från björk, hassel och nypon, och grenar från hassel, bärbuskar och andra buskar.

Spelar ingen större roll om det som kompostkvarnen producerar blir i storleken 1,5x1,5 cm eller 5x5 cm.

Både mamma och jag saknar körkort och har ingen möjlighet att köra trädgårdsavfallet till tippen, och det finns heller ingen möjlighet att elda. Utan det handlar bara om att i möjligaste mån hindra rishögarna från att nå absurda höjder.

Det finns två huvudkategorier när vi pratar kompostkvarnar: valskvarnar och knivkvarnar. Denna från Biltema är en valskvarn; den är relativt tyst och jobbar effektivt med att bryta ner grenar i mindre bitar (typ 1-2cm). Dock tycker jag att om man matar den med grenar med löv tenderar löven att lätt “slinka genom” mer eller mindre oskadda, alternativt klägga fast sig runt valsen. En knivkvarn är rätt mycket mer högljudd men maler ner saker inklusive löv väldigt effektivt.

Använder i princip vår för att skapa täckbark till rabatterna från torra grenar/kvistar. Vill du bara få ner volymen och sen kompostera fungerar den säkert bra men jag skulle inte sprida ut resultatet i rabatterna om du har mycket löv på det då kör genom.

1 gillning

Det låter som om den skulle funka utmärkt för oss. Stort tack för informationen!

1 gillning

Nu har vi ingen kompostkvarn själva (än) men jag läste på lite för något år sedan och provade en som grannen köpt tidigare. Tydligen finns två olika varianter, knivar och vals där den senare skall vara tystare.

Den jag lånade hade vals och fungerade inte alls till det vi ville ha den till, färska mindre grenar, kvistar och även vass som vi slår några ggr på sommaren. Det tog inte mer än någon minut så hade grenarna och vassen snurrat sig fast hårt runt valsen som behövde rensas hela tiden.

Nu vet jag hur eller om modellerna med knivar funkar bättre och hur mycket mer oväsen dessa för men om någon har eller har testat är jag intresserad av att veta mer.

1 gillning

Jag köpte Biltemas kvarn för ett par år sedan och den har fungerat utmärkt med sly, vass och grenar med löv. Allt som går ned genom inmatningshålen med 1 undantag och det är klipp från tujahäcken som är både mjukt, segt och starkt. Tujaklipp kan lägga sig som ett rep runt. En ansamling av löv och blad kan byggas upp ovanför kvarnknivarna, det brukar jag trycka med en grövre pinne.

1 gillning

Ok, tack @Adhoc. Den modell vi testade (Royobi 220v) var en liknande med vals som maler sönder materialet och det funkade inte för 5 öre med färsk bladvass och färska årsskott från bl.a syrén och äppelträd. Ett enda knippe och det kletade och snurrade fast direkt och gick inte att fortsätta utan att rensa, vilket var jobbigt och tidsödande.

Det kan ju vara olika konstruktion mellan olika tillverkare men vi kommer nog att välja en modell med knivar trots mer oväsen.

Har inte provat själv men har hört en del gott om Bosch modellerna med “turbine-cut” systemet. De ska vara någon form av hybrid mellan kniv och vals och klara i princip allt utan att vara alltför högljudda.

1 gillning

Har prövat Biltemas kompostkvarn, och är inte direkt nöjd. Den processar materialet så långsamt och i så små kvantiteter att det tar flera timmar att mala ner grenarna från en enda syren. Lägg till detta att för bästa resultat så ska inte grenarna heller vara purfärska, utan helst ha torkat lite, så måste man dessutom hantera att ha riset liggande en månad innan man kan mala det. Annars sätter det sig i valsen och så får man spendera halva tiden med maskinen på att rensa när den kört fast.

Skulle inte rekommendera en sån till någon med större tomt än ett radhus, och max en två-tre buskar och kanske ett litet äppelträd på tomten vars avfall behöver malas. Hyr en släpkärra annars och kör bort skiten bara.

2 gillningar

Detta är också min erfarenhet av billiga kvarnar.

Har en 300l komposttunna, sen bor jag granne med skogen så löv och sånt slänger jag bara ut

1 gillning

Har en billig bensindriven med kniv.
Precis som med andra billigare har den problem med färska grenar, helst ska det ha torkat ett bra tag.

Köpte Biltemas för några år sedan. Uppsamlingskärlet var i genomskinlig tunn plast och började nästan omedelbart gå sönder, tycks in tåla UV-ljus. Lite olyckligt när man vill kunna ha den utomhus…

Ser ut på bild i tråden som att de modifierat detta, så den kanske håller bättre nu. Hade tidigare en från Bosch som jag tycker var effektivare. Bägge med valsar, inte knivar.

Åh. Vet du vilken modell? Saknar el på kolonilotten, så spanar efter alternativ.

Har sen många år en BOSCH av motsvarande modell/teknik som Biltemas (=tysta valsar). Den tycker vi har funkat bra genom åren oavsett om det är torra grenar eller nyklippt häck osv. Lätta att backa om man råkar mata in för mycket osv. Däremot hade vi en kort period en Stiga med roterande skiva/knivar och den funkade betydligt sämre och lät väldigt högt.

Men oavsett modell särskilt snabba är de inte om det är mycket som ska malas. då är nog en större bensindriven flistugg mer det som ska till för att bli effektivt.

1 gillning

Tack, ska spana på Hygglo. :blush:

1 gillning