Robotklippare utan slinga

Hej?
Platt tomt på 5000m2 och dödligt less på åkgräsklippare flera timmar per vecka. Krånglar gör den också.

Tvekar på robot med slinga, dyra och jag skulle behöva en kilometer kabel i backen för att runda alla hinder.

Nu kommer de slinglösa där merparten verkar gå på satellit. De stora tillverkarnas maskiner utan slinga hamnar på 75-100.000 totalt verkar det som.

Finns en billigare för runt 35k från Mamotion/Luba som verkar lovande. Dock ny tillverkare med ny teknik och bara en åf i Sverige (Datafirma i Angered) så lite oklart med service och garanti mm.

Någon som har några erfarenheter av slinglösa robotar?

2 gillningar

Du kan inte stå ut med åkgräsklipparen ett par säsonger tills tillverkarna slutat skimma marknaden?

Jag tittade på det i somras. Jag tänkte bygga en egen som ett litet projekt. GPS med tillräcklig noggranhet (+/- centimetern) kostade ca 4000 kr. Min slutsats var att marknaden kommer mjölka priset i 2-5 år för att sedan landa på vad nuvarande klippare kostar + 4000 kr minus slinga. Kanske att även GPSerna blivit billigare då.

Jag köpte istället en begagnad AutoMower med slinga. Funkar strålande. Slingan kostar inte många hundralappar och behöver inte grävas ner. Det tog en eftermiddag att lägga slingan. Men vi har inte 5000m2.

1 gillning

Ja, Jo. Efter 15 år på åkgräsklippare så går det nog att stå ut lite till med 4h/klippning. Stort härke till åkgräsklippare så med dussintals träd och buskar tar det hiskeligt med tid. Klipper uselt gör den också om man inte håller gräset riktigt kort genom att klippa 2ggr/v

Jo jag har också tyckt att HQ och stiga har varit svindyra på stora robotar. Förmodligen kan de ta bra betalt för att en Stiga midjeklippare med 4WD och 110cm aggregat också springer iväg rejält i pris…och då måste man ju sitta på eländet.

En begagnad slingrobot med slinga för 5000m2 känns inte vettigt ens i väntan på.

1 gillning

Whaaat?

Ingen med erfarenhet av stor slingloose robot? Bor ni i BR och täta villamattor allihop?

Har just köpt en motsvarande stor fastighet. Tidigare ägare har löst det med slinga på 2/3 av tomten. Resterande får klippas manuellt.

Tänker att ett lass grus eller två samt lite odlingsbäddar för frugan på baksidan löser den kvarvarande delen. Ser inte lockelsen med att köpa en robot i de prisklasserna. Inte häller en åkklippare som kostar en hel del i tid och pengar.

Du skriver 5000 m2 tomt. Tänk på att din robotklippare bara behöver dimensioneras för hur stor din gräsmatta är. Låter kanske självklart men jag har pratat med flera i färd med att köpa robotklippare som tänkt snett på det.

Jag skulle för övrigt bara köpa robotklippare från ett erkänt märke med historik av klippare. Gick själv på första generationens Bosch Indego som skulle vara en “smart” klippare. Bara problem i 5-6 år innan jag gav upp den och köpte en Gardena.

2 gillningar

Tomten är 5000, sedan lite uppfart samt hus och garage, trädäck resten gräs. Dock så ligger kanske 800-1000 m2 utanför häckarna mot grannens åker, där bryr jag mig inte så mycket utan klipper bara där varannan/var tredje vecka för att undvika sly.

Men man bör nog inte dimensionera klipparen alltför snävt, så en klippare för 3000m2 lär inte räcka.

Jag hade ju hellre köpt från HQ eller Stiga. Men dels är de minst dubbelt så dyra som Mammotion/Luba …dels verkar de kända funka avsevärt sämre slinglöst

Måste du ha så mycket gräsmatta? Om du inte gillar det och du dessutom har gräsmatta utanför häckarna kanske lösningen helt enkelt är att så i lite ängsblommor i gräsmattan en bit från huset och låta det växa upp istället och slå ett par gånger per säsong?

8 gillningar

Har funderat på äng

Men om marken är bördig (fd åkermark) så kommer gräs, nässlor, tistlar och sly kväva ängsblommor. Det verkar ta decennier av utarmning av marken, tex genom bete, innan man kan få en äng.

1 gillning

Hej,

Jag är en “early adopter” till en Luba 5000 som jag beställde på Kickstarter år 2022 medan den fortfarande var under utveckling. Fick den sedan levererad i april 2023.

Eftersom det var en chansning som alltid på Kickstarter erbjöd Mammotion också en stor riskbonus… Betalade drygt 12000 kr för min Luba med dåvarande växelkurs. Genomförde dock först en grundlig bakgrundskontroll som gjorde mig relativt trygg i att jag Mammotion skulle kunna leverera en bra produkt. Bakom företaget Mammotion ligger ett företag som heter Agile X global.agilex.ai/ med stor erfarenhet av robotfordonstillverkning. Luba skulle dessutom tillverkas hos elbilstillverkaren BYD.

Det är naturligtvis alltid en risk med hård/mjukvarufel hos nya produkter, men jag tror att de som köper en Luba idag får en mycket bra och tillförlitlig produkt. De hårdvaruproblem som fanns på de tidigare modellerna har till största delen åtgärdats… De “aggressiva” främre hjulparen som orsakade “doughnuts” i gräsmattan har ersatts med omnihjul. Vatteninträngning vid knapparna på ovansidan har åtgärdats liksom vatteninträngning i RTK-antennen. Vi som har dessa problem har fått tillsänt oss ett silikonskydd att fästa ovanpå knapparna och en extra kåpa till RTK-antennen. Själv har jag inte upplevt dessa problem då jag inte klipper gräset i regnväder och i övrigt förvarar min Luba inomhus när den laddat färdigt efter utfört uppdrag. RTK-antennen har jag monterat på en balk i uterummet under plasttaket skyddad från regn. Ett annat problem med de första modellerna var fingerskydden på undersidan vilka var nödvändiga för säkerhetscertifieringen eftersom knivarna går nästan ända ut till kanterna på Luba. Där samlades t.ex grenar och kottar som kunde överbelasta motorerna. Själv tog jag bort skydden medan senare modeller fått ett betydligt smidigare skydd.

Sammantaget är jag oerhört nöjd med min Luba. Tillverkaren Mammotion är väldigt aktiva och lyhörda på tillgängliga forum t,ex Facebook och Reddit där det finns ett privat öppet forum förutom Mammotions eget låsta forum. På alla dessa ställen finns företaget närvarande och kommenterar och tar till sig förslag på förbättringar som sedan väldigt ofta kommer med i följande mjukvaruuppdateringar. Vad gäller serviceställen är det under uppbyggnad. Sköter man sin Luba och ger den bra förutsättningar genom att ta bort grova grenar, fallfrukt, kottar, undviker köra över stenar och uppstickande trädrötter m.m så man inte överbelastar motorerna, tror jag det kommer dröja innan man får problem som måste åtgärdas på en verkstad.

För att förstå och undvika problem när man skaffar en RTK-styrd robotgräsklippare krävs lite insikter. Det viktigaste är placeringen av RTK-antennen. Antennen kräver fri 360 grader sikt i en 45 graders kon. Om man uppnår det på 2 meters höjd eller 15 meter uppe vid skorstenen har ingen betydelse då GNSS-satelliterna ändå ligger på 20 000 km höjd. Varken RTK-antennen, Luba eller laddstationen behöver “se” varandra. Kommunikationen mellan RTK-antennen och Luba tränger igenom väggar och jag har uppmätt bra kontakt med min gamla Luba upp till 300 meter från RTK-antennen. Plåtfasader/plåttak ställer dock till problem. Vid svåra ställen där Luba har begränsad sikt mot satelliter kan den ibland stanna. Det krävs att RTK-antennen och Luba samtidigt kan se samma 20-tal satelliter. Eftersom satelliterna ständigt rör på sig i sina omloppsbanor kan det uppstå situationer där inte tillräckligt många satelliter finns i Lubas synfält utan Luba tar en paus och väntar in fler satelliter. Riktigt svåra områden kan kräva manuell klippning. Man styr då Luban genom Bluetooth anslutning i appen. På motsvarande sätt kan köra Luban (utan klippläge) om man vill förvara den i t.ex garaget utan tillgång till satelliter.

Ett sista råd när ni väl skaffat en Luba… Innan ni kartlägger ett klippområde skulle jag rekommendera att ni innan dess bekantar er hur man styr Luban i appen. Det är som att köra en radiostyrd leksaksbil där man med ena fingret i appen styr hastigheten och med det andra fingret styr svängarna. Det krävs lite koordination och träning för att kunna följa en rak linje och få till mjuka svängar. Varje misstag vid kartläggningen följer sedan med när Luba skall klippa själv. Det är dock enkelt att redigera fel i efterhand.

Ett tips till er som har en mer normalstor plan trädgård. Mammotion har en ny kommande robotgräsklippare som heter Yuka. Den ligger ute på Kickstarter med upp till 800$ i rabatt och kostar då mellan drygt 13 000 kr och upp till drygt 18 000 kronor beroende på modell. Erbjudandet gäller dock bara fram till 19 mars. https://www.kickstarter.com/projects/248735162/yuka-3d-vision-robot-lawn-sweeping-mower

6 gillningar

Familjens jourhavande botanist (min fru) hälsar att det finns ett värde även i nässlor och tistlar för den biologiska mångfalden! Alternativt tror hon att t.ex. klöver kommer funka. Jag röstar för exempelvis vallmo och blåklint, det brukar ju växa på [bördiga] åkrar.

Värt att testa…och en slåtterbalk istället för klippare :grin:

2 gillningar

Tack!

Det där var den bästa personliga erfarenhetsredovisningen av Luban jag någonsin sett.

Jag får överväga om det bara är att beställa från den svenska återförsäljaren (DataNova) eller om jag orkar avvakta en säsong till. Känns som om priser på slinglösa kan gå antingen hit eller dit och Luban verkar både bäst OCH billigast :grin::+1:

2 gillningar

Tack själv.
Du kan också beställa direkt från Mammotions hemsida.
Du får två års garanti. Tänk på att spara kartongen Luba levereras i vilket underlättar vid retursändning. Vid problem kontaktar du Lubas support som då skickar en returadresslapp. Mer information finns på deras hemsida.
https://eu.mammotion.com/?utm_source=brand&utm_medium=page&utm_campaign=select+country

Hej Jag representera DataNova som är generalagent för Mammotion Luba i Sverige, har ni frågor eller funderingar får när gärna skriva här eller skicka pm till mig, ni kan även läsa mer här: Bei Facebook anmelden | Facebook

1 gillning

Hej!

Kul att du hör av dig, jag har varit inne på er hemsida.

Jag har inte så långt till GBG, går det att komma förbi er och titta på Luban?

Vad har ni för garantier efter köp?

Service- och reparationsverkstad för klipparna, är det era butiker som står för det?

:smile:

Ja vi har en utställnings ex i butiken går fint att komma och kika på de och prata med oss, 2 års garanti på robotgräsklipparen förutom slitdelar som knivar, däck, batteri. Vi sköter all service reparation i vår verkstad i Angered.

Vi har drygt 13 000 m2 gräsmatta :sweat_smile: har sneglat mot Kress men där springer det iväg.

Get är inget alternativ? :thinking: :goat:

13.0000 var ännu mer att ta i än mina 5.000.

Starta camping kanske?

Funderade också på Kress. Men dels kräver den täckning från Kress egna system, lite oklart hur det alls är uppbyggt och vad det täcker. Dessutom verkar det behöva komma ut en installatör så fort du vill ändra/lägga till något i gränserna. Annars verkar den hålla bra kvalitet.

Getter verkar förvisso mysiga, men kräver daglig tillsyn och säga vara ena jäklar på att rymma