Låta barn spela fotboll eller liknande är annars ett enkelt sätt att ta hand om gräsmattan om man kan acceptera lervällingen som uppstår.
Barn verkar förvisso mysiga, men kräver också daglig tillsyn och säga vara ena jäklar på att rymma ![]()
![]()
Skämt åsido… fotbollsplaner ska också klippas om man inte vill ha ett lerigt bräske istället
Ja att vara så beroende av installatören är också ett minus. Blir så mycket krabb om man vill ändra zoner osv.
Har funderat på får faktiskt men det är ju det där med att ta hand om det också. Man skulle ju eventuellt kunna låna ut tomten till någon som kan låta sina får beta där.
Ett annat alternativ jag övervägt är att låta en robot ta en del av gräsmattan och att jag klipper resten med åkgräsklipparen. Har en Stiga Zero Turn så det går skapligt fort ändå.
När vi pratar stora gräsytor, upp mot 10 000 kvm finns det i detta segmentet bara två alternativ, Luba eller Husqvarna. Vad gäller Luba 2 10000 verkar den än så länge bara vara tillgänglig i USA https://us.mammotion.com/products/luba-2-awd-10000-perimeter-wire-free-robot-lawn-mower men om man har en Luba 1 5000 så fick den förra året en mjukvaruuppdatering av kartläggningskapaciteten till 10 000 kvm utan extra kostnad. Hur mycket den ev. klarar att kartlägga utöver 10 000 kvm har jag inte hittat någon uppgift om men innan uppdateringen klarade Luba 1 5000 av att kartlägga 5500 kvm enligt användare på Redditforum.
Jahaja, nu växer det jämrans gräset igen.
Fick en offert på HQ robot utan slinga för mina 5000m2 förra året. 70tkr ville de ha inklusive installation (3000 billigare om jag installerade själv)
Räknar med att lägga 70-80h på klippningen i år beroende på hur torrt det blir och när hösten slår till. Utslaget på om roboten håller i 10 år så är det 100kr/h för att slippa åka rundor på åkgräsklippare, oaktat andra driftskosnader (åkgräsklipparen suget nog i sig 50 liter på en säsong den också)
Tycker ändå fortfarande att större robotklippare är dyrare än vad de borde vara. De borde inte kosta mer än en vad en elsparkcykel och en navigator gör ihop. Tror som någon skrev att tillverkare fortfarande mjölkar marknaden mht till att en hyfsad åkgräsklippare också kostar rätt mycket
Är det någon som har hört/läst något nytt intressant om robotar för större ytor? Ni som har Luban, är ni fortfarande tillfreds? Har någon erfarenhet av Kress slinglösa robotar?
Jag har beställt en Mova 1000 till torpet för där är jag inte tillräckligt ofta för att det ska bli en bra gräsmatta. Du skulle ju kunna ta två av de större A1 Pro kanske?
Ingen erfarenhet av dessa än men youtubetesterna verkar lovande.
För mig som jobbat med elektronikutvecklingakonsult så är detta nästan ett skämt. Många av våra kunder verkade tro detta och det är extremt långt ifrån sanningen.
Det är helt enkelt inte möjligt att bygga en gräsklippare (med den tekniken) ens i närheten av den prislappan om de ska byggas i europa och vara lagliga.
Vadå? Kan man flyga till månen så borde det gå!
Har inte någon lång erfarenhet men köpte en Husqvarna Automower 320 NERA för en dryg vecka sedan. 42.200kr inklusive installation. Den klippte 3.400 kvadrat på två dagar och nu har jag precis programmerat in ytterligare en klippyta på 2.200 kvadrat.
Det är ju fortfarande tidigt på säsongen och inte så våldsamt mycket gräs, kanske fixar det inte båda ytorna när det växer som mest. Men jag tänker hårdtesta den! ![]()
Lång titel
Tack för upplysning. Då är det med andra ord ingen som helst mening att hoppas på att hitta en stor robotklippare (5000m2) under 50-70tkr?
Hur är priserna på begagnade?
Har inte sett några beg i den storleken. I de prisklasserna hade det också varit skönt med någon sorts funktionalitetsgaranti.
Varför köper du inte två?
Det handlar om priset.
Det sa jag inte. Jag menar att hitta en närheten av priset för en elsparkcykel och en navigator som dessutom är laglig i sin elsäkerhet och övriga grejer (t.ex. RED och cybersäkerhet).
D.v.s. ca 5kSEK.
Två stycken slinglösa som tillsammans klarar 5000m2 blir ännu dyrare ihop
Men är det då logiskt att inom närtid, 2-3 år, hitta en slinglös som klarar 5000m2 för säg 20-25tkr? Eller bara att glömma tror du?
Slinglös tror jag inte. Kanske kinagrejer med minst sagt tveksam CE märkning.
Just RTK är fortfarande svindyrt utvecklingsmässigt få till bra. Det har relativt nyligen (senaste åren) kommit ut billigare hårdvara för den GNSS tekniken. Men det kräver rejält mycket utveckling för att få in i sin produkt. Eller köpa rätt (väldigt dyra) moduler.
Det förvånar mig faktiskt att HQ och andra säljer dessa maskiner med tanke på att de lär ha rätt många platser/tillfällen då inte ens RTK ger den precision som kunderna förväntar sig. Men jag gissar det är klassisk ekonomisk risk de är beredda att ta.
Slinglösningen är riktigt robust (elektroniskt) och billig.
Den verkar ju specad föf max 3200m2 så får du den att klara över 5000m2 så är det fantastiskt. Återkom gärna med resultat av maxtestet