Hej!
Vi funderar på att bli med robotdammsugare här hemma. Vad är State of the art numera? Vi gärna ha en som kan våttorka de golv där det är lämpligt och som är så strulfri och så lite integritetskränkande som möjligt.
Startar på noll i kunskap, men är lite akut då det är operation på gång här.
Oj vad lite svar du fick på den frågan då! Hur har det gått?
Jag är i samma tankar och tänkte kolla vad forumets åsikt var om robotdammsugare men det var förvånansvärt få trådar i ämnet.
Det blir nog en Roborock S8 här, vi har egentligen inte så komplicerat hus men jag gillar tanken på att göra zoner i appen och bestämma vad som behöver dammsugas för dagen.
Jag har kört en Roborock S6 MaxV i två år snart. Väldigt nöjd! Är väldigt förvånad att den inte gått sönder då småbarnen välter den, sitter på den, slår på den, lägger saker på den, står på den mm. Om den går sönder köper jag en likadan. Har även köpt ett paket med extra borstar, filter mm billigt från typ amazon.
Beror lite på vad ni är ute efter för funktionalitet.
Själv har jag undersökt vad jag vill ha för funktioner och jag brukar hänga på Teknikveckans forum där det också finns en del recensioner på Robotdammsugare.
Funktioner jag som jag anser ska vara självklara som minimum är såklart sådant som appstyrnning, att den mappar upp huset, rita upp no go zoner etc
Utöver det vill jag ha kamera eller radar så att den undviker sladdar, leksaker eller annat skräp på golvet så att den inte trasslar in sig.
Självtömning vill jag ha,
Moppfunktion är nice to have. Dock ska det vara de modernare som faktiskt rengör golvet genom att gnugga och inte bara drar en gammal trasa efter sig.
Sen får man kolla om tömningsstationen inte blir för stor.
Jag prisbevakar Roborock Q Revo, Roborock S7 MaxV Plus S8 Pro Ultra, Dreame L20 Ultra, Dreame L10 'S Ultra,.
Dessa skänns lite osm en investering som kommer att hålla och har allt lullull man kan tänkas ha… Vibrerande mopp, självtömning, undviker saker som exempelvis hundbajs.
Uppdaterar tråden med att vi köpte Dreame D10s Plus. I och med att vi behövde två (egentligen fyra) så kändes Roborock S8 Max pro väl dyr. I efterhand har ju storebror till de vi köpte sänkts i pris. Återstår att se hur det fungerar.
Min är några år men är nöjd med den. Moppnigen är nog ett snäpp bättre hos senaste årens toppmodeller, vilket är det enda som skulle kunna vara bättre, i mitt tycke.
Det jag dock saknar är självtömningsstation. Får hålla på o tömma den stup i kvarten nu känns det som. Så köp en variant med tömningsstation, gärna med vattenpåfyllnad/tömning också. Det är mitt viktigaste tips att skicka med då mitt intryck är att dom flesta toppmodellerna från de kända märkena är riktigt bra nu för tiden, så villen du väljer spelar kanske inte så stor roll. Roborock q revo har en bekant till mig som är nöjd.
Jag har inte någon robotdammsugare och undrar ifall moppningen behövs öht? Den känns överflödig.
Ser även en risk med att något går fel och man får fuktskador på parkettgolvet
Har en Roborock S6 MaxV och den har fungerat väldigt bra i runt 2 år. Inte använt moppningen dock.
Intallerade nyligen en Roomba i7. Det är möjligen nån äldre modell, men jag upplever den som klumpigare och långsammare.
Roborock känns bättre på många punkter. Appen är bra, både app och dammsugare känns mer responsiv och mer gedigen. Den har ett behagligare ljud, undviker hinder bättre och gör allting mycket snabbare.
I båda får man tömma dammbehållaren ofta. Det är inte jättesvårt men gör ju att dammsugaren kräver tillsyn.
Vi behöver få städat när vi rastar hunden på morgonen, det skulle inte fungera att flytta mellan planen. Dels är det inte bra för mig att fiska upp saker från golvet och så skulle det bli för lätt att hamna i osynk (jag har flera funktionsnedsättningar).
Jag läste tråden och kände att roborock s6 maxv lät som något för oss men misstänker att det har kommit en ersättare för den eftersom jag hade svårt att hitta på nätbutik. Är det någon som vet någon liknande pck kan rekommendera? Vi har aldrig haft en förut men tänker att om det är någon gång vi ska ha en så är det väl nu när barnen är under tre år och låta den gå på natten …