Är det någon som äger en fönsterputsrobot och kan rekommendera en modell?
Det här med att göra livet och våren lite enklare…
Är det någon som äger en fönsterputsrobot och kan rekommendera en modell?
Det här med att göra livet och våren lite enklare…
Jag visste inte ens att det fanns, men blev väldigt intresserad. Hade varit otroligt behändigt…
Hoppas det kommer några svar här ![]()
Jag kikade på det för något år sedan men var inte direkt imponerad av tekniken. Bodde då i en lägenhet och såg en YouTube-review där roboten ramlade av fönstret i testet. Det skulle innebära 4 våningars fall där vi bodde.
Bor nu i villa där våra större fönster är uppdelade i 6 sektioner med spröjs emellan. Något som roboten inte skulle fixa att kliva över så vitt jag vet. Ska man behöva lyfta roboten mellan varje fönster och sektion är det nog lättare att bara köra det själv.
Är ändå nyfiken att höra om någon har personlig erfarenhet av en sådan robot.
Oj, visste inte att det fanns heller. Följer med intresse. Vi betalar ju ändå några hundralapper per månad till Eriks fönsterputs…
Min 79 årige pappa köpte en häromåret som han pratat väldigt varmt om. Han bor numera ensam i lägenhet med stor inglasad balkong och tidigare fick han ta hjälp av kille i kranbil för att tvätta utsidan av fönstrena på sin balkong medan roboten nu snällt fixar det medan pappa fikar och tittar på.
Modellen pappa har är sådan som inte kan trilla ner utan det är någon säkerhetsanordning som förhindrar det även om det skulle bli elavbrott. Fönstrena blir rena och fina men roboten ska ju manuellt flyttas mellan fönstrena. För pappa som aldrig tidigare i livet någonsin tvättat några fönster (han är änkling nu) föredrar ändå att använda sin robot även på de vanliga fönstrena istället för att tvätta dem manuellt.
Någon egen erfarenhet av att ha använt fönstertvättarrobot har jag inte. Har vanliga fönster här hemma så känns lika så enkelt att tvätta dem manuellt som att fästa och flytta robot. Om här däremot hade varit stora höga fönster och svårt att nå upp hade jag köpt en på en gång.
Frågan är väl varför inte Erik köpt en …
Jag har en fönsterrobot som jag är väldigt nöjd med. Har fönster på 2m*3m så jobb vs tid att flytta roboten är fördelaktig för mig. Har man mindre och många fönster blir det ju mindre värt med allt flyttande.
Tacksam om du kan ange vilken modell och märke på robot du har?
Xiaomi Hutt DDC55
Putsar ni varje månad?! Har ni någon slags glasfetisch? Räcker med 1-2 gånger per år, dessutom får man rotavdrag.
När man inte ser ut längre är det dags.
Tack för svar!
Ingen mer som har provat fönsterputsrobot och någon modell?
Hemska tanke.
Kanske vore något för mina fönster, kan inte stå på stege. Så fönstren har inte tvättats än. ![]()
De undre fönstren kanske kan nås av mig med robot, men får nog anlita någon för de övre. Men ändå, kan halvera fakturan, har 360cm i takhöjd och 3 större fönsterpartier, innerfönstren har spröjs med. ![]()
Jag Köpte en fönsterputsrobot från hester.se. Den funkar utmärkt, har även den en säkerhetslina så risken att den skulle trilla ner finns inte.Det gör livet mycket enklare då jag inte behöver spendera flera dagar vinglandes på en stega och tvätta alla fönster på huset utan kan lägga min tid på annat istället ![]()
Kollat på några videos tidigare.
Ser ut som två roterande delar med någon putsduk på.
Känns som om de borde rengöras mellan varje fönster när man rengör utsidan.
Eller vad är din erfarenhet?
Trär man av dem och sköljer och fäster tillbaka? Eller hur funkar den biten?
Tänker på tillfällen jag själv gjort det manuellt, då blir putsduken väldigt smutsig och måste sköljas ofta i hinken jag använt.
av den modell jag köpte ingick flera mikrofiberdukar som man mycket enkelt sätter fast på undersidan av roboten med kardborreband, som jag brukar byta mellan varje fönster, sen lägger jag in dom i tvätten (30 grader), och sen kan man använda dom igen.
Efter att min man t.ex. gjutit en betongmur och byggt ett utekök i närheten av ett stort fönster och fönstret var mycket skitigt/dammigt så borstade jag av det lite lätt först för att få bort eventuella betongbitar men sen satte jag på roboten medans jag tog en kaffe och fönstret blev skinande rent.
Tack
Har 15+ stora fönster som behöver rengöras.
Innebär att man antingen får köpa på sig en massa extra mikrofiberdukar eller rengöra dem under tiden roboten arbetar.
Skulle behöva 15 par dukar. Plus en del för insidan som inte kanske behöver bytas efter varje fönster.
Eller går det så pass långsamt att man inte hinner med alla fönster samma dag?
Jag köpte till extra dukar när jag la beställningen.
jag hinner med hela vårt hus och gästhuset under en helg, och då är jag inte speciellt effektiv då jag har 3 barn att springa efter. Så skulle tro att om du är effektiv kan du hinna med hela huset på en dag. Hur som helst så går det ju mycket enklare än att handtvätta alla fönster. man sätter bara på roboten på fönstret och sen sköter den sig själv.
väldigt smidigt.
Jag är supernöjd med den jag köpte.
Ska nog hyra en i vår, finns en hel del på Hygglo. ![]()