Funderar på att köpa en robotdammsugare och tänkte höra om lite tips och råd.
Förutsättningar:
Enplansvilla på 129 kvm och endast trösklar (2 cm höga) till badrum, toalett samt tvättstuga.
Kan tänka mig att lägga upp till 10 000 kr, men finns det andra billigare alternativ som kan prestera lika bra är ju det en bonus.
Vill att den ska dammsuga, moppa (vill kunna ställa vattenmängd) och ha självtömning. Gärna ta hörn etc så man slipper städa själv i hörn efter att den kört.
Vill att app ska funka smidigt samt att den ska vara användarvänlig och funka utan massa krångel.
Ser gärna att den håller i många år framöver både kvalitets- och teknikmässigt.
Lite rea just nu och kan få Roborock Saros 20 Sonic Complete för 9 990 kr alt. Roborock Qrevo S Pro för 4 990 kr.
Är någon av dessa ett bra köp? Är Saros 20 Sonic Complete värd dubbla priset?
Eller är Dreame ett bra alternativ? Läst lite blandat om Dreame och känner många som har Roborock som är nöjda.
Q Revo S har vi, funkar utmärkt. Har hund så det blir också mycket hundhår
Tror den uppfyller typ allt du skrev, såna trösklar har vi med, du kan justera vattenmängd samt välja program för varje zon den kör. Den fattar också själv om det är.matta eller ej.
Hörn är givetvis lite svårt när den är rund, men den kommer nära …..
Har haft den i 1 1/2 år och batteriet verkar fortfarande vara väldigt bra, det hade vi inte med vårt förra varumärke. Servar den noggrant varannan vecka och köper bara original reservdelar förutom påsarna.
Beakta att du kommer behöva plocka saker från golvet. Och att stolar bord, låga soffor etc kan bli dammfällor. Inte alla som är frälsta. Jag gillar det dock. Jag hade gått på de högre prisklasserna.
Endast haft roborock s6. Den är helt ok. tuffat på 2-3 år nu. Högsta prio för nästa är 2-delad borste under så mindre problem med saker som fastnar. Och som nämnt tröskelhöjden. Oerhört irriterande om det krabbar.
Rekommenderar en som kan klättra över trösklar. Min s7 max v ultra gjorde det utan problem i början. Nu, trots hjälp på trösklar. Har den svårt för vardagsrummet. Måste ofta lyfta in och ut den.
Tack för svar! Som jag förstår ska ju Qrevo S Pro kunna hantera trösklar på 2 cm, dock en nackdel att den inte tar hörnen riktigt.
Lite sugen på Dreame X50 Ulltra som man kan köpa för 7 350 via Dreames hemsida. Hur funkar det att returnera dammsugaren om man inte är nöjd när man köpt den via deras hemsida? Kan man bara skicka tillbaka om man inte är nöjd eller är det massa krångel? Någon som har koll?
Såg även nu att man kan köpa Roborock Qrevo Edge 2 Pro för 6 990 kr - måste väl vara ett bra köp?
Har haft min Dreame X50 i snart ett år, inga problem än så länge, fungerar utmärkt Höjer chassit för att ta sig över väldigt höga trösklar, så den tar sig lätt in i badrummet.
Hur ser det ut i hemmet? Har ni husdjur? Massa småbarn? Tjocka mattor?
För egen del tycker jag inte det är värt med moppning. Köpte en enklare modell som har vattentank och mikrofiberduk undertill, men aldrig använt funktionen. Ville absolut inte ha en avancerad modell med tvättfunktion av duk/roller etc. Jobbet med underhåll tar mer tid än att ta fram moppen och göra rent när det behövs.
Skulle man spilla något som mjölk, ketchup, yoghurt etc så skulle jag torka upp för hand direkt. Absolut inget som robotdammsugaren skulle få göra. Har sett videos på hur det ser ut i rollern, vattentanken, basstationen etc efteråt. Rengöringen är inget jag vill ta tag i.
Sen ska man hålla på med kemikalier för att stående smutsiga vattnet inte ska börja lukta dåligt.
Nej, jag tar fram moppen vid behov och tar fram hushållspapper/trasa vid akuta behov.
Smutstanken tömmer man efter moppningen är klar, iaf på Dreame X50, då får man tom en notis om att göra det Ganska kul att se hur smutsigt vattnet är ibland, då vet man att det var värt det.
Sedan rengör den själv sina moppar, så har aldrig bytt eller rengjort själv på ett år!
Men spiller jag t.ex. mjölk så torkar jag självklart upp det själv direkt!
Har X40 Ultra och är nöjd med den efter ett drygt år. X50 Ultra har bättre AI för att hantera rummen och ev hinder/kablar/små glada barn samt mer sugkraft. Så den kommer säkert göra gott. Köp den på Elgiganten så har du bra villkor och after-sales support lokalt. Be dem prismatcha Dreame’s sida så brukar det inte vara några problem.
Min X40 har en smutt app och jag kan styra om jag vill ha extra blöt moppning eller ej, får även rekommendationer om en viss zon har mer smuts och bör köras en gång till efter första.
Jag har Dreame X40 Ultra sen 2(?) år tillbaka och ångrar mig inte en sekund.
Hade en billigare variant av Roborock innan med moppdynor man själv skulle rengöra och med minimal vattentank - blev för meckigt att hålla på med.
X40 har en rejäl vattentank och smutsvattentank som man tömmer efter varje moppning. Den gör rent moppdynorna själv vilket är smidigt. Den är lite halvkass på att skicka ut sidoarmen i hörnen men i övrigt så tycker jag att den fungerar bra både när det gäller trösklar och rengöring. Appen är kanon och du kan ställa in moppning, dammsugning, mängd vatten, noggrannhet etc.
Jag köpte min via Dreames hemsida.
Moppningen är ju bara för att få upp damm, knappast menat att städa upp spill?! Vår har två roterande moppar. Tycker dom är bra, skaffade extra så vi tvättar dom i maskinen då och då. Sure den har självrengöring men det är ju inte en tvätt på riktigt. Drygt att fylla på tanken, nästa får bli med direktanslutning till påfyllning och avlopp.
Rent allmänt rekommenderar jag egentligen bara robotar med Valetudo stöd så man slipper spyware och reklam.
Jag skaffade Roborock Saros 20 Sonic för 9990kr. Supernöjd såhär långt, fixar trösklar och hårstrån väldigt bra. Appen känns väldigt lättanvänd också. Smidigt att man inte måste plocka bort allt på golvet om man inte vill, detta för att den med AI märker hinder och tar bild på vad som ligger i vägen när den städar.