Det ligger nu ute kampanjer för robotgräsklippare som ser intressanta ut.
Priserna för klippare utan slinga har kommit ned till ett relativt överkomligt pris, frågan är dock om de funkar som utlovat..
Någon som har en Husqvarna 310e Nera eller liknande och vad tycker ni om produkten?
Vi har en uppdelad tomt där vi kommer göra arbeten de närmsta åren. Jag ser därför vinningen i att inte ha en slinga. Men det ska ju såklart fungera.
Jag har en Segway, tycker att den funkar bra. Bra möjligheter till olika zoner, olika scheman etc. Man bör fundera igenom var man har eluttag och att både laddningsstationen och den separata GPS-antennen kan placeras på lämpliga ställen utifrån det, så att man får bra täckning. Jag antar att det även gäller övriga märken.
Tittade runt lite på Segways modeller och de ser ut att kosta ungefär lika mycket som Husqvarna (för lite större tomtytor), vad är fördelen med segway?
Jag kan inte bedöma det jämfört med andra märken. Men jag är nöjd med min Jag har en ganska liten gräsmatta, typ 400 kvm, och har modellen Segway Navimow 105.
Kartan var lite pillig att få till, och det känns lite omständligt om man vill justera någon kartgräns. I övrigt tycker jag appen är bra, enkla funktioner för att hantera scheman, bra info om när och hur mycket gräsmatta som är klippt, hur länge bladen använts och kanske behöver bytas etc. Finns funktioner för att styra om den ska köra på natten eller inte, om den ska köra när det regnar eller inte o.s.v. Den har en lampa och kamera för att komplettera GPS-navigeringen. Det man glömmer på gräsmattan, typ leksaker och sånt kör den inte över, utan navigerar runt. Jag upplever också att den sällan kör fast, men visst händer det, speciellt om det regnar tidigare och är lite för mjukt någonstans. Mer sent på hösten så klart.
Jag har min gräsmattan i två zoner, och det går att skapa en kanal så att klipparen själv flyttar sig mellan zonerna. Jag har det inte så utan jag lyfter den själv till zon2, en smal remsa med fruktträd bredvid garageuppfarten som jag inte klipper så ofta.
Du har precis samma förutsättningar som jag, 400 m2 och två zoner, platt tomt. Jag har spanat på samma modell. Är du fortfarande nöjd eller har den brister?
Jag är fortsatt nöjd. Den är ju ganska smal, och klipper därmed ganska liten yta i taget, så det tar några timmar inkl. laddning för den att klippa hela gräsmattan. Gräsmattan ser superprydlig ut med sina raka klipplinjer
Var och köpte en ”trådbrottsökare” hos en kille inne i stan. Han sålde den för att han hade gått över till trådlös. Jag är sugen på en sådan i framtiden så vi pratade lite. Han rekommenderade den helt klart, var väldigt nöjd (Husqvarna). Han hade ca 600 i en hästsko kring huset, var i ett av hörnen på tomten hade hade dålig signal. Det hörnet låg under två kraftiga träd.
Jag kommer köra min tills jag börjar få fler problem med kabeln, sen så kommer jag helt klart börja titta på en trådlös jag med.
Haft den i en månad nu och känner flera vänner som har en likadan.
Den går att beställa från Mammotion direkt (betalade runt 11,5 tkr) då för 800 modellen och de inkluderar även garaget numera. 3 års garanti.
Annars tycker jag Bauhaus också har en bra deal: 13 tkr med garage och 5 års garanti på enheten.
Den är slinglös och i mitt fall även helt avsaknad av deras medföljande RTK-antenn då jag kör deras inavi system som är gratis hela 2025. Det tog mig 10 minuter att få allt igång, den behöver bara ström och sen kartlägger du tomten med mobilen.
Låt mig veta ifall det finns fler frågor och funderingar:)
Här är de funktioner jag kan justera just nu men de rullar ut ofta ner fler funktioner från deras större dyrare modeller
Jag brukar säga att när man ska köpa en smart produkt, glöm inte att kolla vad appen har för betyg också. Den är ju en stor del av produkten många gånger.
Jag har 2 husqvarna automower med slinga. Fungerat oklanderligt i 13år. Det är kvalitet. Bytte den ena klipparen nu och valde husqvarna med slinga. Tänkte att slingfri teknik kan behöva mogna ett tag till. Är slingan väl är på plats så fungerar den tekniken mycket bra.
Husqvarna är enkla att serva/reparea och har väl utbyggt servicenätverk. Lycka till!
Jag har också en Mammotion yuka mini 600
Vågar inte uttala mig för mycket om den är bra/prisvärd än då vi bara är inne på andra månaden. Men är grymt nöjd hittills i alla fall.
Har precis fått hem min Mammotion Luba 2 3000X, och mycket nöjd hittentills. Klipper mycket exakt, AI:n som ska köra tolkar hinder och köra runt dem fungerar också bra, den fattar vad som är gräsmatta och inte.
Ser dessutom übercool ut med F1-vinge bak…
Nöjd med appen hur man gör klippområden,no-go zoner och enkelt att göra justeringar i klippprogrammet
Men bara haft den en vecka ännu, så kvalitet på sikt får vi se.
Vänta nu, tar dom betalt för en app/system även efter att man köpt klipparen? Inte så sugen på att ha ett abbonemang för att gräsmatten ska bli klippt…
Nej du behöver inte betala för deras inavi abonnemang. Du installerar en RTK-antenn som följer med, denna behöver helst placeras högre upp och under öppen himmel för att fungera perfekt.
Har själv låtit bli att installera den då jag är en aning lat men också för att det är gratis hela 2025. Tänker att jag testar den och sedan utvärderar huruvida det är värt att betala 35 euro senare för 6 månader.
Jag har väldigt stora träd på tomten som täcker stora delar av tomten men har ändå fungerat förvånansvärt bra. Notera att det är min första robotgräsklippare så har inget att jämföra med men är i överlag super nöjd.
Min farbror och två av mina vänner har kört med RTK-antennen och de är också nöjda.