Tack för bra forum och många bra tips, har förändrat hela vår syn på ekonomi!
Vi har skrivit på ett fristående hus häromveckan med tillträde i Augusti, vi kommer från en hyresrätt idag så blir ju första lånet. Ca 6 miljoner i lånet blir det (inget som behöver göras på huset i närtid) men läskigt!
Men eftersom vi aldrig ägt innan så finns det säkert många kloka saker man kan göra redan nu för att vara än bättre förberedd i Augusti. Vi har lånelöfte med Nordea idag, försäkringar med trygghansa för oss och barnen och vi har en bil (en åker kollektivt).
So far har vi betalt 10% av beloppet och resten sker ju i Augusti (som jag tror är praxis?) Men vi skall skaffa allt från scratch, lån, försäkringar, diverse olika tjänster och avtal till huset.
1.) Ni som bott i hus länge / gjort flyttarna i närtid vad är era bästa tips?
2.) Huslånet kommer ju vara största kostnaden men förhoppningsvis bättre än dagens läge i augusti, finns det något smart man kan preppa med tills dess? Några rekommendationer där?
3.) Med tanke på “hinkarna” bör man ha en större “buffert” i början av sitt bostadsägande för att hitta eventuella fix?
4.) Något att inte missa med ny bostad? Trix?
Tack för bra input, skall nörda försäkringarna lite
Bra tips angående att börja redan nu, gör vi redan nästa v!
Ang buffert för fix: Mest att tidigare ägare gjort mycket, vi ser inga självklara bitar just nu, men måste självklart underhållas framgent. Hur mycket lär vara svårt, men det löser sig nog, blir nog att läsa på än mer om bolån
NÄR jag kollade på försäkringar på villahem mm så kollade jag på tabellen över åldersavskrivningar för olika delar i huset.
Den listan var inte munter!.
Konstaterade att i vårt 40++ år gamla hus var mycket helt eller till stor del avskrivet. Hu… Ganska bra fart på den tabellen…Står inte i rimlig relation till vad som faktiskt behöver göras och när!.
Det betyder att man kan få betala väldigt mycket själv om det exempelvis skulle brinna och bli kraftigt rökskadat eller liknande.
Husen är inte nya och en del grannar har dubbla elbilar på uppfarten och nya solcellsinstallationer och kanske batterier mm installerade av “lowest bidder”. Risken för maffig brand är inte noll.
MEN det fanns en försäkringsfix jag redan hade visade det sig.
Jag ringde och kollade.
Eftersom jag kryssat i STOR hemförsäkring så finns då ett lågt tak på sammanlagt åldersavdrag hos mitt bolag. max 10.000 SEK.
( med ett undantag! badrum med >30 år på nacken på tätskiktet täcks inte.)
Jag väljer sedan alltid HÖG självrisk. 10.000 minst på dom delar där det går.
Det sparar man en hel del premie på. Har gått klart plus på det. Få skador under 30++ år.
Vi har tillträde i Augusti så än så länge inte behövt välja något sådant, men är ju öppen för båda varianterna, tipset jag förstått just nu är att köra på rörlig eller?
Vi har bott i hus länge, och det som känns självklart (för oss) är att ha ett huskonto. Därifrån betalas allt som avser just huset, el, vatten & sopor, försäkring och lånet.
Räkna ut månadskostnad och sätt in lite extra hela tiden. Vissa kostnader kommer inte exakt varje månad.
Lånet, lr lånen som vi hade var uppdelade i ett långt o ett kort med olika ränta. Så det är mitt råd. En del rörligt o en del fast ränta.
Sedan finns bra appar att spara alla dokument digitalt som rör huset. T ex HouseID
Där går att lagra kvitton mm vid framtida reparationer o annat fix.
Något vi inte tänkte på är att med hus kommer trädgård som ska skötas och då behövs det redskap. Kan vara allt från gräsklippare, sekatörer, krattor till lövblås etc. Inget man måste fixa i förhand om inte säljaren vill sälja trädgårdsredskap till er i samband med flytten men kan vara bra att ha en viss budget för det. Sakerna behöver inte nödvändigtvis vara så dyra var för sig (om man inte “måste” ha en cylinder gräsklippare, eller robotgräsklippare med större kapacitet) men kan snabbt bli en del om det är många redskap som behöver köpas på en gång.
Instämmer, alltid alltid ta en besiktningsman oavsett vem du köper från. Glöm inte heller bort er långt gående undersökningsplikt.
Och undersök gärna om det finns beviljade bygglov på fastigheterna omkring er annars kan det bli spännande.
Och en sak många missar är att titta vad för växtlighet som finns i närheten. Grannens nyplanterade häck får bli hur hög som helst även om den skymmer er sikt och sol. Man vill heller inte ha invasiva växter i närheten, t.ex. parkslide m.m.
Många bra tips här från alla, det uppskattas! @Pareto räntekänsliga kanske om räntan fortsätter i fel riktning (upp 2%) men det är väl inte det mest troliga, funderar på att ha majoritet av huslån obunden men ändå ha en del bundet, 30% kanske? Men vet inte riktigt vad som är smart praxis…
Lätt självklara är väl att man vill betala så lite som möjligt i räntekost mest, Nordea har jag haft i typ 30 och även där lånelöftet finns, men deras priser verkar högst av alla, frågade bankmannen igår ralt på vad det är som motiverar det igår och då var det “personlig service” som var värt 0,5% mer räntekost Samtidigt vill man ha en seriös svensk bank, så kanske sbab? Har även hört mycket gott om LF (men då måste vi väl flytta försäkringar, spar etc till dem om man skall få bra villkor?)
Angående trägård och verktyg hoppas vi att nuvarande ägare vill sälja av en del av bitarna dom har idag då båda flyttar till lägenhet
Bygglov är klara etc, dock finns det lite parkslide på tomten, så där har vi något att arbeta med över tid, komiskt nog hade en tidigare ägare planterat parksliden för att den vsr fin
Angående besiktnsman så har vi gått igenom hela huset ingående med besiktningsman, men mycket bra poänger,har några minifix redan nu att göra (lister, mindre tätningar etc)
Någon som vet hur en säljare ställer sig till att man redan innan tillträde åtgärdar några av dessa? Hur funkar sånt kontraktsmässigt?
Om ni har en hel del gräsmatta som jag. Hade en Stiga. Den behövde jag laga ofta. Ibland samma sak flera gånger. Smäckig pryl, Lessnade helt på den och gjorde lite research. HONDA gräsklippare rekommenderades som helt outstanding. Åkte och köpte den hos HONDA återförsäljaren . Kostade klart mer än konkurrenterna. Perfekt. Den bara fungerar år ut och år in. Djävlas aldrig. Drar mycket lite bränsle också…Bingo. Som en del säger. “Buy quality cry once” ( when you pay for it).