Dags för ny gräsklippare

Det är dags att byta ut gräsklipparen. Den befintliga är en elgräsklippare med batteri och jag tänker att jag ska fortsätta med den typen. Till viss del så har jag negativa erfarenheter från gräsklipparen men har ändå tänkt fortsätta med “icke-bensin”.

Jag köpte en Stiga som min första, minns inte exakt men storleksordning 8-10 år sedan.

Någorlunda tidigt så tyckte jag att batteriet började tappa i räckvidd. Och när jag då letade efter batterier så hade den modellen helt slutat tillverkas, även batteriexperten hade inga. Vilket då innebär att jag bara kan köra med denna tills batteriet pajar helt.
Denna säsong har den börjat krångla ännu mer med både ännu kortare räckvidd samt att laddningen strular.

Jag har inte kollat upp ifall det går att laga och vet inte om det är värt besväret.

En lärdom nu är att jag skulle köpa två batterier direkt eftersom det blir ordentligt med väntetid mellan laddningar. Jag har sett att det finns maskiner som också kan ha två batterier samtidigt.

Jag funderar på om en sladdmaskin skulle funka och tänker att det är möjligt, men har aldrig använt en sådan. Tomten är på ca 1200 m2 och baksidan skulle vara krångligast där det behövs långt med sladd samt att det är mest buskar och sådant i vägen. Framsidan kunde nog vara rätt ok.

Jag fundera också på om vissa märken är mer framtidssäkra i form av t.ex. batterier. Har sett att Bosch verkar ha ett system där samma batterityp passar till många olika verktyg men vet inte om det gäller gräsklippare.

Tacksam för att höra era erfarenheter!

Är du intresserad av robotgräsklippare? Hade inte frågat om du redan nämnt att du inte vill ha det.

Jag är iaf löjligt nöjd med min Gardena smart sileno life.

Enda alternativet i min bok…

Växte upp med vanlig bensinare. Senaste åren kört eldriven med kabel och nu robot.

Den med kabel var absolut jobbigast. Nog bara lämplig vid extremt små fyrkantiga gräsmattor och då kan man ju köra cylinderklippare.

Var sugen på batteriklippare men de bra kostade ju 10k och då var steget till gardena robot för 12k inte svårt att ta.

Absolut bästa köpet på senare år! Behöver ej ha stressen över sig att klippa den, ser alltid perfekt ut, mesta ogräset dör, tyst! Största nackdelen är väl att man får köra lite oftare med trimmern där roboten inte kommer åt, t ex vid staket.

Kolla med Batteridoktorn eller Batterifixaren vad det kostar att byta celler i batteriet. dom kan säkert fixa laddaren också. Byta celler i ett elcykelbatteri kostar 2500-3000kr beroende på storlek. Har bytt på två cyklar, fungerar utmärkt.

Enig med övriga i att en robot är det som funkar bäst för mindre gräsmattor och ytor på den storleken. Bör dock kopleteras med en batteritrimmer(Gärna nått med samma batterier som övriga verktyg då du kan hot-sxwappa mellan maskiner och laddstationer) om du inte redan har det för att ta kanter och omständiga skrymslen där gräsklipparen inte kommer åt.

Jag har tänkt att jag vill ha en “icke-robot”-gräsklippare eftersom jag tycker om motionen.

2 gillningar

Då är väl en handjagare given? Billig, enkel, håller en livstid och ger dig absolut mest motion av alla alternativ.

Jag har en tomt på ca 1500m2 varav ca 900m2 gräs. Klippte första två säsongerna med en billig handjagare, sen installerade jag en billig (<5000:-) robot från Worx. Bästa trädgårdsinvesteringen någonsin. Gräset blir mycket finare. Medan roboten klipper kan jag antingen köra resten av trädgården, eller ta en löprunda, eller en öl…

3 gillningar

Grannens maskin kostade också runt 5000 och låter fruktansvärt hela dagarna. Tyvärr verkar inte grannen tycka att den låter mycket, tvärtom.

Vet dock inte om priset har någon korrelation med ljudet.

Det har du förstås rätt i att en handjagare är bäst för motionen, även kanske för enkelhet och hållbarhet också. Få se om jag tittar på det alternativet eller om latheten delvis vinner till förmån för en motoriserad variant…

2 gillningar

Jag har två grannar vars mångdubbelt dyrare Husqvarnaklippare låter mer, så nej, inte nödvändigtvis. Men visst måste man se upp med detta oavsett modell och prisklass.

Det man försakar om man köper en billig klippare är framförallt intelligensen i den, förmågan att hantera krångliga trädgårdar, lutningar etc. Jag har en plan fin yta utan större utmaningar.

Är det inte skönare att gå en runda i skogen då och sen komma hem till en perfekt gräsmatta? :crazy_face:

1 gillning

Det är nå’t militärparadiskt och yxmördarfanatiskt över en petimäterklippt gräsmatta. Det får mig alltid att undra vad ägarna ägnar sig åt för mörka böjelser bakom hemmets lyckta dörrar.

(Jag har f ö en billig fossilkramare som går en gång i månaden kanske.)

5 gillningar

Vi smyger bakom gardinen och väntar på att grannen ska ta ett röj i sin ovårdade trädgård :joy:

2 gillningar

Skönare kanske men kroppsarbete, knuffa och dra, är väldigt bra för hälsan.

1 gillning

Jag kan på rak arm räkna upp ett par dussin fysiska aktiviteter som både är bättre för hälsan OCH roligare att utföra medan roboten klipper gräset. :slight_smile:

1 gillning

Priset på en gräsrobotklippare ligger ju skyhögt över priset på en vanlig motorgräsklippare som man skjuter framför sig. Dessutom finns det väl inte så många begagnade robotklippare på begagnatmarknaden för den som vill komma billigt undan. Däremot svämmar väl nästan marknaden över med gamla motorgräsklippare som går på bensin.

Den påstår vara världens bästa gräsklippare - Klippo Excellent H med Hondamotor.
https://www.oland4ever.com/klippo-excellent-h/
Finns i stora mängder på begagnatmarknaden!

Det viktigaste med de gamla bensinklipparna är att man byter olja i dom i vart fall en gång per säsong. Här är en bra oljebytarguide:
https://www.oland4ever.eu/oljeguide-grasklippare-grasklipparolja.html

Enda fördelen med robotklipparna jämfört med bensinklipparna är väl att de troligen ger en något finare “snaggad” gräsmatta. Samt att elförbrukningen per klippning troligen är något lägre än vad priset för bensinen ligger på. Å andra sidan kan man köpa begagnade bensinklippare för några hundralappar upp till några tusenlappar för bensinklippare (KLIPPO) i nyskick. Det lär man ju knappast kunna hitta fullt funktionella robotklippare för.

1 gillning

En handjagare kan du säkert hitta på blocket eller en loppis.

En ny klippo går väl på 10 lök? Gardena Sileno Life 1000 kvadrat går på samma pris. Men Klippon håller antagligen längre skulle jag tro, den jag hade innan var runt 30 år gammal. Kördes torr på olja också men den överlevde det också. Men drift och underhåll är dyrare, särskilt om man räknar timpriset på arbetet att klippa.:roll_eyes:

Men ja, robot är en dyr och mycket trevlig lyx! När man väl haft en är det svårt att gå tillbaka.

Klippo.
Köp en begagnad. Håller i generationer.

1 gillning

Och att man slipper klippa gräset själv?

5 gillningar