Har precis flyttat in i mitt första hus och ska köpa en gräsklippare. Tomten är på 840m² och jag funderar väl egentligen på två alternativ: Robot- eller batteridriven gräsklippare.
Batteridriven är billigare, men om man kan förvänta sig en lång livslängd på robotgräsklippare kan det vara värt investeringen tänker jag. Hur lång livslängd kan jag förvänta mig? Hur hade ni resonerat om ni skulle köpa er första gräsklippare?
Alla tankar och reflektioner är välkomna, och jag tar även jättegärna emot förslag på specifika produkter.
Är batteridriven billigare? När jag kollade sist gick en bra på runt 8000kr med 2 batterier. En Gardena Sileno life går på ca 10 500kr från tyskland. Amazon.de
Lidl har kampanj på robot för 2999kr. Är gräsmattan enkel kan det funka…
Rätt omhändertagen håller en kvalitets robot ca 10-15 år. Får dock räkna med 2-3 batteribyten där. Batteriet är mycket enkelt att byta och kostar ca 1000kr.
Jag är i liknande sits och överväger lite olika alternativ. Kan nämna att Råd och rön nyligen genomförde ett omfattande test med robotklippare, går att köpa en månad för 50 kr ungefär. Topp tre var i alla fall Robomow Rk 1000, segway i05 och sedan dreame a1.
En segway i08 t. Ex går på 16 tusen med 800kvm, dreame tar ännu mer. Robomow är jag mer tveksam till så den verkar vara med slinga.
Att ha i åtanke är att robomow är amerikanskt medans de två övriga är kinesiskt. De har dessutom kollisionskamera, med fördelar. Samtidigt, kinesiskt övervakning?
Dessa kostar runt 15-20 tusen. Kan även nämna att julas mec blev utnämnd till bra köp.
En Huskvarna motsvarande dessa kostar 25 tusen med slingfri variant. Är man beredd att betala 9000 mer för att slippa Kina, är det ett alternativt
Är tomten på 840m2 så är ju sannolikt gräsmattan inte större än 500m2 så du kan ju köpa en liten robot om du vill ha en sådan. Rita upp på nätet och kolla ytan, finns bra tjänster för det.
Stort tack för alla svar. Det har hjälpt mig i mitt beslut!
Jag köpte en Segway Navimow i105e, enligt tipset här (bra betyg i råd och rön), och har nu installerat och provkört. Hittills är jag supernöjd och är väldigt glad att jag valde robot framför batteridriven.
Som Mikael skrev är gräsmattan mindre än 840 kvm, vilket jag såklart borde ha tänkt på. Den är på strax under 600 kvm, vilket i105e verkar greja galant.
Nu är jag sugen på en robotdammsugare, men jag tror tyvärr att min 1-åring, som älskar att kasta saker, kommer begränsa livslängden på den ganska rejält. Så jag väntar nog tills han blivit lite äldre
En Automower kan nog hålla bortom 15 år, och delar är ofta lätta att finna. Sen kan man ju spekulera i huruvida det blir lite som Theseus robotklippare när man väl bytt ut i princip allt…
Batterier kan man ofta hitta lite billigare med. Har köpt tredjeparts till vår som kostade ungefär hälften av Husqvarnas egna och märker ingen skillnad på prestandan. Vi har en stor tomt så klipparen går väldigt mycket och batterierna håller runt 3 år.