Vilken robotgräsklippare ska man ha?

Står inför min första sommar som husägare. Något kuperad tomt, ca 700 m2 gräsmatta. Tips tas tacksamt emot!

1 gillning

Så ängsblommor och ha en mindre maskin du själv jagar runt för de områden som ändå behöver klippas. Sätt resten av pengarna i indexfonder. :slight_smile:

2 gillningar

Hade jag köpt en ny robotgräsklipare idag så hade det blivit en utan slinga.

Den energibesparingen att lägga ut kabel. fundera vart finns kabeln vid förändringar samt slippa oro och leta efter slingbrott är lätt värd extra kostnaden.

2 gillningar

Det hade varit fint om det inte vore för att vi hade klampat runt i hundskit som dolt sig överallt i det höga gräset…

1 gillning

Vi köpte en Husqvarna Automower 415X som vi är jättenöjda med. Vi hade en Robomow innan, men vi blev aldrig riktigt vänner. Kan iof. bero på att den aldrig blev sig lik efter att ha blivit träffad av blixten… :thinking:

4 gillningar

Jag behöver röra på mig och klipper manuellt med batteriklippare. Men jag har hört att Husqvarna och Honda ska vara bra.

Tänk på att inte köra klipparen när det skymmer eller är mörkt, för att skydda igelkotten.

4 gillningar

Aha, det var ju en vinkel på det som kan vara ett problem. Då får man klippa gångar. :slight_smile:

3 gillningar

Jag har nu en Husqvarna Automower 430x och är väldigt nöjd med den, har haft ett par automowers de senaste 15åren och kan lätt säga att det är de bästa köp jag gjort.
Allt hänger förstås på hur stor tomt man har, jag har 2000m2+.
Mitt tips är att inte köpa en med för liten kapacitet, gärna större så för 700m2 bör du välja en som minst klarar 1000m2.
Du kommer inte ångra dig.
Lycka till :pray:t2:

4 gillningar

Villatomt med gräs på ca 900kvm. Haft en Automower 308 som gjort jobbet i 8år men nu är den död och jag tycker inte att det är värt att lägga ner pengar på att serva den. Har kikat runt lite och kommit fram till att Husqvarna fortfarande är bäst och funderar på en Nera 320 som har en del lull-lull funktioner, bla koppling till hemautomation som jag tycker är bra. Lite snålt att de inte erbjuder zonindelning av tomten som storebror för 10k mer då det bara är mjukvara, men jag antar att dom får sälja några mer större modeller, är dock inte aktuellt för mig att betala 10k mer för den funktionen.

Någon som har en 320 Nera och kan säga något? Bu som bä?

Vår Husqvarna Automower 310 har gått som en klocka sen 2016. Bara man underhållsladdar batteriet på vintern och rengör ordentligt på hösten så bör den hålla länge. Vår tomt är lite drygt 1000 m2.

Sen är det alltid bökigt med begränsningskablar som går av, men det är ju inte specifikt för Husqvarnas klippare.

1 gillning

Husqvarna och en lite större modell än vad de anger efter din tomtstorlek.

Väljer man modell efter deras egna kalkyler på tomtstorlek kommer den få gå onödigt mycket tycker jag personligen. Känns skönt om den slipper gå så många timmar när man aktivt använder och är i trädgården.

1 gillning

Husqvarna gör även gardenas klippare, dom är lite billigare och lite enklare om man vill ha driftsäkerheten men inte vill lägga hela pengen. Väljer du ett varumärke utanför husqvarnakoncernen ökar risken för missnöje med faktor 10, minst. Det viktigaste med roboten är att den är driftsäker, allt annat är sekundärt. Som andra sagt, välj hellre en modell som är för stor än för liten.

Ang installation, gräv inte ner kabeln - sätt med märlor. Det går snabbare och är enklare att justera efter hand. Det går fort för gräset att ta sig över begränsningsslingan.

2 gillningar

Problemet är ju att husqvarna ibland har samma modeller för olika tomtstorlekar. Sen använder husqvarna sig av olika mjukvarubegränsning för att styra till rätt tomtstorlek. Så om man går upp en modell medför ju det bara att man kan klippa under en längre totaltid per dygn som kanske inte är det man är ute efter.

Menar du att de mindre är begränsade i hur många timmar per dygn man kan schemalägga dem? Eller att de har mindre batteri så de får spendera mer tid i laddaren?

Jag har en 450x och det skiljer mer mot lillebror 430x i alla fall. 450 har bl a en guidekabel till och kör betydligt fortare. Den har ultraljudssensorer så den kan sakta in innan hinder osv.

1 gillning

Skiljer sig i hur många timmar per dygn den får vara ute och klippa gräset. När man nåt max gränsen stannar den med ett felmeddelande att max klipptid uppnåt.

310 och 315 är iaf ett exempel på detta.

Kör den inte tillbaka till laddstationen?

Grannen har en Husqvarna, verkar dö lite då och då. Gräsmattan är typ 200 kvadrat.

1 gillning

Det ska den göra om allt är uppsatt korrekt.

1 gillning

Råd och rön har gjort ett bra test. Köp det och läs.

Jag tyckte att det var oerhört kul att Biltemas prisvärda klippare fick höga poäng och köpte denna och är mycket nöjd. Varje gång den kör förbi föreställer jag mig hur alla pengar jag sparade jämfört en huskvarna ligger och växer i en global indexfond🙂.

Har råd & rön gjort långtidstest? Tidigare gjorde dom åtminstone test där exempelvis Husqvarna fick låga betyg för att dom saknade ”rejäla knivar”. Då har man inte förstått produkten. En robot har gott om tid att trimma litegranna hela tiden, inga högljudda, strömslukande och grova knivar behövs.
Ska man testa klippare så ska man köra dom på identiska tomter under en eller flera säsonger. Minst antal stopp kommer att vara kundens favorit.

Teoretiska tester eller jämförelse av specifikationer ska man nog vara lite skeptisk till.

Jobbar delvis med försäljning av robotgräsklippare och undvik WORX Vision helt och hållet. Mest reklamerade produkten inom området :slight_smile: