Bättre än varumärkesreklam tänker jag. Har varit nöjd med många produkter jag köpt efter genomgång av råd och rön.
Ja, snålheten bedrar ofta visheten… Grannen hade mycket strul med sin “icke-Husqvarna” (minns inte vilket märke det var) men efter att han fiskat upp den ur sjön fick han nog och köpte en Husqvarna. Har fler i bekantskapskretsen som också haft mycket strul och sedan bytt till Hva.
Vår tomt är på 1700m2 (dock något mindre gräsyta) och valde en Husqvarna 320 för exakt 10 år sedan. Samma batteri fortfarande och aldrig haft den inne på service, den bara går och går. Den vilar i frostfritt utrymme på vintern och har därför aldrig behövt underhållsladda den. Har fått skarva begränsningskabeln några gånger efter hustruns framfart med spade och kantskärare men det tar inte många minuter att mäta fram och skarva.
Nästa modell blir en slinglös Husqvarna så slipper man lägga ut fysiska hinder när man jobbar i trädgården eller på huset. När det blir mainstream lär priserna sjunka.
Tryckte på avtryckaren efter många om och men idag… blev en Husqvarna 320 NERA till slut. Den kan dessutom vara ut en 180 minuter istället för 50 (som den vi hade) så kommer ge betydligt mindre slitage på gräsmattan där den kör tillbaka till stationen.
Kör samma slinga som jag hade till den förra, byter bara ut dockningsstationen. ![]()
Då bör packningarna börjat bli rätt torra, jag skulle byta dom. Det är det som blev spiken i kistan för vår förra modell… den släppte in vatten.
På vår nya (320 NERA) rekommenderar Husqvarna att man byter packningarna var 3e år.
Jag gav 4500:- för en Worx Landroid för 7 år sen. Inte ett problem. Inget bytt. Bara går och går.
Skulle köpt en till för att ha i reserv, kostar som ett hjul till en Husqvarna ![]()
Har man problem med att klippare sliter på väg in och ut från laddatationen kan man testa att ändra den inställning som kallas guidebredd. Då varierar klipparen vägen in och ut mer.
Jo, det är nog kanske dags att lämna in den på lite service snart… Eller låta den gå tills den lägger av och byta till NERA-modellen.
Svågern köpte en likadan för ungefär lika läbge sedan och han svär ve och f*rbannelse varenda gång den kommer på tal… Kanske ett måndagsexemplar? Men oavsett vilket hade inte en budgetklippare klarat specen på vår knepiga tomt heller.
Vi hade på bredaste men det blev ändå tydliga spår då den sista biten ändå behöver vända och sedan backa in i laddaren på den gamla modellen. Förhoppningsvis är 320 NERA smidigare här.
hur fungerar det för er som har studsmatta på gräsmattan? Fastnar den ofta så ni får flytta på gräsklipparen etc? Börjar bli sugen på att köpa robotgräsklippare nu när den bensindrivna börjar bli riktigt gammal.
Vill helst ha en utan slinga, kör den runt själv på tomten då och ser hur allt ser ut?
Du kan:
- sänka ned studsmattan lite så att klipparen inte fastnar på medarna
- skydda medarna med t ex lite trallbrädor
- lägga begränsningskabel runt hela studsmattan.
Vi har det sistnämnda eftersom vi har skyddsnät även under studsmattan. Funkar perfa. Annars skulle jag helt enkelt jacka ur gräsmattan lite och sänka ned medarna nån cm.
Det var väldigt smart tips att hacka ur gräsmattan lite! Tack!
Vad många med dyra Automowers… Själv köpte jag en McCulloch R800 för 5500:- och har kört den under 3½ säsong. Fungerat hur bra som helst. När jag flyttade tog jag med mig slingan och la ner den på den nya tomten. Visst är det lite pyssel med att lägga ner slingan, men beror helt på hur många hörn och buskar man ska runt. Det enda jag egentligen stör mig på är att om jag säger åt den att gå Home- då måste jag manuellt ändra den till Auto för att den ska fortsätta enligt sitt vanliga schema.
Mcculloch ingår i Husqvarnakoncernen, klart den funkar bra! Tror R800 är en ombrandad Husqvarna 305 gen 1, med risk för att snubbla på beteckningarna.
Detta gjorde vi när ungarna var små så att vi kunde flytta runt studsmattan lite och att inte gräsmattan blev ojämnt klippt.
Jag kör med trall lutat mot medarna på studsmatta som fungerar bra.