Robotklippare är en av århundradets bästa “uppfinningar”! Visst, det finns ett visst motions och terapivärde i att knuffa en gräsklippare fram och tillbaka i trädgården men nu är ju det här ett ekonomiforum och i den andan föredrar jag att utnyttja min korta tid på jorden bättre och mer effektivt.
Tidigare la jag (slösade bort…) 5-6 timmar/vecka på att klippa gräset men numera står jag bl.a hellre på vedbacken motsvarande tid och sågar/kapar/travar ved som jag eldar med under vinterhalvåret samtidigt som jag tittar tacksamt på klipparen som far runt på tomten, laddad med grön energi från solpanelerna. Eller tar en tur i skogen och lyssnar på fåglarna, åker ut och fiskar, bygger på min stenpir, spelar golf, underhåller huset eller vad som helst allt medan automowern jobbar på med gräset. Ger motion, styrketräning, terapi och bättre hälsa det oxå. Och vid varje tillfälle jag tittar ut över trädgården så är jobbet redan gjort.
Dock kör vi aldrig klipparen när det är mörkt eftersom vi har igelkottar och andra djur som vi inte vill störa eller skada på natten!
När vi bodde mindre så hade vi Ryobis batteridrivna gräsklippare och var väldigt nöjda med den. Den hade även möjlighet att köras med sladd om man så ville. Batteriet som ingick vid köp var alldeles för litet för storleken på gräsmattan vi hade då och med sladd blev det allt annat än terapi arbete. Du måste ständigt hålla koll på vilken sida sladden är så att man inte kör på den. Den fastnar överallt och vad som egentligen är 10 min arbete kräver minst det dubbla med sladd. Det tog inte långt tid innan vi hade investerat i större batterier 2x 5 Ah än de som ingick för att slippa bekymret med att behöva ladda under klippningen eller använda sladdj*'"eln. Vi har dessutom börjat investera i mindre maskiner som definitivt inte ska användas i industriell bruk från Ryobi med åren som batterierna kan användas till.
Nu när vi har flyttat till större så har även vi investerat i en robotgräsklippare och jag kan hålla med alla andra i tråden om att det är bland de bättre köpen vi har gjort. Ökade vår livskvalitet enormt!
Jag skulle vilja även varna för handjagare som blivit föreslagna. Dessa är bra på vissa grässorter men långt ifrån alla. Vårt tidigare gräs hade den effekten att den länge såg nyklippt ut men rätt vad det var så stjälkade den upp en frökapsel som alla andra i grannskapet hade supersvårt att klippa ner med handjagarna för att stjälken på dessa var för seg. Det slutade ofta med att man lånade grannens gräsklippare eller att man gick efteråt med en grästrimmer för att ta bort dessa.
Hoppas det går bra att välja en ny gräsklippare! Oavsett vad du väljer skulle jag ha kollat främst på hur enkelt det är att ta loss bladet för eventuell slipning eller byte. Det förlänger livslängden oerhört mycket på en gräsklippare om man med jämna mellanrum kan slipa till och få en schysst egg igen.
Jag köpte en Ryobi förra året som kan ha 2x36V batteri, det räcker och bli över hos mig dessutom är det ett system där du alltid kommer att kunna köpa nya batterier för att det hela tiden kommer nya produkter inom denna serie. Dessutom finns det gott om begagnade batterier där man kan spara en slant. Jag kommer nog att köpa mer produkter inom denna serie.
Du har nog sett för många filmer från amerikanska suburbias där alla fått fräsmattor levererade i en perfekt kvadrat men strategiska strypmördare tenderar att vara pedantiska