Dålig första erfarenhet med elgräsklippare

Eftersom min första erfarenhet med elgräsklippare är dålig så tänkte jag höra vad ni har för erfarenheter. Jag köpte en Stiga elgräsklippare till min mor för ca 5 år sen och nu har den utgått ur sortimentet vilket innebär att batterier inte heller finns.
Batteriet har klart försämrad kapacitet nu och det ser ut som att enda alternativet är att köpa ny gräsklippare. Jag har letat bland batteriexperter och de har inga kopior. Möjligtvis kan jag hitta någon som lagar batterier men det hela känns dyrt och krångligt.

Vad har ni för erfarenheter, råd eller tips?

Är det möjligt att ha en robotgräsklippare? Isåfall skulle jag tveklöst välja det

1 gillning

Med lite modifiering av klipparen går det alldeles säkert att montera ett nytt batteri med liknande specifikationer.

3 gillningar

Stora seriösa bolag i Sverige brukar ha reservdelar i 10 år. Konstigt att Stiga inte har det.

Hqr för mig att det står i maskindirektivet men är lite osäker, det var ett tag sedan jag läste det. Men alla tillverkare är skyldiga att producera reservdelar i 10 år efter att sista maskinen har sålts. Det är således ett lagbrott att inte sälja det. Min gissning är att TS kanske pratat med en återförsäljare, dom har inte någon sådan skyldighet.

1 gillning

Har sett nån anekdot om någon som hittade att man kan resetta vissa batterier, t ex till Biltemas elcyklar. Och att de batterierna har inprogrammerad “självförsämring” som man nollar bort genom reset-funktionen. Och man kunde betala Biltema för reparation, vilket tydligen bara var en reset som går på ett kick. Låter helt sjukt, som lurendrejeri. Men har du tur är ditt sunkiga batteri möjligt att resetta. Jag vet inte, du får gräva i det.

Själv kör jag utan batteri, med lång kabel - blir lite extra motion :slight_smile:

Kör en svävargräsklippare med sladd. Ogillar batteridrivna prylar eftersom batterierna brukar paja. Tycker att gräsklipparen är bra även om sladden förstås medför visst bök.

Det här låter väldigt konspiratoriskt. Har svårt att se att man då skulle välja en cykel med kass batterikvalitet (fejkad eller ej)

Om jag skulle köpa en eldriven gräsklippare hade jag absolut valt utan sladd. Hatar sladden.
Jag hade också valt efter en där batteriet är en del av ett batterisystem med många maskiner, så man t.ex. Kan sätta I det i en kedjesåg eller lövblås med. Dels är det ekonomiskt om man behöver fler maskiner och så är tillverkaren mycket mer långsiktigt bunden till batterimodellen

Köp en sladdriven elgräsklippare. Fullt ös hela tiden! Se bara till att ha sladden bakom dig hela tiden.

Funkar kanon för oss. De är även billigare att köpa :slight_smile:

Jag har en Bosch batteridriven. Den har funkat bra i ett antal år nu. Man bör klippa ganska ofta och helst bara i torrt gräs för att den ska orka maximalt. Märker inte direkt att den har tappat i styrka.

Det enda som jag har behövt byta är bakhjulen (!!!) av alla grejor. 95 kr tror jag att de gick på.

Bosch batteridriven här också med några säsonger på nacken. Underbar jämfört med den bensindrivna. Lite mindre klippbredd men det är det värt. Batteriet räcker ungefär lika långt som mitt tålamod, dvs påtvingat stopp är bara skönt (har förvisso extrabatteri men man får taktiskt glömma att ladda ett batteri så man kan lägga ner).

Ring Stiga och fråga direkt säger jag.

Själv kör jag klassisk fossildrift. I år värmen gjort att det bara blev två eller tre klippningar… :scream:

Har oxå en Bosch sen ca fem år. Funkar fint fortfarande.